Directive skills and school management in regular basic
DOI:
https://doi.org/10.18050/eduser.v10n2a2Keywords:
management skills, school management, strategy, administrative competence, regular basic educationAbstract
Management skills focused on leading, directing, and managing the pedagogical and institutional actions of schools have gained relevance in recent years. The objective of the research was to determine the relationship between managerial competencies and school management in regular basic education. The methodology used was quantitative, basic non-experimental correlational, and we could count on the participation of 80 teachers to whom questionnaires validated by expertise were applied. The findings showed moderate significance between the aforementioned variables and in the case of the community dimension a low correlation was determined, and based on this situation it is predisposed as a purpose for organizational improvement in the medium and long term. It was concluded on the importance of consolidating strategic alliances with various institutions in the community for training purposes and pedagogical intentionality.
References
Ali, M. (2022). Innovative Leadership Management in Early Children Education. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3007-3012. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2198
Aytac, T. (2020). The problems and opinions of School Administrators during COVID-19 Pandemic: A Qualitative Study from Turkey. European Journal of Educational Sciences, 7(4), 57-79. http://dx.doi.org/10.19044/ejes.v7no4a5
Ballina, F. (2022). Crítica al concepto de liderazgo en la teoría administrativa norteamericana. RICEA, 11(21), 1-22. https://doi.org/10.23913/ricea.v11i21.182
Barbosa, J. M., & Mello, R. M. (2015). A gestão escolar e a busca por melhoriana aferição do. IDEB. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 39-54. https://doi.org/10.35362/rie670204
Barrientos, P., Rojas, S., Santisteban, D., Campos, Y., y Luna, N. (2022). Monitoreo y acompañamiento pedagógico para el desempeño profesional de los docentes de una Institución Educativa. Biblioteca Colloquium. https://www.colloquiumbiblioteca.com/index.php/web/article/view/127
Bay, D. N. (2020). Investigation of the relationship between self-efficacy beliefs and classroom management skills of pre-school teachers. Lnternational Electronic Journal of Elementary Education, 12(4), 335–348. https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/983
Bedoya, C., Murillo, G., y González, C. (2020). Competencias directivas en la gestión universitaria en Colombia. Educación y Educadores, 23(4), 685- 708. https://www.redalyc.org/journal/834/83469061007/ .
Bejarano, P., Fernández, A., Centurión, Á., y Lima, L. (2022). Factores de gestión escolar en el compromiso organizacional en una Red educativa en Perú. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 28(5), 145-157. https://www.redalyc.org/journal/280/28071845012/html/
Bolívar, A. (2010). ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(5), 79-106. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281023476005
Bracamonte, M., Muñoz, K., Nolazco, F., y Menacho, J. (2022). Propuesta de acompañamiento pedagógico para la mejora del desempeño en los docentes de matemática del nivel primaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 3865-3883. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1776
Checa, H. (2022). Gestión administrativa y el desempeño docente en instituciones públicas [Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Chiclayo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/78113
Cota, C. (2022). Estrategias formativas guías, talleres y círculos de interaprendizaje para mejorar la convivencia escolar en una institución educativa de Majes Arequipa [Tesis de Segunda Especialidad. Universidad San Ignacio de Loyola. Lima]. https://hdl.handle.net/20.500.14005/12424
Del Águila, J. (2022). Modelo de gestión escolar y calidad educativa en la Institución Educativa Juan Jiménez Pimentel, Tarapoto 2021 [Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Tarapoto]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/86734
Delgado, R. E., Delgado, I. F., Delgado, V. R., & Balarezo, A. (2022). Acompañamiento pedagógico directivo y desempeño docente en una institución pública del Perú. Revista De Propuestas Educativas, 4(7), 32–43. https://doi.org/10.33996/propuestas.v4i7.773
Diaz, J. R., Ledesma, M. J., Tito, J. V., & Diaz, L. P. (2021). Habilidades Directivas en un contexto de emergencia sanitaria, COVID-19 en el Perú. Revista Venezolana De Gerencia, 26(5), 505-519. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.33
Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., & Fernández-Cerero, J. (2022). Are primary education teachers trained for the use of the technology with disabled students? Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 17(1). https://doi.org/10.1186/s41039-022-00195-x
Flores, M.D. (2022). La Gestión Escolar del directivo en el contexto de la Nueva Escuela Mexicana. Acervo digital educativo.
Fuentes, L., y Pérez, L. (2019). Convivencia escolar: una mirada desde las familias. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, (1), 61-85. https://doi.org/10.36390/telos211.05
Garcia-Conislla, M. V. (2020). Relación entre la ejecución curricular y el desempeño docente. Investigación Valdizana, 14(2), 103–111. https://doi.org/10.33554/riv.14.2.698
González, A. (2022). La tutoría en el contexto escolar europeo. Ámbitos de psicopedagogía y orientación, 56, 67-79. https://doi.org/10.32093/ambits.vi56.5041
Hellriegel, D., y Slocum, J. (2019). Comportamiento organizacional. Cengage Learning
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill Interamericana.
Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. Editorial Mc Graw Hill Education.
