Educational management and performance of teachers in a public school by agreement
DOI:
https://doi.org/10.18050/eduser.v9n2a2Keywords:
school management, teaching performance, pedagogical leadership, teaching, learningAbstract
The management of schools has gained research interest, since it involves the improvement and innovation of teaching and institutional practice as evidence of the work performance carried out. In this sense, the objective of the research was to determine the relationship between educational management and the performance of teachers in a public school by agreement. It was based on a quantitative, basic correlational study and it was possible to count on the voluntary participation of 70 teachers from a state school in Lima who were surveyed using two questionnaires without any inconvenience. The findings of the study showed that in educational management the community dimension that involves collective participation is in the process of improvement and in the case of performance, interpersonal relationships constitute a challenge to be strengthened for the benefit of educational quality and good treatment in teachers as managers. Therefore, it was concluded that there was an urgent need to implement educational management in terms of pedagogical leadership that promotes the involvement of teachers and administrators in the various school matters and activities planned in advance.
References
Belmar-Rojas, C., Fuentes-González, C., & Jiménez-Cruces, L. (2021). La educación chilena en tiempos de emergencia: educar y aprender durante la pandemia por COVID-19. Revista Saberes Educativos, (7), 01–25. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.64099
Bernado, E. da S. (2020). Educação em tempo integral: alguns desafios para a gestão escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 15(1), 79–94. https://doi.org/10.21723/riaee.v15i1.12116
Casas Mallma, A. C. (2019). Liderazgo pedagógico, nuevas perspectivas para el desempeño docente. Investigación Valdizana, 13(1), 51–60. https://doi.org/10.33554/riv.13.1.171
Chambi, N., y Zela, N. (2021). Diagnóstico del desempeño docente en tiempos de pandemia en docentes del nivel inicial. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(21), 3-15. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.280
Contreras, L. (2019). Gestión escolar y desempeño docente en la Institución Educativa 3049 Imperio de Tahuantinsuyo de Independencia [Tesis de Maestría. Universidad Nacional Enrique Guzmán y Valle. Lima]. http://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/3537
Escudero, T. (2019). Evaluación del profesorado como camino directo hacia la mejora de la calidad educativa. Revista de investigación educativa, 37(1),15-37. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.342521
Gálvez, E., y Milla, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente. Propósitos y Representaciones, 6(2). 407-452. http://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236
García, M., Medrano, H., Vázquez, J., Romero, J., y Berrún, L. (2021). Experiencias docentes del uso de la tecnología educativa en el marco de la pandemia por COVID-19. Revista Información Científica, 100(2), e3436. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332021000200015&lng=es&tlng=es.
Gómez, C. (2021). Gestión de relaciones humanas y del rendimiento en el Proyecto Especial Huallaga Central y Bajo Mayo, Tarapoto – 2021 [Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Piura]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/68283
Guadalupe, A. (2021). Acompañamiento pedagógico en el desempeño docente en una institución educativa pública del distrito de Comas, 2021 [Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Lima]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/68482
Hartiwi, H., Kozlova, A. Y., & Masitoh, F. (2020). The effect of certified teachers and principal leadership toward teachers’ performance. International Journal of Educational Review, 2(1), 70-88. https://doi.org/10.33369/ijer.v2i1.10629
Hellriegel, D., y Slocum, J. (2019). Comportamiento organizacional. Cengage Learning.
Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: Las Rutas Cuantitativas, Cualitativas y Mixta. Mc Graw Hill Interamericana Editores S.A.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill Interamericana.
