Influence of attitudinal factors towards the COVID19 pandemic as a predictor of academic self-efficacy in psychology undergraduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v12i2.2512

Keywords:

covid, actitudes, autoeficacia

Abstract

The objective of this research was to establish a relationship between attitudinal factors as predictors of academic self-efficacy in Psychology students at a private university in Lima. For this purpose, a sample of 187 students belonging to the first cycle of the School of Psychology was used. Under a non-experimental descriptive correlational design. Instruments such as the Questionnaire of Attitudes towards the Pandemic COVID19 and the Scale of Perceived Self-Efficacy specific to academic situations - EAPESA were used. As for the correlation, the value of the coefficient of determination (R-squared = 0.51) indicates that attitudinal factors influence academic self-efficacy by 5.1% in variation. And as for the linear regression, a prediction model of academic self-efficacy was established, taking into account the following data Y1= 18.427 + .97 (Attitudinal factors). Finally, it is concluded that attitudinal factors do not significantly predict academic self-efficacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajzen, I. & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Prentice-Hall.

Alegre, A. (2014). Autoeficacia académica, autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios iniciales. Propósitos y Representaciones, 2(1), 79-120. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2014.v2n1.54

Alkot, M., Albouq, M., Shakuri, M. & Subahi, M. (2016). Knowledge, attitude, and practice toward MERS-CoV among primary health-care workers in Makkah Al-Mukarramah: an intervention study. Int J Med Sci Public Health, 5(5), 952-9. http://journalsarchive.com/FILES/IJMSPH/25.%20Knowledge,%20attitude,%20and%20practice.pdf

Allport, G. (1935). Attitudes, en Murchison. Handbook of social psychology. Clark University Press.

Aristovnik, A., Keržič, D., Ravšelj, D., Tomaževič, N. & Umek, L. (2020). Impacts of the COVID-19 Pandemic on life of higher education students: a global perspective. Sustainability, 12(20), 1-34. https://doi.org/10.3390/su12208438

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Bandura, A. (1986). Autoeficacia del profesor universitario: eficacia percibida y práctica docente. Nacea

Bandura, A. (1987). Pensamiento y acción: fundamentos sociales. Martínez Roca.

Chang, M., Minggui, L. & Lai, W. (2020). Epidemiologic and Clinical Characteristics of Novel Coronavirus Infections Involving 13 Patients Outside Wuhan, China. JAMA, 323(11), 1092-1093. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2761043

Coque, S. y Ponce, D. (2019). Factores actitudinales y de formación que impactan en el desarrollo de proyectos software como modalidad de titulación. Revista Universidad y Sociedad, 11(4), 400-408. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000400400&lng=es&tlng=es.

Dagnino, J. (2014). Regresión lineal. Revista Chilena de Anestesia, 43(2), 143-149. https://revistachilenadeanestesia.cl/PII/revchilanestv43n02.14.pdf

Escalante, E., Repetto, A. y Mattinello, G. (2012). Exploración y análisis de la actitud hacia la estadística en alumnos de psicología. Liberabit, 18(1), 15-26. https://www.redalyc.org/pdf/686/68623931003.pdf

Fishbein, M., Salazar, J. & Rodríguez, P. (1988). Predicción del uso de cinturones de seguridad en estudiantes venezolanos: una aplicación de la teoría de la acción razonada en Latinoamérica. Revista de Psicología Social y Personalidad, 4(2), 19-41. https://www.researchgate.net/profile/Pedro-R-Rodriguez-Carrillo/publication/286192124_Predicting_Venezuelan_students%27_use_of_seat_belts_An_application_of_the_theory_of_reasoned_action_in_Latin_America/links/5c058c6492851c6ca1fc23bb/Predicting-Venezuelan-students-use-of-seat-belts-An-application-of-the-theory-of-reasoned-action-in-Latin-America.pdf

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF] (4 de octubre de 2021). Los efectos nocivos de la COVID-19 sobre la salud mental de los niños, niñas y jóvenes son solo la punta del iceberg. [Comunicado de prensa]. https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/efectos-nocivos-covid19-salud-mental-ninos-ninas-jovenes-punta-iceberg

Gaeta, M. Martínez, L., Iturbide, P. y Sanz, A. (2021a). Conductas de salud pública y salud mental ante el COVID-19 en población mexicana. Revista Iberoamericana de Psicología, 14(3), 1-12. https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/2040

