Competency-Based Training and Its Alignment with Sustainable Development in the Public Sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v11i1.2897

Keywords:

Sustainable Development, Competency-Based Training, Public Servants, Knowledge Management, Public Administration

Abstract

This paper addresses competency-based training (CBT) in public servants and its relationship with Sustainable Development (SD). In a global context marked by environmental, social, and economic challenges, the ability of government officials to effectively address these issues has become crucial. CBT is fundamental for the preparation of public servants, enabling them to acquire the skills, knowledge, and attitudes necessary to perform effectively in their roles. The objective of this study is to provide a comprehensive overview of the importance of CBT in public servants as a driver of change towards SD. This article conducts a review of existing literature on the topic, exploring different theoretical perspectives and methodological approaches used in research. The research is based on a qualitative approach, utilizing the bibliographic research method and document analysis technique. This study highlights the variety of definitions of the topic, its contextualization, as well as the different scientific positions on the subject in the region. Additionally, emerging trends are identified and areas for future research in this field are suggested. In conclusion, this article provides a comprehensive view of the importance of CBT in public servants as a means to achieve Sustainable Development Goals at local, national, and international levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Ahbabi, S.A., Singh, S.K., Balasubramanian, S. and Gaur, S.S. (2019). Employee perception of impact of knowledge management processes on public sector performance. Journal of Knowledge Management, 23(2), 351-373. https://doi.org/10.1108/JKM-08-2017-0348

Ansorena, A. (1996). 15 casos para la selección de personal con éxito. Métodos e instrumentos (1ra edición). Paidós. https://cidseci.dgsc.go.cr/datos/15%20pasos%20para%20la%20selecci%C3%B3n%20de%20personal%20con%20%C3%A9xito.pdf

Blas, F. A. (2007). La formación profesional basada en la competencia. Avances En Supervisión Educativa, (7). https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/298

Boyatzis, R. (1982). The competent manager. Wiley & Sons.

Bugallo, A. (2016). Desarrollo territorial a escala local. Editorial Universidad de La Habana.

Bustamante, M. A., Oyarzún, C. H., Grandón, M. L., & Abarza, C. G. (2015). Fundamentos de la Enseñanza por Competencias a Nivel de Postgrado en dos Universidades Públicas Chile-nas. Formación universitaria, 8(6), 23-30. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000600004

Bustos Aguayo, J. M., ldana Balderas, W. I., Hernández Gracia, T. J., & García Lirios, C. (2020). Una revisión de hallazgos en torno al desarrollo local. Eureka, 17(1), 141-161. https://ojs.psicoeureka.com.py/index.php/eureka/article/view/116/119

Cárdenas, G. E., & Michel, R. M. (2020). Descripción de las teorías del desarrollo económico y desigualdad. Tiempo Económico, XIII(40), 53-64. https://tiempoeconomico.azc.uam.mx/wp-content/uploads/2020/01/40te3.pdf

Carmona, A., Cordero, D., & García, D. (2020). La actividad del servidor público en las comunida-des de la provincia Ciego de Ávila. Universidad & Ciencia, 9(1), 138–146. https://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/view/973

Casañas, A. (2020). Propuesta de elementos informacionales de gestión de información para la mejora de la comunicación institucional externa en los portales web de los gobiernos de La Habana [tesis de licenciatura en Ciencias de la Comunicación]. Universidad de La Ha-bana.

Cejas, M. F., Rueda, M. J., Cayo, L. E., & Villa, L. C. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista De Ciencias Sociales, 25(1), 94-101. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.27298

De Franco, A., (2000). ¿Por qué precisamos de un desarrollo local integrado y sostenible? https://www.del.org.bo/info/archivos/a5.PDF

De Souza Silva, J. (2009). La Farsa del “Desarrollo” Del colonialismo imperial al imperialismo sin colonias. https://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/congresos/reg/slets/slets-018-002.pdf

Del Pozo, J. A. (2013). Competencias profesionales. Herramientas de evaluación: el portafolios, la rúbrica y las pruebas situacionales. Narcea. https://biblioteca.unp.edu.pe/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=38050&query_desc=Provider%3ANARCEA

Díaz Ozuna, Y., Rodríguez Ruíz, M., & Hernández Arencibia, L. (2013). Algunas consideraciones sobre desarrollo local. DELOS: Desarrollo Local Sostenible, 5(14). https://www.eumed.net/rev/delos/14/ora.html

Echeverría, B. (2002). Gestión de la Competencia de Acción Profesional. Universidad de Barcelo-na.

Gorgoy, M. (2020). Competencias infocomunicacionales para la participación ciudadana en adolescente [Tesis de Licenciatura]. Universidad de La Habana.