Huamán Ramos, D. M., Muñoz Valera, R. E., Diestra Cueva, E. T., & Luque Malaga de Reategui, N. M. (2022). Gestión escolar y prácticas inclusivas en la Institución Educativa General Prado, Callao, 2021. Warisata - Revista de Educación, 4(11), 56–68. https://doi.org/10.61287/warisata.v4i11.5
Kaya, M., & Abdullah, S. (2019). A Meta-Analysis of the Effects of Some Factors on Teachers’ Classroom Management Skills. International Journal of Contemporary Educational Research, 2(6). 409-425. https://doi.org/10.33200/ijcer.621313
Kutieshat, R., & Farmanesh, P. (2022). The impact of new human resource management practices on innovation performance during the COVID 19 crisis: a new perception on enhancing the educational sector. Sustainability, 14(5), 2872. https://doi.org/10.3390/su14052872
Lord, R., Epitropaki, O., Foti, R. & Hansbrough, T. K. (2020). Implicit leadership theories, implicit followership theories, and dynamic processing of leadership information. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 7, 49-74. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-012119-045434
Maita-Díaz, D. ., Nolazco-Labajos, F. A., & Menacho-Carhuamaca, J. D. . (2022). Liderazgo directivo y desempeño profesional docente de la enseñanza virtual durante el estado de emergencia sanitaria en una escuela pública. INNOVA Research Journal, 7(2), 1–15. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n2.2022.1999
Manes, J. (2014). Gestión estratégica para instituciones educativas: guía para planificar estrategias de gerenciamiento institucional. (2da. ed). Granica.
Mayo, E. (2004). Critical Evaluations in Business and Management. Ed. John and Michael Cunningham Wood
Menacho, J. D., & Cadenillas, V. (2021). Viaje de estudios, organizadores gráficos en el pensamiento crítico en estudiantes universitarios. PsiqueMag, 10(1), 76–89. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2641
Mercado, R., y Espinosa, E. (2020). Que ningún alumno se quede. La enseñanza con sentido y equidad. Colección Somos Maestros, Cinvestav
Minchola, V. Y. (2022). Competencias directivas y gestión educativa en la Institución Educativa República Federal Socialista de Yugoslavia, Nuevo Chimbote, Ancash, 2021 [Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Chimbote]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/86016
Ministerio de Educación del Perú (2021). Guía para la gestión escolar en Instituciones Educativas y Programas educativos de educación básica. Minedu. https://observatorio.minedu.gob.pe/almacenamiento/2023/03/guia-gestion-escolar.pdf
Miranda, M., López, E., y Vega, C. (2022). Hacia una perspectiva integral de gestión en sostenibilidad empresarial. Trascender, Contabilidad y Gestión, 7(19), 150–164. https://doi.org/10.36791/tcg.v7i19.136
Moreno, F. O., Ochoa, F. A., Mutter, K. J., & Vargas de Olgado, E. C. (2021). Estrategias pedagógicas en entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia por Covid-19. Revista De Ciencias Sociales, 27(4), 202-213. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i4.37250
Mori, L. R. (2022). Gestión escolar y trabajo en equipo de los docentes de instituciones educativas del distrito de Huaral [Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Lima]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/115482
Muñoz, H. K., Tuesta, W. V., Nolazco, F. A., & Menacho, J. D. (2021). Estrategia de mejora del liderazgo directivo y las habilidades gerenciales en el nivel educativo superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 12461-12476. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1262
Philip, J., & Gavrilova Aguilar, M. (2022). Student perceptions of leadership skills necessary for digital transformation. Journal of Education for Business, 97(2), 86-98. https://doi.org/10.1080/08832323.2021.1890540
Quiñones, A. E. (2022). Revisión de las estrategias que se usan dentro de la gestión de recursos humanos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 332-340. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1501
Quispe, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación Valdizana. 14 (1), 7-14. https://doi.org/10.33554/riv.14.1.601
Riquelme, J. A., Meza, A. E., y Carvalho, R. J. (2022). Liderazgo y autoridad en la resolución de problemas complejos: hacia un método de gestión. Información tecnológica, 33(2), 321-330. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642022000200321&lng=en&nrm=iso&tlng=en
Rojas, Z. (2021). Gestión escolar en el marco del desempeño directivo en tres instituciones educativas de la Ugel 305, de Huamalíes - Huánuco 2021 [Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Lima]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/73578
Sakız, H., Ekinci, A., & Sarıçam, H. (2020). Teachers’ perceptions of their school managers’ skills and their own self-efficacy levels. International Journal of Leadership in Education, 23(5), 585–603. https://doi.org/10.1080/13603124.2018.1562094
Sánchez, J. O., Gómez, C. S., & Evilla, L. A. (2021). Expectativas de formación avanzada en el campo académico de la gestión pedagógica: una configuración desde las voces de los directivos docentes. Saber, Ciencia Y Libertad, 16(2), 272–283. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n2.7850
Shuali, T. (2022). Developing Intercultural and Democratic Competences in Teacher Education. The role of the International frameworks. Revista Española de Educación Comparada, (41), 84-102. https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.31189
Whetten, D., & Cameron, K. (2011). Development of management skills. Prentice Hall.
Zincirli, M. (2021). School adminstrators’ views on distance education during the covid-19 pandemic process. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 9(2), 52-66. http://dx.doi.org/10.52380/mojet.2021.9.2.217
Zulela, MS, Neolaka, A., Lasha, V., y Setiawan, B. (2022). ¿Cómo se implementa el Carácter Educativo? El estudio de caso en la escuela primaria de Indonesia. Revista de Investigación Educativa y Social, 12 (1), 371-380. https://doi.org/10.36941/jesr-2022-0029
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yrma Yrene Baldeón Baldeón, Zenobia Yrene Balde´ón Baldeón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.