Self-Regulation Strategies Self-Report Inventory (SRSI-SR)

evidences of validity, reliability and equity in university students from the city of Piura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2547

Keywords:

Self-regulation of learning, Validity, Reliability, Equity, University students

Abstract

The general objective of this research was to analyse the evidence of validity, reliability and equity of the Self Regulation Strategy Inventory—Self- Report. 189 college students participated between the ages of 18 and 42. The results obtained were found that items 4, 8 and 9 did not have adequate rates of corrected homogeneity or communality. Evidence of convergent validity in relation to selfconcept and academic self-efficacy and discriminatory validity in relation to exam anxiety. In addition, exploratory factorial analysis reported four factors with an explained variance of 69.55%, while the final confirmatory analysis, demonstrated fit of the four-factor correlated model (X2= 93,654, df= 71, X2/df= 1.31, CFI= .974, TLI= .967, RMSEA= .071, SRMR= .044). In addition, reliability was determined through the Alpha Ordinal coefficient by reporting an index in its dimensions of .85 in OT, .79 in HIR, .86 in OE, .86 in BI, and the total reliability of .96. Finally, evidence of equity by sex and age was found, affirming that the score comparison of this instrument based on these variables will be valid and reliable in subsequent studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegre, A. (2014). Autoeficacia académica, autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios iniciales. Propósitos y Representaciones, 2(1), 79-120. http://doi.org/10.20511/pyr2014.v2n1.54

Ato, M., López, J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. http://doi.org/10.6018/analesps.29.3.1785110

Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. University Press

Bandura, A. (2002). Social Cognitive Theory in Cultural Context. Applied Psychology: An International Review, 51 (2), 269-290. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00092

Camacho, J. (2007). Investigación, poblaciones y muestra. Acta Médica Costarricense, 49(1), 11-12. https://www.redalyc.org/pdf/434/43449104.pdf

Caycho-Rodríguez, T. (2017). Importancia del análisis de invarianza factorial en estudios comparativos en Ciencias de la Salud. Educación Médica Superior, 31(2), 1-3. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1043/495

Chávez, G. (2018). Rendimiento académico y ansiedad ante los exámenes en estudiantes de un centro pre universitario de Lima (Tesis de titulación). Universidad Nacional Federico Villareal. http://repositorio.unfv.edu.pe/handle/UNFV/2462

Chen, F.E. (2007). Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance. Structural Equation Modeling, 14, 464–504. https://doi.org/10.1080/10705510701301834

Cleary, T. (2006). The development and validation of the self-regulation strategy inventory—self-report. Journal of School Psychology, 44(4), 307–322. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.05.002

Dapelo, B. y Toledo, M. (2006). Estrategias de aprendizaje, autoconcepto y motivación: variables claves en la orientación de estudiantes universitarios. Revista de Orientación Educacional, 20, 53-70

Domínguez-Lara, S. (2012). Propuesta para el cálculo del Alfa Ordinal y Theta de Armor. Revista de Investigación en Psicología, 15(1), 213-217. https://doi.org/10.15381/rinvp.v15i1.3684.

Domínguez-Lara, S. (2017). Ítem único de ansiedad ante exámenes: evidencias de validez convergente e incremental en estudiantes universitarios. Educación Médica, 19 (5), 264-270. https://doi.org/10.1016/J.EDUMED.2017.04.004

Elosua, P. & Zumbo, B. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenada. Psicothema, 20 (4), 896-901. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3572

Escobedo, M., Hernández, J., Estebané, V. y Martínez, G. (2015). Modelos de Ecuaciones Estructurales: Características, Fases, Construcción, Aplicación y Resultados. Ciencia & Trabajo, 18 (55), 16-22. https://scielo.conicyt.cl/pdf/cyt/v18n55/art04.pdf

Estadísticas de la Calidad Educativa. (2019). Tasa de conclusión, educación superior, grupo de edades 25-34 (% del total). Ministerio de Educación.

Fernández-Ballesteros, R. (2013). Evaluación Psicológica: Conceptos, métodos y estudio de casos (2a ed.). Ediciones Pirámide.

Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31 (1), 18-33. https://www.redalyc.org/pdf/778/77812441003.pdf

Gaeta, M. (2006). Estrategias de autorregulación del aprendizaje: contribución de la orientación de meta y la estructura de metas del aula. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 9 (1), 1-8. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217017165001.pdf

García, J., Inglés, C., Vicent, M., Gonzálvez, C., Pérez, A. y San Martín, N., (2014). Validación de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en Chile y su Relación con las Estrategias de Aprendizaje. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 1 (41), 118-131. https://www.redalyc.org/pdf/4596/459646901011.pdf

Gónzalez. N.; Abad, J. & Lévy, J.P. (2006). Normalidad y otros supuestos en análisis de covarianzas. Editorial Netbiblo

Goñi, E. y Fernández, A. (2007). Los dominios social y personal del autoconcepto. Revista de Psicodidáctica, 12 (2), 179-194. https://www.redalyc.org/pdf/175/17512202.pdf

Gutiérrez-Braojos, C., Salmerón-Pérez, H., y Muñoz-Cantero, J. (2014). El efecto modulador los patrones temporales sobre el logro en el aprendizaje autorregulado. Revista Psicodidáctica, 19(2), 267-287. http://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.10066.

Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. y Black, W. (2004). Análisis Multivariante. Pearson Prentice Hall.

Hernández, A. y Camargo, A. (2017). Adaptación y validación del Inventario de Estrategias de Autorregulación en estudiantes universitarios. Suma Psicológica, 24(1), 9-16. http://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2017.02.001.

Hernández, J., Espinosa, J., Peñaloza, E., Rodríguez, J., Chacón, J., Toloza, C., Arenas, K., Carrillo, S. y Bermúdez, V. (2018). Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: definición, propiedades y suposiciones. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 37 (5). https://www.revistaavft.com/images/revistas/2018/avft_5_2018/25sobre_uso_adecuado_coeficiente.pdf

Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria versus New Alternatives. Structural Equation Modeling, 6 (1), 1–55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118

Katz, M. H. (2006). Multivariable analysis (2a ed.). Cambridge University Press.

Klassen, R., Krawchuk, L. & Rajani, S. (2008). Academic procrastination of undergraduates: low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology, 33(4), 915- 931. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2007.07.001

Kline, P. (1986). A handbook oftest construction: Introduction to psychometric design. Editorial Methuen.

Kline, P. (1999). The Handbook of Psychological Testing (2a ed.). Editorial Routledge.

Lloret-Segura, S.; Ferreres-Traver, A.; Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El Análisis Factorial Exploratorio de los Ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30 (3). http://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361.

Lorenzo-Seva, U. (1999). Promin: A Method for Oblique Factor Rotation. Multivariate Behavioral Research, 34, 347-365. https://doi.org/10.1207/S15327906MBR3403_3

Lorenzo-Seva, U. & Ferrando, P. (2007). FACTOR: A computer program to fit the exploratory factor analysis model. University Rovira y Virgili.

Martínez, R. (2005). Psicometría: Teoría de los test psicológicos y educativos. Editorial Síntesis.

McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa (5a ed.). Pearson Educación.

Méndez, C. y Rondón, M. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41 (1), 197-207. https://www.redalyc.org/pdf/806/80624093014.pdf

Merino, C. & Grimaldo, M. (2010). Complejidad factorial de la permisividad moral hacia las conductas moralmente controvertidas. Interdisciplinaria, 27 (2), 297-314. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1668-70272010000200007&script=sci_arttext&tlng=pt

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2019. Secretaria General Técnica.

Monge-López, D., Bonilla, R., y Aguilar-Freyan, W. (2017). El Inventario de Estrategias de Autorregulación: traducción al español, características psicométricas preliminares y su relación con variables sociodemográficas en una muestra de estudiantes universitarios. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1), 61-78. http://doi.org/10.12804/ revistas.urosario.edu.co/apl/a.3729.

Montero, I. y Alonso, J. (1992). El cuestionario MAPE-II. En J. Alonso Tapia (ed.), Motivar en la adolescencia: Teoría, evaluación e intervención, 205-231. Servicio de Publicaciones de la Universidad Autónoma.

