Effective leadership and the organizational climate in the educational institutions of the district from Victoria-Lima

Authors

Keywords:

effective leadership, organizational environment

Abstract

The research, entitled Effective leadership and organizational climate in the educational institutions of the district of La Victoria-Lima, aimed to determine the relationship of effective leadership with the organizational climate of educational institutions in the district of La Victoria-Lima. The hypothetical deductive method was used, based on a non-experimental, cross-section quantitative design approach. The technique used was the survey and the instrument the questionnaire, which was applied to a non-probabilistic sample of 144 teachers of initial, primary and secondary. The results allowed to determine the significant correlation, with a significance of 0.644*.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bass, B. (1987). Implicaciones políticas de un nuevo paradigma de liderazgo. En Liderazgo militar: tradiciones y tendencias futuras. Conferencia desarrollada en la Academia Naval de los Estados Unidos.

Burns, J. (1978). Leadership. New York: Harper.

Bass, B. y Avolio, B. (1990). Las implicaciones del liderazgo transaccional y transformacional para el desarrollo individual, de equipo y organizacional en cambio y desarrollo organizacional. 4, 231-272.

Chiavenato, I. (1994). Administración de los recursos humanos. Bogotá: Ed. Mc Graw Gill Interamericana.

Chiroque, S. (2009). Evaluación de desempeños docentes. Informe 45 IPP. Recuperado de http://buenadocencia.blogspot.com/2010/05/biblioteca-virtual-sobre-docencia-2.html

Frías, D. (2003). Clima organizacional entre grupos de docentes secundarios de una unidad de Servicios Educativos de Lima metropolitana (tesis de licenciatura). Universidad de San Martín de Porres, Lima.

Frias, C. y Schaie, K. (2001). Perceived work environment and cognitive style. Experimental Aging Research, 29, 335-344.

Gonçalves, A. (2000). Dimensiones del Clima Organizacional. Recuperado de http://www.geocities.ws/janethqr/liderazgo/130.html

Kotter J. (1988). El factor del liderazgo. Madrid: Ed. Díaz de Santos.

Litwin, G. y Stringer, R. (1968). Motivation and organizational climate. Boston: Harvard Busi- ness School Press.

Maxwell, J. (2009). Liderazgo eficaz, como influir en los demás. Miami: Ed. Vida.

Palma, (2000). Motivación y clima laboral en personal de entidades universitarias. Revista de investigación en Psicología, (3), 1, Pág. 11-21. Recuperado de http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view
File/4909/4764

Ramírez, G. (2011). Desempeño gerencial del director y su incidencia en la satisfacción del personal docente de las instituciones educativas públicas del nivel primaria del distrito de Comas, Lima (tesis de posgrado). Lima: UNMSM.

Robbins, S. (2004). Comportamiento organizacional. México: Ed. Pearson.

Román, M. (2004). Sociedad del conocimiento y refundación de la escuela desde el aula. Recuperado de http://studylib.es/doc/186167/sociedad-del-conocimiento-y-refundaci%-C3%B3n-de-la-escuela-des.

Vexler, I. (2010). Minedu pide mejorar clima institucional en los colegios para ofrecer formación de calidad. Recuperado de http://drelm.blogspot.com/2010/08/minedu-pide-mejorar-clima-institucional.html

Published

2018-12-30

How to Cite

Gálvez Suárez, E. D. (2018). Effective leadership and the organizational climate in the educational institutions of the district from Victoria-Lima. PsiqueMag, 7(2), 1–14. Retrieved from http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/175

Issue

Section

Research Articles