Hernández, Á. (2008). El desarrollo humano. En Hernández, Ángel (Compilador), El Desarrollo como problema ¿Igualdad de qué? Caracas, Venezuela, Universidad Central de Vene-zuela (pp. 35-48).

Laguna, G., & Marcelín, G. (2016). Complejidad y sistemas complejos: un acercamiento multidi-mensional. CopIt-arXives y EditoraC3.

Martini Willeman, E. (2024). O pensamento ecológico de Marx: a “ruptura metabólica” na relação humana com a natureza. Revista Em Pauta: Teoria Social E Realidade contem-porânea, 22(55), 263-268 https://doi.org/10.12957/rep.2024.84201

Mertens, L. (2000). La gestión por competencia laboral en la empresa y la forma profesional. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). http://relats.org/documentos/ET.Mertens2.feb.pdf

Ncoyini, S. S., & Cilliers, L. (2020). Factors that influence knowledge management systems to improve knowledge transfer in local government: A case study of Buffalo City Metropoli-tan Municipality, Eastern Cape, South Africa. SA Journal of Human Resource Manage-ment, 18(1), 1-11. https://sajhrm.co.za/index.php/sajhrm/article/download/1147/2096

Núñez, J., & Pérez, A. (2018). Desarrollo local y educación Superior. Editorial Universidad de La Habana.

PNUD. (1991). Human Development Report 1991. Oxford University Press. https://hdr.undp.org/system/files/documents/hdr1991escompletonostats.pdf

Quiroz-Palma, P., Penadés, M. C., & Núñez, A. G. (2020, December). A Training Approach to Improving Knowledge Management in Organizations. In European Conference on Knowledge Management (pp. 953-XXI). Academic Conferences International Limited. https://www.proquest.com/openview/3d16af3854a8f9fd19fe0eb70a50d59a/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1796412

Ramírez-Díaz, J. L. (2020). An Approach by Competencies and Its Current Relevance: Considera-tions From Occupational Guidance in Educational Context. Revista Electrónica Educa-re, 24(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.23

Ramos Rodríguez, A. E., Brito Montero, A., Artigas Pérez, E., & Martínez García, R. (2022). De un municipio tradicional a un municipio inteligente: Por un desarrollo local sostenible. DE-LOS: Desarrollo Local Sostenible, 13(36). https://ojs.revistadelos.com/ojs/index.php/delos/article/view/659

Razzaq, S., Shujahat, M., Hussain, S., Nawaz, F., Wang, M., Ali, M., & Tehseen, S. (2019). Knowledge management, organizational commitment and knowledge-worker perfor-mance: The neglected role of knowledge management in the public sector. Business process management journal, 25(5), 923-947. https://doi.org/10.1108/BPMJ-03-2018-0079

Rodríguez, JM. (2022). Estrategias de evaluación por competencias utilizadas por los docentes en entornos virtuales de aprendizaje en la universidad abierta para adultos [Tesis Doctoral Universitat de les Illes Balears]. Programa de Doctorado en Tecnología Educativa

Sánchez Díaz, M. (2010). Competencias informacionales en la formación de las BioCiencias en Cuba [Tesis de doctorado]. Repositorio institucional. Universidad de Granada.

Saracho, J. M. (2005). Un modelo general de gestión por competencias. RIL editores.

Spencer, I. M., & Spencer, J. M. (1993). Competence and Work. Willet & Sons.

Tobón, S. (2008). Formación basada en competencias. Enfoque complejo. Universidad Autóno-ma de Guadalajara.

Torregrosa, P. (2020). Teoría y práctica del desarrollo, nociones emergentes en los procesos teritoriales desde los programas de desarrollo y paz de la REDPRODEPAZ [Tesis para Ma-gister en Estudios y Gestión del Desarrollo, Universidad de La Salle Facultad de Ciencias Económicas y Sociales]. Bogotá, Colombia

United Nations. (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf

Vargas, F. M., & Esquivel, R. (2023). Análisis crítico de la evolución de la contextualización del desarrollo local en Ecuador. Antecedentes y conceptos. Uniandes Episteme, 10(3), 404–422. https://doi.org/10.61154/rue.v10i3.3172

Wordruffe, Ch. (1993). What Is Meant by a Competency? Leadership & Organization Develop-ment Journal, 14(1), 29-36. https://doi.org/10.1108/eb053651

Published

2024-06-29

How to Cite

Abreu González, O. H., Peraza de Aparicio, C. X., López Gamboa, Y., & Pedraza González, X. (2024). Competency-Based Training and Its Alignment with Sustainable Development in the Public Sector. Espergesia, 11(1), 79–89. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v11i1.2897