Montero, I. y León, O. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2 (3), 503-508. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33720308

Morata-Ramírez, M.; Holgado-Tello, F.; Barbero-García, I. y Méndez, G. (2015). Análisis factorial confirmatorio. Recomendaciones sobre mínimos cuadrados no ponderados en función del error Tipo I de Ji-Cuadrado y RMSEA. Acción Psicológica, 12 (1). http://doi.org/doi.org/10.5944/ap.12.1.14362.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2011). La UNESCO y la EDUCACIÓN “Toda persona tiene derecho”. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000212715_spa/PDF/212715spa.pdf.multi

Otzen, T. y Materola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037.

Roy-García, I.; Rivas-Ruiz, R.; Pérez-Rodríguez, M. y Palacios-Cruz, L. (2019). Correlación: no toda correlación implica causalidad. Revista Alergia México, 66 (3). http://dx.doi.org/10.29262/ram.v66i3.651.

Palenzuela, D. (1983). Construcción y validación de una escala de autoeficacia percibida específica de situaciones académicas. Análisis y Modificación de Conducta, 9 (21), 185-219.

Pérez, E., & Medrano, L. (2010). Análisis Factorial Exploratorio: Bases Conceptuales y Metodológicas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 2(1), 58-66. https://www.redalyc.org/pdf/3334/Resumenes/Resumen_333427068006_1.pdf

Pérez, S. y Castaño, R. (2016). Funciones de la Universidad en el siglo XXI: humanística, básica e integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 191-199. http://dx.doi.org/ 10.6018/ reifop.19.1.202451.

Rosario, P., Pereira, A., Nunes, A., Figueiredo, M., Núñez, J., Fuentes, S., y Gaeta, M. (2013). Autorregulación del aprendizaje: una revisión sistemática en revistas de la base Scielo. Universitas Psychologica, 13(2), 781-798. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-2.aars.

Schmidt, V., Messoulam, N., & Molina, F. (2008). Autoconcepto académico en adolescentes de escuelas medias: Presentación de un instrumento para su evaluación. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, 25(1), 81 – 106. https://www.redalyc.org/pdf/4596/459645445005.pdf

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. (2020a). Universidades Licenciadas. https://www.sunedu.gob.pe/lista-de-universidades-licenciadas/

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. (2020b). Universidades con Licencia Denegada. https://www.sunedu.gob.pe/lista-de-universidades-denegadas/.

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. (2015). El Modelo de Licenciamiento y su Implementación en el Sistema Universitario Peruano (1a ed.). https://www.sunedu.gob.pe/condiciones-basicas-de-calidad-2/

Urrutia, J. y Palomino, R. (2010). Componentes principales en la determinación de estaciones con patrones homogéneos de temperatura en el chocó. Scientia Et Technica 16 (45), 257-262. https://doi.org/10.22517/23447214.315

Vohs, K. & Baumeister, R. (2011). Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications (2a ed.). Editorial Guilford Press.

Vohs, K. D. & Baumeister, R. F. (2016). Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications (3rd ed). Editorial Guilford Press.

Winne, P. (1997). Experimenting to bootstrap self-regulated learning. Journal of Educational Psychology, 89 (3), 397–410. https://doi.org/10.1037/0022-0663.89.3.397

Zambrano, C., Rojas, D., Díaz, A. y Salcedo, P. (2018). Propiedades Psicométricas del Inventario de Estrategias de Autorregulación en Estudiantes de Pedagogía Chilenos. Formación Universitaria, 11(5), 85-92 (2018). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500085

Zimmerman, B. (1989a). Models of Self-Regulated Learning and Academic Achievement. En B. Zimmerman & D. Shunck (Eds.), Self-Regulated Learning and Academic Achievement: theory, research, and practice (1-25). Springer-Verlag New York Inc.

Zimmerman, B. J. (1989b). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329–339. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329

Zimmerman, B. J. (1990). Self-Regulated Learning and Academic Achievement: An Overview. Educational Psychologist 25(1), 3-17. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (p. 13–39). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7

Zimmerman, B. J. (2011). Motivational sources and outcomes of self-regulated learning and performace. En B. J. Zimmerman, & D. H. Schunk (Eds.), Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance (49-63). Taylor & Francis Group.

Published

2021-07-30

How to Cite

Moscol Seminario, J., & Olivas Ugarte, L. O. (2021). Self-Regulation Strategies Self-Report Inventory (SRSI-SR): evidences of validity, reliability and equity in university students from the city of Piura. PsiqueMag, 10(2), 34–45. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2547

Issue

Section

Research Articles