Fear of Covid-19 and depression in psychology students from Ica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2109

Keywords:

Fear, Covid-19, depression, coronavirus, university

Abstract

The aim of this research is to establish the levels and the relationship that exists between fear of coronavirus and depression in psychology students from Ica. It is non-experimental, descriptive correlational, with the participation of 157 students from the Faculty of Psychology. of Ica, the following instruments were used: Scale of fear of coronavirus (Sars-cov2)-Peruvian version and Depressive Psychopathology Scale (EDP). The results found show 78. 4% of Fear of contracting Covid-19 and 20.4% have depressive symptoms, likewise, it was found that there is a direct and highly significant relationship between both study variables, no significant differences were found according to age and sex except for the academic cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: Development and Initial Validation. International Journal of Mental Health and Addiction. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8

Andina Agencia Peruana de Noticias. (2021, 02 de diciembre). EsSalud: Pico más alto de contagios podría presentarse en primer trimestre del 2021. https://andina.pe/agencia/noticia-essalud-pico-mas-alto-contagios-podria-presentarse-primer-trimestre-del-2021-823732.aspx

Apaza, C., Seminario, R. y Santa-Cruz, J. (2020). Factores psicosociales durante el confinamiento por el Covid-19 – Perú, 25 (90). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29063559022

Baca, M. (2020, 7 de septiembre). La salud mental en un contexto de pandemia. Plataforma salud y derechos. https://saludyderechos.org/la-salud-mental-en-el-peru-en-un-contexto-de-pandemia/?fbclid=IwAR3JE0lzACdqW0XE6_1VCES88mW57ie_QKvD4aBY6DHkFuRYers6TF_98gk

Centro para el Control y la Prevención de Enfermedades (2020, 29 de octubre). Las pandemias pueden ser estresantes.https://espanol.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/managing-stress-anxiety.html

Collins, K., Onwuegbuzie, A. & Jiao, Q. (2006). Prevalence of mixed methods sampling designs in social science research and beyond. Proceedings of American Educational Research Association, 19 (2), 83 – 101. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.2167/eri421.0?needAccess=true

Cullen, W., Gulati, G. y Kelly, B. (2020). Mental health in the Covid-19 pandemic. QJM, 113(5), 311-312. Doi: 10.1093/qjmed/hcaa110.

Datum Internacional (2020). Perspectivas de Salud Mental frente a la Segunda Ola. https://www.datum.com.pe/new_web_files/files/pdf/Perspectivas-salud-mental-segunda-ola-v3_210204120828.pdf

Dirección Regional de Salud de Ica (2021, 2 de enero). Sala de Situación Covid-19 SE 53-2020. https://www.diresaica.gob.pe/images/diresaica/4_Oficinas/Epidemiologia/Sala_Situacional/SS_covid-19/2020/SE44_covid-19_diresaica_31-10-2020.pdf

DW Noticias (2021, 14 de enero). Perú anuncia medidas para frenar segunda ola de coronavirus. https://www.dw.com/es/per%C3%BA-anuncia-medidas-para-frenar-segunda-ola-de-coronavirus/a-56220736

Fiorillo, A, y Gorwood, P. (2020). The consequences of the COVID-19 pandemic on mental health and implications for clinical practice. Eur Psychiatry, 63(1), 32. Doi: 10.1192/j.eurpsy.2020.35.

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, Lucio P. (2010) Metodología de la investigación. McGraw Hill Interamericana.

Huamán, R. (2021). Estrés académico y miedo a contraer coronavirus en universitarios del primer y último año de la carrera de Psicología de una universidad privada Lima – Sur [Tesis de pregrado, Universidad Autónoma del Perú]. Repositorio Institucional Autónoma.

Huarcaya-Victoria, J., Villarreal-Zegarra, D., Podestà, A. et al. Psychometric Properties of a Spanish Version of the Fear of COVID-19 Scale in General Population of Lima, Peru. Int J Ment Health Addiction (2020). https://doi.org/10.1007/s11469-020-00354-5

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (14 de abril, 2020). Informe del IESALC analiza los impactos del covid19 y ofrece recomendaciones a gobiernos e instituciones de educación superior. https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/14/iesalc-insta-a-los-estados-a-asegurar-el-derecho-a-la-educacion-superior-en-igualdad-de-oportunidades-ante-el-covid-19/

Sánchez, H., Yarlequé, L., Alva, L., Núñez, E., Arenas, C., Matalinares, M., Gutiérrez, E., Egoavil, I., Solis, J. y Fernández, C. (2021). Indicadores de ansiedad, depresión, somatización y evitación experiencial en estudiantes universitarios del Perú en cuarentena por Covid-19, Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21 (2), 346, 353. http://www.scielo.org.pe/pdf/rfmh/v21n2/2308-0531-rfmh-21-02-346.pdf

Liang, T. (2020). Manual de prevención y tratamiento del COVID-19. Universidad de Zhejiang. https://secipe.org/wordpress03/index.php/manual-de-prevencion-y-tratamiento-del-covid-19-facultad-de-medicina-de-la-universidad-de-zhejiang/

Miñán, W. (2021, 15 de enero). Sube de 69% a 79% temor en el país por contagios de COVID. Diario Gestión. https://gestion.pe/peru/sube-de-69-a-79-temor-en-el-pais-por-contagios-de-covid-noticia/?ref=gesr

Ministerio de Salud - MINSA (2021, 17 de agosto). Salud Mental. Ministerio de Salud. https://www.minsa.gob.pe/salud-mental/

Organización Mundial de la Salud. (2021, 11 de agosto). Looking after our mental health. https://www.who.int/es/campaigns/connecting-the-world-to-combat-coronavirus/healthyathome/healthyathome---mental

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). Education: From disruption to recovery. Unesco Covid-19. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

Organización Mundial de la Salud. (2021, 22 de febrero). Cepa variante del SARS-CoV-2 – Reino Unido. https://www.who.int/csr/don/21-december-2020-sars-cov2-variant-united-kingdom/es/

Vega. J. (2018). Construcción de versiones cortas de la Escala de Psicopatología Depresiva para tamizaje de depresión mayor y sus características psicométricas. Revista Neuropsiquiatr. 81(3), 154-164. DOI: https://doi.org/10.20453/rnp.v81i3.3383

Zhang, J., Lu, H., Zeng, H., Zhang, S., Du, Q., Jiang, T., & Du, B. (2020). The differential psychological distress of populations affected by the COVID-19 pandemic. Brain, Behavior, and Immunity, 1–2. https://doi. org/10.1016/j.bbi.2020.04.031

Published

2022-03-20

How to Cite

Chacaltana-Hernández, K. M., Bontempo Lozano, E. M. ., & Varela Guevara, S. G. . (2022). Fear of Covid-19 and depression in psychology students from Ica. PsiqueMag, 11(2), 42–49. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2109

Issue

Section

Research Articles