Visual selection functional aptitude in the frame of Interbehavioral Psychology
Keywords:
Visual selector aptitude, Reading writing, Interconductual psychology, Functional taxonomyAbstract
A synthesized review of visual selection aptitude is presented, within the psychological metatheory called Interconductual Psychology. In principle, we emphasize the importance that learning, based on its biological and of stimulation bases, has for human development. Subsequently Interconductual Psychology is presented as a proposal of psychological system with substantial differences to other systems. Finally, the functional taxonomy developed by Ribes & Lopez (1985) is presented, as a different proposal of characterization of psychological development; and within it we highlight selectory function and its hypothetical relationship with learning to read.
References
Arroyo, R., y Mares, G.. (2009). Efectos del tipo funcional de entrenamiento sobre el ajus- te lector. Revista mexicana de análisis de la conducta, 35(1), 19-35. Recuperado en,20 de mayo de 2016, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pi-d=S018545342009000100002&lng=es&tlng=es
Asociación Americana de Psiquiatría (2014). Manual diagnostico y estadístico de los desordenes mentales V. Arlington: Asociación Americana de Psiquiatría.
Bueno, R. (2005). Una contribución teórica de la psicología latinoamericana: la taxonomía fun- cional de la conducta de Ribes & López. Cultura; Vol 19, No 19. Lima: Universidad San Martín de Porres.
González-Becerra, V. y Ortiz, G. (2014). Efectos del tipo y contenido de las descripciones pre-contacto sobre la conducta de discriminación condicional y las descripciones post-con- tacto. Acta Colombiana de Psicología,17 (1), 11-23.
Kantor, J. R. (1967). Psicología interconductual. México: Trillas.
Malaret, G. y Vial, J. (2012). Historia Mundial de la Educación. Buenos Aires. Universidad de Palermo.
Ribes, E. (1994). ¿Qué significa ser interconductista?. Revista Mexicana de Análisis de la Con- ducta, 20, 2. Pp. 227-239. UNAM – México.
Ribes, E. y Lopez, F. (1985). Teoría de la conducta: Un análisis de campo y paramétrico. Mé- xico: Trillas.
Sánchez -Barranco, A. (2006). Historia de la Psicología: Sistemas movimientos y escuelas.Pirámide
Serrano, M., López, A. y García, G. (2006). Diferencias entre estímulos selectores discrimina- tes en igualación a la muestra con humanos. Psicología y ciencia social, 8, (1), p. 33-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.