Didactic strategy for the development of mathematics learning at the higher level
DOI:
https://doi.org/10.18050/eduser.v9n2a5Keywords:
teaching strategy, teaching, learning, basic mathematics, university studentsAbstract
The teaching of mathematics at the university level has aroused research interest in recent years due to the presence of active and innovative teaching strategies that have shown substantive improvements in learning achievement. In this way, the objective of the study was to analyze the relevance of the teaching strategy for the development of mathematics learning at the higher level. The methodology was based on a qualitative and quantitative perspective; both students and university teachers could be surveyed and interviewed. The results showed that many teachers use outdated teaching strategies and do not show technological mastery in the development of classes, as well as formulate inadequate perceptions of the students' ability to understand mathematics. It was possible to conclude the urgent need to implement educational practice by strengthening the professional skills of teachers, both pedagogical, digital and investigative.
References
Alba, C., Zubillaga, A., y Sánchez, J. (2015). Tecnologías y diseño universal para el aprendizaje (DUA): experiencias en el contexto universitario e implicaciones en la formación del profesorado. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 89-100. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5118309
Ausubel, D. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart y Kwinston
Ballester, V. A (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. Cómo hacer el aprendizaje significativo en el aula. Seminario de Aprendizaje Significativo
Bracamonte, M. E., Muñoz, K. P., Nolazco, F. A., y Menacho, J. D. (2022). Propuesta de acompañamiento pedagógico para la mejora del desempeño en los docentes de matemática del nivel primaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 3865-3883. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1776
Briones-Juárez, A., y Velásquez-Castro, J. A. (2021). Estrategia didáctica para la enseñanza matemática en turismo. Pädi Boletín Científico De Ciencias Básicas E Ingenierías Del ICBI, 9(Especial), 29-35. https://doi.org/10.29057/icbi.v9iEspecial.7212
Bruner, J. S. (Ed.). (1980). Investigaciones sobre el desarrollo cognitivo. Pablo del Río
Buitrago, I., Espinoza, N., y Martínez, J. (2020). Sentir y pensar el dominó como estrategia didáctica para aprender matemáticas. Voces y Realidades, 5, 109-118. http://vocesyrealidadeseducativas.com/volumen5/art_7.pdf
Carhuancho, I., Nolazco, F., Sicheri, L., Guerrero, M., y Casana, K. (2019). Metodología para la investigación holística. UIDE. https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3893
Chacón, M. (2020). Estrategia didáctica para fortalecer la competencia Resolución de Problemas en estudiantes de ingeniería de un curso de ecuaciones diferenciales, de la Universidad Autónoma de Bucaramanga. I Coloquio de Investigación en Posgrado. Memorias, 96-104. UAB. http://hdl.handle.net/20.500.12749/13594
del Arco Bravo, I., Flores Alarcia, Ó., y Silva García, P. (2019). El desarrollo del modelo flipped classroom en la universidad: impacto de su implementación desde la voz del estudiantado. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 451–469. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.327831
Díaz, F., y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. (2da. Ed.). Editorial Mc Graw Hill
Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C., y Font, V. (2017). Enfoque Ontosemiótico de los Conocimientos y Competencias del Profesor de Matemáticas. Bolema Boletim de Educação Matemática, 31(57), 90–113. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a05
Gómez, G. C. (2013). El aprendizaje significativo y el desarrollo de capacidades comunicativas de textos narrativos. Universidad San Martín de Porres.
Gómez-Chacón, I. M. (2009). Actitudes matemáticas: propuestas para la transición del bachillerato a la universidad. Educación matemática, 21(3), 5-32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40516671002
Grisales, A. M. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Entramado, 14(2), 198–214. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.4751
Gutiérrez-Saldivia, X., Barria, C., y Tapia, C. (2020). Diseño universal para el aprendizaje de las matemáticas en la formación inicial del profesorado. Formación Universitaria, 13(6), 129-142. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600129
Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. Editorial Mc Graw Hill Education.
Hurtado de Barrera, J. (2012). Metodología de la investigación, guía para una comprensión holística de la ciencia. Ediciones Quirón - Sypal.
