Social skills as factors of protection of the program Spice up your life without drugs or violence in schoolchildren in Huaycán
Keywords:
intervention program, social skills, self-esteem, interpersonal relationships, empathyAbstract
The present study seeks to identify the results obtained from the application of the Social Skills Component of a social Program “Adereza tu vida sin drogas ni violencia”, in students of the primary level of an area of Huaycán. In order to respond the aims of the study, the qualitative approach, participatory action research design, and an initial and formative evaluation system were used; 42 girls and 41 boys, aged between 9 and 10 years, participated in the study; most of them are at the age of 9; all participants attend the 5th grade of primary school. The main results of the program allow to describe the achievement of indicators of three factors of social skills: Self-esteem, interpersonal relationships and empathy, participatory strategies and implementation methodology allowed to have an efficient, effective and relevant program. Even when the achievement of the indicators has been significant, it is suggested to complement the intervention tasks with parents in order to ensure the sustainability.
References
Alanya, R. (2012). Habilidades sociales y actitud emprendedora en estudiantes del quinto de secundaria de una institución educativa del distrito del callao, (tesis de posgrado). Universidad San Ignacio de la Oyola, Lima.
Álvarez, K. (2016). Acoso escolar y habilidades sociales en adolescentes de dos instituciones educativas estatales de ate. Avances en psicología UNIFE, 24(2), 205-215. Recuperado de http://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2016_2/205.pdf
Arévalo, K. (2015). Aplicación de la técnica del socio drama para mejorar la comprensión lectora en los alumnos del 6.to grado de primaria de la I. E. Patricia Carmen Guzmán, (tesis de licenciatura). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Recuperado de http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/867/T025_47174621_T.pdf?sequence=1
Betina, A. y Contini, N. (2011). Las habilidades sociales en niños y adolescentes. Su importancia en la prevención de trastornos psicopatológicos. Fundamentos en humanidades. 12 (23) pp. 159-182. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/184/18424417009.pdf
Camacho, R. (2012). El juego cooperativo como promotor de habilidades sociales en niñas de 5 años, (tesis de licenciatura). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima. Recuperado de http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/123456789/1089/1/2010_Ballena_
Habilidades%20sociales%20en%20ni%C3%B1os%20y%20ni%C3%B1as
%20de%20cinco%20a%C3%B1os%20de%20instituciones%20educativas
%20de%20la%20red%20n%C2%B0%204%20del%20distrito%20Callao.pdf
Coy, L.; Martin, E. (2017). Habilidades sociales y comunicativas a través del arte en jóvenes con trastorno de estrés autista. Revista Estudios Pedagógicos, 43(2), 47-64. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052017000200003&lang=pt
Fernández, E. (2016). Emociones positivas. Ediciones pirámide: Madrid.
De Miguel, P. (2014). Enseñanza de habilidades de interacción social en niños con riesgo de exclusión. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(1), 17-26.
Gómez, A. (2010). Habilidades sociales en niños y niñas de cinco años de instituciones educativas de la red nº 4 del distrito Callao, (tesis de posgrado). Universidad San Ig- nacio de Loyola, Lima. Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/123456789/4441/
CAMACHO_MEDINA_LAURA_JUEGO_SOCIALES.pdf?sequen-ce=1
Guerrero, R. (2008). Mi querida Autoestima. Recuperado de https://escuelatranspersonal.com/wp-content/uploads/2013/12/mi-querida-autoestima.pdf
López, B. (marzo, 2014). Empatía: desde la percepción automática hasta los procesos. Revista Avances de Psicología Latinoamericana, 32(1), 37-51. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/799/79929780004.pdf
Mendoza, K. (2016). Acoso escolar y habilidades sociales en adolescentes de dos instituciones educativas estatales de Ate, (tesis de pregrado). Universidad Femenina del Sagrado Corazón, Lima.
Mendoza, M. y Maldonado, S. (2016). Acoso escolar y habilidades sociales en alumnos de educación Basica. Recuperado de http://cienciaergosum.uaemex.mx/images/avisos/pdf/2_brenda_mendoza.pdf
Mori, M. (julio, 2008). Una propuesta metodológica para la intervención comunitaria. Revista Liberabit Revista de Psicología, 14(14), 81-90.
Mori, M. (setiembre, 2011). Los programas de intervención comunitaria desde la perspectiva de sus actores. Liberabit Revista de Psicología, 17(1), 59-66.
Patricio, M., Pinto, M., Becerra, F. y Rosón, C. (junio, 2015). Las habilidades sociales y el com- portamiento infractor en la adolescencia. Subjetividad y Procesos Cognitivos. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=339643529001
Rojas, P., Szymanski; C., Romero, M., Sánchez, M. y Tirzo, T. (julio, 2015). Relación entre funciones ejecutivas y habilidades sociales en adolescentes: un estudio piloto. Revista In- tercontinental de Psicología y Educación, 17(2), pp. 167-183. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80247939009
Rodríguez, M. (2015). Taller Mi mundo feliz de teatro para desarrollar habilidades sociales de los niños y niñas de cinco años de la Institución Educativa Particular “Mi Casita”, (tesis de licenciatura). Universidad César Vallejo.
Salazar, R. y Marín. L. (2016). Educación para la paz. La apuesta pedagógica del diplomado en posconflicto, Medellín 2016. Diálogos sobre educación: Temas actuales en investigación educativa, 8(15), 22-34.
Saenz, M. (2010). Sintomatología depresiva y acoso escolar en un grupo de adolescentes es- colares, (tesis de licenciatura). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima. Sánchez, D. (2016). Habilidades sociales en alumnos de nivel secundario de una institución educativa policial de Trujillo, (tesis de licenciatura). Universidad Privada del Norte, Lima.
Schneider, J., Limberger, J. y Andretta, A. (2016). Habilidades sociales y drogas: revisión sistemática de la producción científica nacional e internacional. Revista de la Universidad Rosario, 34(2), 339-350. Recuperado de http://dx.doi.org/10.12804/apl34.2.2016.08
Vera, C. (2015). Habilidades sociales y auto concepto en hijos únicos y con hermanos de cole- gio de Lima-metropolitana, (tesis de licenciatura). Pontificia Universidad Católica del Perú Aplicadas). Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/123456789/4441/
CAMACHO_MEDINA_LAURA_JUEGO_SOCIALES.pdf?sequen-ce=1
Villacorta, N. (2013). Situación de Acoso escolar, (tesis de licenciatura). Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/3529/3/Villacorta_pn.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.