Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training institute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/eduser.v10n2a1

Keywords:

Innovation, teaching performance, vocational training

Abstract

The role of the teacher is fundamental in the training of a professional, therefore the objective was to establish the relationship between innovation and teaching performance of a professional pedagogical training institute. The study followed a quantitative route since the problem arises from the observation of the study phenomenon and measurements of the variables were carried out. The research was basic with a descriptive and correlational level, non-experimental design with a transactional nature. The instruments have validity and reliability. The sample was made up of 218 students from the institute. The results indicated that teaching innovation reaches a medium level with 59.2% and teaching performance a high level with 89.4%. For the inferential test, an inferential analysis was applied after evaluating the normality test which determined a non-parametric analysis with Spearman's Rho test whose result was 0.456 indicating a moderate, positive and significant relationship with Sig. = 0.004 < 0.05

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo-García, K. (2022). Gestión de la innovación educativa: una pieza clave para alcanzar la calidad educativa. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies, 3(6), 226–236. https://doi.org/10.51798/sijis.v3i6.553

Bernal, C. (2016). Metodología de la investigación: Para administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Pearson Educación.

Bozu, Z. y Canto, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: Competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 87-97. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3110877

Casas Anguita, J., Repullo Labrador, J. R., & Donado Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atencion primaria, 31(8), 527–538. https://doi.org/10.1016/s0212-6567(03)70728-8

Castellano, S., Rojas, J. y García. D. (2021). Cultura de la innovación educativa para el aprendizaje a lo largo de la vida. Serie: Documentos de apoyo al Plan de Mejoramiento del programa. Universidad Santo Tomás. Colombia. https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.02854

Cortés, E. y Ortiz, L. (2018). Educación para Innovar, Innovación para Educar. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. Transatlántica de Educación, 20(21), 1-144. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=19361

Fiore, M. F. (2019). Innovar es hacer que los alumnos aprendan: La Implementación de experiencias de innovación pedagógica en escuelas que participaron en el Programa Escuelas de Innovación Pedagógica (EIP). [Universidad de San Andrés. Escuela de Educación. Maestría en Educación]. https://repositorio.udesa.edu.ar/jspui/bitstream/10908/18567/1/[P][W]%20M.%20Edu%20Fiore,%20Mar%C3%ADa%20Fernanda.pdf

Flores, M. y Rodríguez, H. (2019). Los métodos de enseñanza en el Aula. Fondo editorial

Gálvez, E., & Milla, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente. Propósitos y Representaciones, 6(2), 407-429. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236

García, L. (2020). Los saberes y competencias docentes en educación a distancia y digital: una reflexión para la formación. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 23(2), 9-30. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26540

Gómez, L y Valdés, M (2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 479–515. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6a. ed.). McGraw-Hill.

Joo, B. (2019). Análisis y propuesta de gestión pedagógica y administrativa de las TICs, para construir espacios que generen conocimiento. Universidad Tecnológica de Lisboa.

Leal, G. A., Leal, K. L., & Gamboa, A. A. (2022). Reflexión docente sobre sus prácticas: Una mirada praxeológica a su saber pedagógico. Saber, Ciencia Y Libertad, 17(1), 378–397. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.8565

López, R. (2019). La innovación docente en la formación del profesorado. Revista Científico-Profesional de la Pedagogía y Psicopedagogía, 4, 83-94. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/73781/137581.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Monge-López, C., y Gómez-Hernández, P. (2021). Factores de personalidad e innovación docente en España: aproximación desde distintos enfoques. Revista Complutense de Educación, 33(1), 153-165. https://doi.org/10.5209/rced.73875

Montalvo, D., Monge, C. y Torrego, J. (2018). Marco general de la innovación educativa en España: formación, teoría e investigación. En Innovando la docencia desde la formación del profesorado (pp. 47-86). Síntesis. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=707267

Montalvo, K. del M. (2022). Uso de las TICS y desempeño docente en la Institución educativa San Juan Bautista, Cayaltí. [Tesis de maestría. Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/80775

Montero-Luna, G. M., & Muñoz-Martínez, J. E. (2022). La gestión educativa más allá de los límites del aula: una apuesta en medio de la emergencia. Panorama, 16(30), 180–198. https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i30.3133

Morán, J. (2017). Marco del buen desempeño docente. Para mejorar tu práctica como maestro y guiar el aprendizaje de tus estudiantes. https://www.gob.pe/institucion/minedu/informes-publicaciones/3280180-marco-del-buen-desempeno-docente

Naranjo, M. L. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 153–170. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.510

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura- Unesco (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. Unesco

Pacheco-Salazar, B. (2020, agosto 3). Siete claves para la innovación educativa. Ediciones EL PAÍS S.L. https://elpais.com/elpais/2 020/07/31/planeta_futuro/1596204508_015285.html

Paredes, D. S. (2020). Procesos de reflexión conjunta entre docentes. Usos y funciones del mundo virtual. [Tesis doctoral. Universitat de Barcelona]. https://www.tdx.cat/handle/10803/670043

Pimienta, T. (2018). Estrategias de enseñanza-aprendizaje, docencia universitaria basada en competencias. Pearson

Ponce, R. y González, A. (2018). La educación sigue siendo un “tesoro”. Educación y docentes en los informes internacionales de la UNESCO. Revista iberoamericana de educación superior, 9(25), 158-174. http://dx.doi.org/10.22201/

Prieto, N. M. N. (2021). La reflexión en el proceso de formación docente: una cuestión tan necesaria. Huellas, 25(1), 93-110. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/huellas/article/view/5448

Riesco, M. (2012). Cómo generar proyectos universitarios innovadores, ilusionantes y duraderos. En A. de la Herrán y J. Paredes (Coords.), Promover el cambio pedagógico en la universidad. 75-98. Ediciones Pirámide.

Rodríguez, F. de P., Pozuelos, F. J., y García, F. J. (2012). Cuando el cambio llega a la escuela. Estudio de casos sobre los procesos de innovación educativa. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 8, 117-141. http://www.ub.edu/obipd/cuando-el-cambio-llega-la-escuela-estudio-de-caso-sobre-los-procesos-de-innovacion-educativa/

Romero, C. N. (2021). Innovación pedagógica y su relación con el desempeño de los docentes en las instituciones educativas públicas de Nivel Primario de Mariano Melgar, Arequipa, año 2018. [Tesis de maestría. Universidad Alas Peruanas]. https://repositorio.uap.edu.pe/handle/20.500.12990/6835

Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Narcea.

Published

2023-12-30

How to Cite

Yparraguirre Villanueva, A. R., Moreno Romero, M. Y., & Ponce Yactayo, D. L. (2023). Innovacion and teaching performance in a profesional teacher training institute. REVISTA EDUSER, 10(2), 7–13. https://doi.org/10.18050/eduser.v10n2a1

Issue

Section

Research Articles