Indacochea, J. (2019). La Gestión Educativa y su relación con el desempeño laboral de los docentes de la Unidad Educativa “Dr. Eduardo Granja Garcés” Guayas, Ecuador, 2018. [Tesis de Maestría. Universidad César Vallejo. Piura]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/42795
Kartini, D., Kristiawan, M., Fitria, H., Negeri, S., & Sugihan, M. (2020). The influence of principal’s leadership, academic supervision, and professional competence toward teachers’ performance. International Journal of Progressive Sciences and Technologies (IJPSAT), 20(1), 156-164. https://ijpsat.org/index.php/ijpsat
Kochen, G. (2020). La gestión directiva o el liderazgo educativo en tiempos de pandemia. Revista Innovaciones Educativas, 22 (33), 9-14. https://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i33.3349
Krichesky, M., Manzo, A., Gagliano, R., y Pederzoli, S. (2021). Pandemia y escuela: Del aislamiento social preventivo y obligatorio al regreso a las aulas. Revista IRICE, (41), 119-145. https://doi.org/10.35305/revistairice.vi41.1432
Macías, D., Andrade, A., y González, E. (2020). Evolución de la organización y sus teorías a lo largo del tiempo. Contactos, Revista De Educación En Ciencias E Ingeniería, (118), 20-29. https://contactos.izt.uam.mx/index.php/contactos/article/view/83
Maita, D., Nolazco, F., & Menacho, J. (2022). Liderazgo directivo y desempeño profesional docente de la enseñanza virtual durante el estado de emergencia sanitaria en una escuela pública. INNOVA Research Journal, 7(2), 1–15. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n2.2022.1999
Martínez, S. y Lavín, J., (2017). Aproximación al concepto de desempeño docente, una revisión conceptual sobre su delimitación. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2657.pdf
Mayo, E. (2004). Critical evaluations in bussiness and management. Ed. John Cunnigham
Medina, A., & Estupiñán, M. (2021). Padres de familia en la gestión educativa de escuelas rurales. Pensamiento y Acción, (31), 91–108. https://doi.org/10.19053/01201190.n31.2021.12702
Medina, J. (2021). Gestión escolar y desempeño docente en una institución educativa por convenio del distrito de Comas, año 2021 [Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Lima]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/83871
Mercado, R. y Espinosa, E. (2020). Que ningún alumno se quede. La enseñanza con sentido y equidad. Colección Somos Maestros, Cinvestav
Meza, L., Torres, J., y Mamani, O. (2020). Gestión educativa como factor determinante del desempeño de docentes de educación básica regular durante la pandemia Covid-19, Puno-Perú. Apuntes Universitarios, 11(1), 23–35. https://doi.org/10.17162/au.v11i1.543
Miranda, M., López, E., y Vega, C. (2022). Hacia una perspectiva integral de gestión en sostenibilidad empresarial. Trascender, Contabilidad y Gestión, 7(19), 150–164. https://doi.org/10.36791/tcg.v7i19.136
Muñoz, H., Tuesta, W., Nolazco, F., & Menacho, J. (2021). Estrategia de mejora del liderazgo directivo y las habilidades gerenciales en el nivel educativo superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 12461-12476. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1262
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura- UNESCO (2020). La educación en América Latina y el Caribe ante la COVID-19. https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/covid-19-education-alc
Palella, S., & Martins, F. (2017). Metodología de la investigación cuantitativa. Fedupel.
Picón, G., González, G., y Paredes, J. (2021). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. ARANDU UTIC, 8(1), 139-153. http://www.utic.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/129
Quispe, M. (2020). La gestión de la calidad educativa desde la perspectiva público - privado: el caso de Fe y Alegría del Perú [Tesis de Doctorado. Universidad Cesar Vallejo. Lima]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/41407
Robalino, M. (2005). Passive bystanders or active participants? The dilemmas and social responsibilities of teachers. PRELAC journal, 1, 7-23, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144709_eng
Romero, S., & Santa María, H. (2021). Factores que intervienen en la gestión educativa. Revista Varela, 21(58), 77–85. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/110
Sagredo, E., y Castelló, A. (2019). Gestión directiva y clima organizacional en la educación de personas adultas en Chile. Actualidades Investigativas en Educación, 19 (2), 1-25. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i2.36895
Silva, G. (2020). Gestión pedagógica y desempeño docente en una institución educativa pública, Los Olivos 2020 [Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Lima]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/48684
Soto, R. (2015). La tesis de maestría y doctorado en 4 pasos. Colección Nuevo Milenio
Tinajero, M.G, y Solís, S. (2019). Inclusión y gestión escolar en escuelas indígenas de México. Perspectiva Educacional, 58(2), 147-168. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.2-art.945
Ugalde, M., y Canales, A. (2020). Influencia del liderazgo pedagógico en la práctica docente. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(15), 1–9. https://doi.org/10.35305/rece.v2i15.541
Vega, L. (2020). Gestión educativa y su relación con el desempeño docente. Ciencia Y Educación, 1(2), 18-28. https://doi.org/10.48169/Ecuatesis/0102202008
Vivas, A., Martínez, M., y Solís, D. (2020). Gestión de la Administración Escolar en el Desarrollo de Actividades Académicas: Mirada en Tiempos de Pandemia. Revista Scientific, 5(18), 24–45. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.1.24-45
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jovita Rosario Medina Cuadros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.