Emotional competence as a fundamental element in the academic performance of fourth and fifth grade elementary school students

Authors

Keywords:

emotional intelligence, academic performance

Abstract

This research is aimed to identify emotional competence as a fundamental element of the academic performance of students in the fourth and fifth grade of elementary school. Educating mind and heart is a responsibility that largely corresponds to teachers since the socio-emotional competence development in schools is the best measure to prevent the risk of social vulnerability, because it provides the tools to confront positively conflict situations, to prevent the onset of emotional disorders (like anxiety or depression) and to promote a better quality of life. This is a noun-type and non-experimental quantitative research. The sample consisted of 118 students, whose emotional coefficient and academic performance in the areas of Language, Math, Social Studies, and Science were analyzed. It was identified that 50 % of the students have an adequate emotional intelligence, leading them to have an expected accomplishment in the learning process, whereas 14 % has a low level of emotional intelligence, locating them in the beginning and processing learning level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory (EQ-i). En R. Bar-On and J. D. A. Parker (eds.). Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.

Bisquerra, R., Punset, E., Mora, F., Mora, F., García, E., López, E., Pérez, J., Lantieri, L., Nambiar, M., Aguilar, P., Segovia, N. y Planells, O. (2012). ¿Cómo educar las emociones? Inteligencia emocional en la infancia y adolescencia. Barcelona: Graficas Cámpas S.A.

Buitrón, S.y Navarrete, P. (2008). El docente en el desarrollo de la inteligencia emocional. Reflexiones y estrategias. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 4(1), 1-8. Recuperado de http://dx.doi.org/10.19083/ridu.4.8

Cabrera, M. (2011). Inteligencia emocional y rendimiento académico en los alumnos del nivel secundario de una institución educativa del Callao. (Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola).

Escobedo, P. (2015). Relación entre inteligencia emocional y rendimiento académico de los alumnos del nivel básico de un colegio privado. (Tesis de licenciatura, Universidad Guatemala de la Asunción).

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2003). La inteligencia emocional: métodos de evaluación en el aula. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 1-12.

Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 1-6.

Fernández-Berrocal, P. y Ruiz Aranda, D. (2008). La inteligencia emocional en la educación. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15, 6(2), 421-436

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.

Kerlinger, F. N. (1975). Investigación del comportamiento: técnicas y metodología. México: Nueva Editorial Interamericana.

Manrique, A. (2012). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes del V ciclo de Primaria de una institución educativa de Ventanilla. (Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola).

Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D.R. y Sitarenios, G. (2001). Emotional intelligence as a standard intelligence. Emotion, 1(3), 232-242.

Ortega, O y Zósimo, R. (2012). Comprensión lectora, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes de primer año de universidad privada. (Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos).

Pérez-Escoda, N.; López-Cassà, E. y Torrado, M. (2013) La competencia emocional y el rendimiento académico en educación primaria. Comunicación presentada al CIIEB Congreso Internacional de Inteligencia Emocional y Bienestar. Zaragoza. Mayo 2013. Recuperado de https://gropinformacio.files.wordpress.com/2014/07/2013-la-competencia-emocional-i-el-rendimiento-acadc3a9mico-en-educaci-c3b3n-primaria-zaragoza-ciieb.pdf

Ramírez, T. (1999). Cómo hacer un proyecto de investigación. Caracas: Panapo.

Unesco. (2014). La enseñanza y el aprendizaje: Lograr la calidad para todos. Informe de seguimiento de la EPT en el mundo 2013-2014. París. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002256/225654s.pdf

Published

2017-12-30

How to Cite

Fuster Guillén, D. E., & Altamirano Burga, E. M. (2017). Emotional competence as a fundamental element in the academic performance of fourth and fifth grade elementary school students. PsiqueMag, 6(1), 257–267. Retrieved from http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/165

Issue

Section

Research Articles