Test anxiety levels according to type Family in first-year Psychology students

Authors

Keywords:

anxiety, testing, family type, gender

Abstract

Anxiety levels were studied before examinations by type of family in a sample of 230 freshmen of psychology at the private university César Vallejo, through a comparative transeccional descriptive design. For this purpose were administered the test Inventory Anxiety Self Assessment Tests (Idase), Bauermeister, Huergo, García y Otero, (1988) and a socio-demographic profile was applied to determine the type of family to which they belong. Finding that there is no statistically significant difference in the presence of levels of test anxiety by type of family, appearing in higher percentages middle and low anxiety. In smaller percentage high levels of anxiety are presented. We conclude therefore that levels of anxiety that students have the above do not differ by type of family.

References

Aliaga, J. y Giove, A. (1993). Baremos de test psicológicos utilizados en el Perú. Lima: Editorial Amauta.

Aliaga, J., Ponce, C., Bernaola, E. y Pecho, J. (2001). Características psicométricas del Inventario de Autoevaluación de la Ansiedad ante Exámenes (Idase). Paradigmas. Revista Psicológica de Actualización Profesional, 2(3 y 4). 11-29.

Álvarez, J., Aguilar, J. y Lorenzo, J. (2012). La ansiedad ante los exámenes en estudiantes universitarios: relaciones con variables personales y académicas. Revista Electronic Journal Research in Educational Psychology, 10(26), 333-354.

Ayora, A. (1993). Ansiedad en situaciones de evaluación o examen en estudiantes secundarios de la ciudad de Loja (Ecuador). Revista Latinoamericana de Psicología, 25 (3), 425-431.

Bauermeister, J., Huergo, M., García, C. y Otero, R. (1988). El Inventario de Autoevaluación Sobre Exámenes (IDASE) y su aplicabilidad a estudiantes de escuela secundaria. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 10(1), 21-37.

Beck, A. y Emery, G. (1985). Anxiety and phobias: A cognitive perspective. New York: Basic Books.

Conde, E. (2004). La ansiedad en la educación musical. Revista de Psicodidáctica, 17, 101-107.

Domínguez, S., Villegas, G., Sotelo, N. y Sotelo, L. (2012). Revisión Psicométrica del Inventario de Ansiedad Estado-Rasgo (IDARE) en una Muestra de Universitarios de Lima Metropolitana. Revista de Peruana de Psicología y Trabajo Social, 2012, 1(1), 45-54.

Ellis, A. (2000). Cómo controlar la ansiedad antes que lo controle a usted. Barcelona: Paidós.

Enríquez, J. (1998). Relación entre el autoconcepto, la ansiedad ante los exámenes y el rendimiento académico en estudiantes de secundaria de Lima (Tesis de licenciatura). Universidad Inca Garcilaso de la Vega, Lima.

Gutiérrez, M. y Avero, P. (1995). Ansiedad, estrategias auxiliares y comprensión lectora: Déficit de procesamiento versus falta de confianza. Psicothema. 7(3), 569-578.

Fernández, C. (1994). Ansiedad ante situación de exámenes en estudiantes del 5.º grado de secundaria de colegios nacionales y particulares de Lima Metropolitana (Tesis de licenciatura). Universidad Inca Garcilaso de la Vega, Lima.

Fried, D. y Schnitman, J. (2000). La resolución alternativa de conflictos: un enfoque generativo. En D. Fried (ed.), Nuevos paradigmas en la resolución de conflictos. Perspectivas y prácticas, (pp. 133-157). Granica. Buenos Aires.

Hernández, J., Pozo, C. y Polo, A. (1994). Ansiedad ante los exámenes: Un programa para su afrontamiento de forma eficaz. Valencia: Promolibro.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México D. F.: McGraw-Hill.

Lazarus, R. (1986). Estrés y procesos cognitivos. México: Martínez Roca.

May, R. (1967). Contribuciones de la psicoterapia existencial. En May, R., Angel, E. y Ellenberger, H. (eds.), Existencia. Nueva dimensión en psiquiatría y psicología (pp. 58-122). Madrid: Gredos.

Miralles, F. y Hernández, I. (2012). La ansiedad ante los exámenes. Boletín de la SEAS, 1(36), 9-16.

Navas, J. (1989). Ansiedad en la toma de exámenes: Algunas explicaciones cognoscitivas- conductuales. Revista de Aprendizaje y Comportamiento, 7(1), 21-41.

Onyeizogbo, E. U. (2010). Autoeficacia, sexo y rasgo de ansiedad como moderadores de la ansiedad ante exámenes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 20(8), 299-312.

Papalia, D. E. (1994). Psicología. Madrid: McGraw-Hill.

Quintana, A. (1998). Estrés y afrontamiento del estrés frente al examen en educación superior: ¿un estilo o un proceso? Revista de Investigación en Psicología, 1(2), 113-133.

Reyes, Y. (2003). Relación entre el rendimiento académico, la ansiedad ante los exámenes, los rasgos de personalidad el autoconcepto y la asertividad en estudiantes del primer año de Psicología de la UNMSM (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.

Rosario, P., Núñez, J. C., Salgado, A., González- Pienda, J. A., Valle, A. y Joly, C. (2008). Ansiedad ante los exámenes: relación con variables personales y familiares. Psicothema, 20(4), 563-570.

Spielberger, C.D., y Vagg, P.R. (1995). Test anxiety: A transactional process. En C. D. Spielberger y P. R. Vagg (Eds.), Test anxiety: Theory, assessment and treatment (pp. 3-14). Washington, D. C.: Taylor & Francis.

Spielberger, Ch. (1980). Tensión y ansiedad. México: Editora Tierra Firme.

Torrejón, C. (2011). Ansiedad y afrontamiento en universitarios migrantes (Tesis de licenciatura). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima.

Valero, L. (1999). Evaluación de ansiedad ante exámenes: datos de aplicación y fiabilidad de un cuestionario CAEX. Anales de Psicología, 15(2), 223-231.

Yunker, P. J., Yunker, J. A. y Sterner, J. (1986). On the relationship between test anxiety and grades in accounting course. College Student Journal, 20(3), 275-282.

Published

2016-12-30

How to Cite

De La Cruz Contreras, F. (2016). Test anxiety levels according to type Family in first-year Psychology students. PsiqueMag, 5(1), 25–45. Retrieved from http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/131

Issue

Section

Research Articles