Jiménez, A., y Robles, F. J. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. EDUCATECONCIENCIA, 9(10), 106-113. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8805442
Leyva, Y. (2021). Estrategias didácticas heurísticas en resolución de problemas matemáticos en estudiantes de la especialidad de matemática y computación FACHSE, 2019. [Tesis de Maestría. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo].
https://hdl.handle.net/20.500.12893/9102
Luna, J. C. (2021). El aprendizaje colaborativo en la enseñanza de la Matemática a nivel de pregrado. Delectus, 4(1), 129-138. https://doi.org/10.36996/delectus.v4i1.71
Menacho, J. (2015). Percepciones de los estudiantes del 3° grado de educación secundaria sobre los materiales de enseñanza que utilizan los docentes en el área de historia, geografía y economía en una institución educativa pública del distrito de Comas [Tesis de Maestría. Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/6734
Meza, A. (2013). Estrategias de aprendizaje. Definiciones, clasificaciones e instrumentos de medición. Propósitos y Representaciones, 1(2), 193-213. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2013.v1n2.48
Muñoz, M. (2012). Estrategias Didácticas. Universidad Peruana Los Andes
Ozkuvat, U., Karabulu, A., y Serhat Uçar, A. (2021). Investigating the Effectiveness of STAR Strategy in Math Problem Solving. International Journal of Progressive Education, 17(2), 83-100. https://doi.org/10.29329/ijpe.2021.332.6
Pabón, J., Parra, M., y Fernández, A. (2017). La didáctica en humanidades y ciencias básicas, una disciplina científica. Revista Logos Ciencia y Tecnología, 9, 242-249. https://doi.org/10.22335/rlct.v9i1.455
Pérez Armijo, J. E. (2021). El uso de la plataforma Khan Academy en el área de matemática. Centro Sur. https://centrosureditorial.com/index.php/revista/article/view/133
Piaget, J. (1969). Psicología del niño. Editorial Morata
Pólya, G. (1980). Cómo Plantear y Resolver Problemas. Editorial Trillas
Polya, G. (1980). En la resolución de problemas matemáticos en la escuela secundaria. En Krulik, S. y Reys, R. E. (Eds.), La resolución de problemas en las matemáticas escolares, p.1, Virginia.
Pozo, J. (2010). Teorías cognitivas del aprendizaje. (10ma. ed). Ediciones Morata
Ramos, A., y Rey, J. (2015). Matemáticas básicas para el acceso a la universidad. Ediciones Pirámide.
Rodríguez, A. (2021). Estrategia didáctica para el Proceso Enseñanza-Aprendizaje contextualizado de matemáticas discretas en Tecnologías de la Información. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(1), 69-83. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/729
Saldarriaga, P., Bravo, G., y Loor, M. (2018). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Dominio de las ciencias, 2, 127-137. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v2i3%20Especial.298
Spanellis, A., & Harviainen, J. T. (2021). An introduction to societal transformation through gamification. En Transforming Society and Organizations through Gamification (pp. 3–9). Springer International Publishing.
Tobón, S. (2014). Formación basada en competencias: pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Ecoe.
Tocas Mena, E. (2021). Estrategias lúdicas virtuales y resolución de problemas sobre cantidad en cursos de matemática, en estudiantes de pregrado de una universidad privada en lima metropolitana. IGOBERNANZA, 4(13), 114-133. https://doi.org/10.47865/igob.vol4.2021.102
Tulbure, C. (2012). Investigating the Relationships Between Teaching Strategies and Learning Styles in Higer Education. Acta Didáctica Napocensia, 5(4), 65-74. https://eric.ed.gov/?id=EJ1054315
Ugaz, M.P. (2021). Estrategia didáctica para desarrollar nociones matemáticas en niños de cinco años de una institución educativa pública de Lima [Tesis de Maestría. Universidad San Ignacio de Loyola. Lima]. http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/11289
Vigotsky, L. (1996). Teoría Sociocultural. Ediciones Azatlan
Zabalza, M. (2007). La didáctica universitaria: una alternativa para transformar la enseñanza, Bordón, 59(2-3), 489-509. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36676
Zamorano, A. (2015). La práctica de la enseñanza de las matemáticas a través de las situaciones de contingencia [Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona. España]. https://www.tdx.cat/handle/10803/288225#page=1
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alfredo Honorato Riveros Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.