Psychometric study of the behavior questionnaire antisocial - criminal in students high school - UGEL No. 2 Lima

Authors

  • Patricia del Pilar Díaz Gamarra Universidad César Vallejo, Lima, Perú
  • Lourdes Marlene Yaque Rueda Universidad César Vallejo, Lima, Perú
  • Erika Estrada Alomía Universidad César Vallejo, Lima, Perú

Keywords:

Criminal antisocial behavior, High school students, Validity, Reliability, Scales

Abstract

The objective of this research was to adapt the Antisocial-Delictive Conduct (A-D) questionnaire designed by Seisdedos. The sample consisted of 400 high school students from the UGEL N ° 2 in Lima, aged between 12 and 18 years. The results showed that the Antisocial-Delictive Conduct questionnaire has high reliability due to internal consistency, under Cronbach’s alpha coefficient = 0.963; and the two halves method, where the Spearman Brown statistic yielded an index of 0.882. On the other hand, the instrument demonstrates content validity since agreement was found among judges, as well as the construct validity of the test was determined, through the item test analysis, finding significant elements and dimensions (p= .00), in addition, the factorial analysis made to the questionnaire confirms the existence of two dimensions (antisocial and delinquency) that explain 52.25% of the variance. Finally, the scales for the investigated sample were constructed.

References

Briceño, A. (7 de agosto de 2011). Hay 24 mil pandilleros en Lima y Callao. Perú 21. Recuperado de http://archivo.peru21.pe/ 991450/hay-24-mil-pandilleros-lima-callao

Del Barrio, C., Martín, E., Almeida, A. y Barrios, A. (2003). Del maltrato y otros conceptos relacionados con la agresión entre escolares, y su estudio psicológico. Infancia y Apren- dizaje, 26 (1), 9-24. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Cristina_Barrio/ publication/233647383

Fernández, M., Cayssials, A. y Pérez, M. (2009) Curso básico de psicometría: Teoría clásica.Buenos Aires: Lugar.

Gaeta, M y Galvanouskis A. (2011) Propensión a conductas antisociales y delictivas en adoles- centes Mexicanos. Psicología Iberoamericana, 19 (2), 47-54. Recuperado de http://www. redalyc.org/pdf/1339/133921440006.pdf

Garaigordobil, M. y Oñederra, J. (2010). Inteligencia emocional en las víctimas de acoso es- colar y en los agresores. Revista Europea de Educación y Psicología, 3(2). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1293/129315468008.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6.a. ed.).

México: McGraw Hill.

Los peruanos tienen la mayor tasa de inseguridad en toda América (4 de diciembre de 2012). Gestión. Recuperado de https://gestion.pe/peru/politica/peruanos-mayor-sensacion-insegu- ridad-america-26086

Martorell, C., González, R., Ordóñez, A., y Gómez, O. (2011). Estudio confirmatorio del cues- tionario de conducta antisocial (CCA) y su relación con variables de personalidad y con- ducta antisocial. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 1(31), 97-114. Re- cuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=459645439006

Martínez, M., Hernández, J. y Hernández, V. (2014). Psicometría. (1.a. ed.). España: Alianza Editorial.

Meneses, M., Barrios, A., Bonillo, A., Cosculluela, L., Lozano, J., Turbany, J. y Valero, S. (2013). Psicometría. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Julio_Meneses/publication/293121344_Psicometria/links/584a694408ae5038263d9532/Psicometria.pdf

Mohamed, L. (2008) Estudio de campo del comportamiento inadaptado en menores: ries- go social y evolución natural. (Tesis doctoral). Recuperado de http://digibug.ugr.es/bits- tream/10481/2034/1/17647836.pdf

Montero, I. y León, O. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en psicología. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2(3), 503-508. Recuperado de http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-53.pdf

Moral de la Rubia, J y Pacheco, M. (2010). Validación de la Escala de Conducta Disocial (ECO- DI27) en una muestra probabilística de adolescentes Mexicanos. Perspectivas sociales, 12(2), 41-68. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3649884

Muñiz, J., Fidalgo, A., García, R., y Moreno, R. (2005). Análisis de los Ítems. Madrid: La Murralla.

Pacheco, M. (2010). Construcción y validación de la escala de conductas disociales en jóvenes de preparatoria (Tesis doctoral). Recuperado de http://eprints.uanl.mx/2219/

Ponce, C. (2003). Conductas antisociales-delictivas y satisfacción familiar en grupo de estu- diantes de quinto de secundaria de Lima Metropolitana pertenecientes a diferentes estratos socioeconómicos. Revista de Investigación en Psicología, 6(1). Recuperado de http://revis- tasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/viewFile/5094/5382

Prieto, G. y Delgado, A. (2010). Fiabilidad y validez. Papeles del Psicólogo, 31(1), 67-74. Re- cuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77812441007

Santisteban, C. (2009). Principios de Psicometría. Madrid: Pirámide. Seisdedos, N. (2009)

Cuestionario A-D Conductas Antisociales Delictivas, 6ª Edición. Madrid: TEA Ediciones. Seisdedos, N. (2009) Cuestionario A-D Conductas antisociales delictivas 6ª Madrid: TEA Ediciones.

Sotelo, D. (2013). Esquemas desadaptativos tempranos y conducta antisocial en adolescentes infractores de un Centro de Diagnóstico y Rehabilitación. (Tesis de Licenciatura, Univer- sidad Cesar Vallejo). (Acceso 11 de setiembre de 2011).

Tomas, A. (2002). Comportamiento antisocial y consumo de sustancias psicoactivas en esco- lares adolescentes de Lima Metropolitana. Psicoactiva 20, 21-44. Recuperado de http://www.bvcedro.org.pe/bitstream/123456789/579/1/PSICO-15%2820%292002.pdf

Tornimbeni, S., Pérez, E., Olaz, F., y Fernández, A. (2004). Introducción a los test psicológi- cos. España: Brujas.

Vera, J., Bautista, G., Ramírez, M. y Yáñez, A. (2012). Relación entre anomia social, aliena- ción y conducta antisocial en jóvenes infractores mexicanos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10 (2), 943-955. Recuperado de http://www.scielo. org.co/pdf/rlcs/v10n2/v10n2a12.pdf

Published

2019-06-30

How to Cite

Díaz Gamarra, P. del P., Yaque Rueda, L. M., & Estrada Alomía, . E. (2019). Psychometric study of the behavior questionnaire antisocial - criminal in students high school - UGEL No. 2 Lima. PsiqueMag, 8(1), 61–78. Retrieved from http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/188

Issue

Section

Research Articles