Bibliometric review on psychological well-being in the Journal of Research Psychology - UNMSM (1998-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v12i2.2450

Keywords:

Bienestar, revista, UNMSM

Abstract

A bibliometric analysis was carried out in the Revista de Psicología of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos regarding Psychological Well-being, from 1998 to 2022. The exact number of published articles, the method used, the population studied, and the number of articles published were analyzed. the contents of the works. With 25 volumes, 12 research papers and 38 authors as first signatories, giving an average of 0.3 authors per paper. The results showed a greater focus on the university population with a notorious predilection in terms of the use of instruments for the Carol Ryff Psychological Well-Being Scale. Articles worked on by multiple authors predominate over individual articles; and a large part of these include variables related to academic performance, persistence, and self-esteem, which is consistent with various articles carried out in educational settings. Relevant findings and reflections on the outcomes identified from the review emerged.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaín, D. y San Millán, J. (1993). Uso y tendencias de las técnicas bibliométricas en ciencias sociales y humanas a nivel internacional. Revista Española de Documentación Científica, 16(1), 30–41. https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/1109

Arenas, J. y Santillán, E. (2002). Bibliometría ¿Para qué? Revista Biblioteca Universitaria, 5(1), 3-

https://www.redalyc.org/pdf/285/28550102.pdf

Calero, O. (2020). Analizando la tensión laboral de los psicólogos del ámbito clínico, mediante su resiliencia y bienestar. Revista de investigación en psicología UNMSM, 23(2), 83-97. https://doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.19234

Chiroque, R. (2003). La investigación bibliométrica en el Perú y la importancia de su aplicación. Avances, Logros y Desafíos de la Investigación Bibliotecológica. II Encuentro de Investigadores y Docentes del Perú en el Área de Bibliotecología y Ciencias de la Información. http://eprints.rclis.org/13246/1/La_investigacion_bibliometrica_en_el_Peru.pdf

Díaz Gamarra, P. del P., Estrada Alomía, E. R., Iparraguirre Yaurivilca, N. E., Grajeda Montalvo, A. T., & Misare Condori, M. Ángel. (2020). Propiedades psicométricas de la Escala de Bienestar Psicológico SPWB de Carol d. Riff en estudiantes de secundaria de la UGEL 02. Revista de investigación en psicología, 23(2), 179–195. https://doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.19240

Dodd, R. H., Dadaczynski, K., Okan, O., McCaffery, K. J., & Pickles, K. (2021). Psychological Wellbeing and Academic Experience of University Students in Australia during COVID 19. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3), 866 https://doi.org/10.3390/ijerph18030866

Eguiluz, L. & Mera, J. (24 de marzo de 2014). Medición del riesgo suicida, bienestar psicológico y estructura familiar en estudiantes de primer ingreso a las carreras de la salud. Revista de Investigación en Psicología- UNMSM, 17(1),43-53https://doi.org/10.15381/rinvp.v17i1.8971

Escudero, J. (2017). Bienestar psicológico e involucramiento religioso en estudiantes universitarios de Lima. Revista de investigación en psicología UNMS, 20(2), 1https://doi.org/10.15381/rinvp.v20i2.14044

Falcón, K. (2019). Eficacia de un programa de bienestar psico-geriátrico. Revista de investigación en psicología UNMSM, 22(1), 1. https://doi.org/10.15381/rinvp.v22i1.16585

Franco, J. M. (2021). Estimaciones de Respuesta al Ítem de los Parámetros de una Medida Breve de Bienestar Psicológico Estudiantil en el Contexto Universitario. Revista de investigación en psicología, 24(2), 39–62. https://doi.org/10.15381/rinvp.v24i2.20513

García Ampudia, L. (2022). Editorial. Revista de investigación en psicología, 25(2), 3–4. https://doi.org/10.15381/rinvp.v25i2.24327

López, J.M. (1973). Estudio Preliminar. La obra de Price y el análisis estadístico sociométrico de la literatura científica. Hacia una ciencia de la ciencia. http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-343/sn-43-15.htm