Gaeta, M., Gaeta, L. y Del Socorro, M. (2021b). Autoeficacia, estado emocional y autorregulación del aprendizaje en el estudiantado universitario durante la pandemia por COVID-19. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 1-24. https://www.redalyc.org/journal/447/44768298002/html/

Gaur, U., Azim, A., Sa, B., Sarkar, S., Williams, A. & Singh, K. (2020). Challenges and Opportunities of Preclinical Medical Education: COVID-19 Crisis and Beyond. SN Compr Clin Med, 2(11), 1992-1997. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7508422/

García-Fernández, J. M., Inglés, C. J., Torregrosa, M. S., Ruiz-Esteban, C., Díaz-Herrero, Á., Pérez-Fernández, E., & Martínez-Monteagudo, M. C. (2010). Propiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology, 3(1), 61-73. https://www.redalyc.org/pdf/1293/129313736005.pdf

Gonzáles-Benito, A., López-Martín, E., Expósito-Casas, E. y Moreno-Gonzáles, E. (2021). Motivación académica y autoeficacia percibida y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes universitarios de la enseñanza a distancia. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 27 (2). https://doi.org/10.30827/relieve.v27i2.21909

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.

Hisham, I., Townsend, G., Gillard, S., Debnath, B. & Sin, J. (2020). COVID-19: the perfect vector for a mental health epidemic. BJPsych Bull, 1, 1-7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7308597/

Honicke, T. & Broadbent, J. (2016). The influence of academic self-efficacy on academic performance: a systematic review. Educational Research Review 17, 63-84. https://doi. org/10.1016/j.edurev.2015.11.002

Liang, Z., Ooi, SBS. & Wang, W. (2020). Las pandemias y su impacto en la formación médica: lecciones de Singapur. Academia Med, 21(4), 265-271. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7301086/

Meadows, M. (2017). Confianza: cómo superar tus creencias limitantes y alcanzar tus metas. Meadows Publishing.

Padua, J. & Ahman, I. (1979). Escalas para la medición de actitudes. Técnicas de investigación aplicadas a las ciencias sociales. FCE.

Puspitasari, I., Yusuf, L., Sinuraya, R., Abdulah, R. & Koyama, H. (2020). Knowledge, Attitude, and Practice During the COVID-19 Pandemic: A Review. Behavioral sciences, 12(7). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9312151/

Rodríguez, J., Ángeles, S., Wong, R. y Bravo, M. (30 de abril de 2021). Pandemia y su impacto psicológico en la población. Servicio de Neuropsicología del Instituto Nacional de Ciencias Neurológicas. https://www.incn.gob.pe/2021/04/30/pandemia-y-su-impacto-psicologico-en-la-poblacion/#:~:text=Estudios%20recientes%20confirman%20que%20el,la%20separaci%C3%B3n%20de%20la%20familia

Rotter, J. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs: General and Applied, 80(1), 1-28. https://doi.org/10.1037/h0092976

Shigemura, J., Morganstein, U., Kurosara, M. & Benedek, D. (2019). Public responses to the novel 2019 coronavirus (2019-nCoV) in Japan: Mental health consequences and target populations. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 74(4), 281-282. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/pcn.12988

Staats, A. & Staats, C. (1958). Attitudes established by classical conditioning. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 57(1), 37–40. https://doi.org/10.1037/h0042782

Talsma, K., Robertson, K., Thomas, C. & Norris, K. (2021). COVID-19 Beliefs, Self-efficacy and academic performance in first-year university students: cohort comparison and mediation analysis. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.643408

Tinto, V. (1975). Dropout from Higher Education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89-125. https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/00346543045001089

Torda, A., Velan, G. y Perkovic, V. (2020). El impacto de la pandemia de Covid-19 en la educación médica. Med J Aust, 14(1). https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/1322

Vicuña-Peri, L. A., Saavedra-López, M. A., Calle-Ramirez, X. M., Hernández, R. M., & Mamani Benito, O. J. (2022). Diseño y validación del cuestionario de actitudes hacia la Covid-19 (CAPC-19). Boletín de malariología y salud ambiental, 62(6), 1298–1305. https://doi.org/10.52808/bmsa.7e6.626.023

Published

2023-07-27

How to Cite

Cubas Romero, T. L. . (2023). Influence of attitudinal factors towards the COVID19 pandemic as a predictor of academic self-efficacy in psychology undergraduates. PsiqueMag, 12(2), 56–66. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v12i2.2512

Issue

Section

Research Articles