Matalinares, L., Diaz, G. A., Ornella, R., Baca, D., Useda, J., & Yaringaño, J. (2016). Afrontamiento al estrés y bienestar psicológico en estudiantes universitarios de Lima y Huancayo. Revista de investigación en psicología UNMSM, 19(2), 1.https://doi.org/10.15381/rinvp.v19i2.12894

Morales, M., & Guzmán U., E. (2017). Vivencias vitales significativas, bienestar psicológico y resiliencia de estudiantes de alto rendimiento escolar pertenecientes a sectores vulnerables. Un estudio comparativo. Revista de investigación en psicología, 19(2), 25–47. https://doi.org/10.15381/rinvp.v19i2.12888

Morales, M. (2014). Estudiantes de sectores vulnerables con alto rendimiento escolar y su desempeño en variables intelectuales, resiliencia, autoestima y bienestar psicológico. Revista de investigación en psicología, 17(1), 93-105. https://doi.org/10.15381/rinvp.v17i1.8973

Loli Pineda, A. E., Llacho Inca, K. P., Pulido Cavero, C., Cerón Valencia, F., & Vergara Villarino, A. (2022). Justicia organizacional y bienestar psicológico en docentes peruanos en situación de la pandemia COVID-19. Revista de investigación en psicología, 25(2), 5–23. https://doi.org/10.15381/rinvp.v25i2.23693

Sánchez-Perdomo, R., Rosario-Sierra, M., Herrera-Vallejera, D., Rodríguez-Sánchez, Y., & Carrillo-Calvet, H. (2018). Revisión bibliométrica de las Ciencias de la Información en América Latina y el Caribe. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 0(nesp1), 79-100. http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2017.nesp1.57886

Savage, M. J., James, R., Magistro, D., Donaldson, J., Healy, L. C., Nevill, M., & Hennis, P. J. (2020). Mental health and movement behaviour during the COVID-19 pandemic in UK university students: Prospective cohort study. Mental Health and Physical Activity, 19, 100357. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2020.100357

Son, C., Hegde, S., Smith, A., Wang, X., & Sasangohar, F. (2020). Effects of COVID-19 on College Students’ Mental Health in the United States: Interview Survey Study. Journal of Medical Internet Research, 22(9), 1-24. https://doi.org/10.2196/21279

Urbizagástegui, R. (2014). La bibliometría en el Perú. Revista Letras, 85(122), 247-270 https://doi.org/10.30920/letras.85.122.8

Velásquez Centeno, C., Montgomery Urday, W., Dioses Chocano, A., Pomalaya Verastegui, R., & Chávez Zamora, J. (2014). Agresión entre pares y bienestar psicológico en estudiantes de una universidad pública de Lima Metropolitana. Revista de investigación en psicología, 17(2), 93–11https://doi.org/10.15381/rinvp.v17i2.11260

Velásquez C., C., Montgomery U., W., Montero L., V., Pomalaya V., R., Dioses Ch., A., Araki, O., R., & Reynoso E., D. (2008). Bienestar psicológico, asertividad y rendimiento académico en estudiantes universitarios sanmarquinos. Revista de investigación en psicología, 11(2), 139–152 https://doi.org/10.15381/rinvp.v11i2.3845

Vera, J. (2005). Estudio exploratorio: Aporte al conocimiento psicológico a través de publicaciones científicas. Revista Liberabit. 11(45) 1-15.http://pepsic.bvsalud.org/pdf/liberabit/v11n11/v11n11a12.pdf

Published

2023-07-27

How to Cite

Díaz Fernández, T., Brolrzovich Zuloeta, E. R. ., & Grajeda Montalvo, A. T. . (2023). Bibliometric review on psychological well-being in the Journal of Research Psychology - UNMSM (1998-2022). PsiqueMag, 12(2), 17–26. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v12i2.2450

Issue

Section

Research Articles