Environmental awareness in children at the elementary level. An educational experience
DOI:
https://doi.org/10.18050/eduser.v10n1a5Keywords:
environmental awareness, enviromental culture, Socio-Environmental Responsibility, recycling, instructional programmesAbstract
Pollution and environmental deterioration have become the biggest problems in the contemporary world and constitute the thematic reference to be addressed by the educational field. The objective of the research was to propose an educational program to improve environmental awareness in children at the initial level. A qualitative methodology was determined by interviewing teachers and directors, whose perceptions were optimally triangulated. The results showed that there is a need to promote the development of the cognitive, affective, active and conative dimensionality of children at the initial level, who develop in a neglected and abandoned environment. It was concluded that the formulation of proposals with pedagogical intention allows the development of valid attitudes and knowledge; The proposal of various environmental educational activities positively improves the behavior of children in promoting the care and preservation of the environment where they operate daily.
References
Acebal Expósito, M. del C. (2010). Conciencia ambiental y formación de maestras y maestros [Tesis doctoral. Universidad de Málaga. España]. https://libros.metabiblioteca.org/server/api/core/bitstreams/79c7e428-5b74-46ad-8b3b-630518a1de96/content
Alea, A. (2006). Diagnóstico y potenciación de la Educación Ambiental en jóvenes universitarios. Odiseo, Revista electrónica de Pedagogía, 3(6), 1-29. https://www.odiseo.com.mx/2006/01/print/alea-diagnostico.pdf
Álvarez, A., López, D., y Chafloque, R. (2018). Conducta Ambiental en estudiantes universitarios del Perú. Universidad de San Martín de Porres – Fondo Editorial.
Arredondo, M., Saldívar, A., & Limón, F. (2018). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas. Innovación educativa (México, DF), 18(76), 13-37. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732018000100013&lng=es&tlng=es
Bronfenbrenner, U. (1992). Ecological systems theory. En R. Vasta (Ed.). Six theories of child development: revised formulations and current issues, 187-249. Jessica Kingsley Publisher
Cabana, A. F. (2017). Conciencia ambiental, valores y ecoeficiencia en la Gerencia de Servicios a la Ciudad y Medio Ambiente. Lima Cercado. 2016. [Tesis doctoral. Universidad Cesar Vallejo. Lima]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/4373
Cabral, V. N. (2022). Reflexiones conceptuales sobre la educación ambiental a partir de experiencias pedagógicas. Journal De Ciencias Sociales, 2(19), 75-93. https://doi.org/10.18682/jcs.vi19.5378
Carhuancho, I., Sicheri, L., Nolazco, F., Guerrero, M.A., y Casana, K. (2019). Metodología de la investigación holística. Editorial UIDE.
De Franco, M., & Solórzano, J. L. (2020). Paradigmas, enfoques y métodos de investigación: análisis teórico. Mundo Recursivo, 3(1), 1-24. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/38
Díaz, J., y Fuentes, F. (2018). Desarrollo de la conciencia ambiental en niños de sexto grado de educación primaria. Significados y percepciones. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (26), 136-163. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082018000100136&lng=es&tlng=es
Duncan, D. H., & Menacho, A. S. (2020). Programa “Eco Salud” en el desarrollo de la conciencia ambiental en estudiantes de secundaria, 2020. CIID Journal, 1(1), 445–456. https://doi.org/10.46785/ciidj.v1i1.84
Estrada, E., Mamani, H., y Huaypar, K. (2020). Eficacia del programa Cuidemos el ambiente en el desarrollo de la conciencia ambiental de estudiantes de educación primaria en Madre de Dios, Perú. Ciencia Amazónica (Iquitos), 8(1), 85 - 98. https://doi.org/10.22386/ca.v8i1.282
Góngora, R. E., y Freire, L. A. (2020). Impacto de la propuesta metodológica TINI en el desarrollo de la conciencia ambiental de los estudiantes de la EGB de las unidades educativas: “Zoila Etelvina Paredes Amán” y “Pichincha”. Revista Caribeña De Ciencias Sociales, 9(1). https://ojs.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/rccs/article/view/2238
Gutiérrez, C. (2020). La Gestión Ambiental en tiempos de pandemia. Konrad Adenauer Stiftung.
Hernández, E. (2020). La educación ambiental y el fortalecimiento de la conciencia ambiental en el estudiante. Revista Científica Yachaq, 3, 1, 1-12. https://doi.org/10.46363/yachaq.v3i1.116
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A.
Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. Editorial Mc Graw Hill Education
Jara, E. E., & Urgiles, J. A. (2020). Experiencia pedagógica de Educación Ambiental: Proyecto institucional “Basura Cero” en la ciudad de Cuenca. Mamakuna, (15), 12–21. Recuperado a partir de https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/421
Jara, G. M., & Tapia, T. (2022). Educación con enfoque ambiental y el desarrollo de la conciencia ambiental en estudiantes de Abancay. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(4), 190–208. https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i4.032
Jiménez, M., y Lafuente, R. (2010). Definición y medición de la Conciencia Ambiental. Revista Internacional De Sociología, 68(3), 731-755. https://doi.org/10.3989/ris.2008.11.03
Llanos, J., Menacho, J. D., & Cerrón, M. E. (2021). Análisis del turismo sostenible en la provincia de Utcubamba, Amazonas-Perú. Espíritu Emprendedor TES, 5(3), 83–98. https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n3.2021.278
Marpa, E. (2020). Navigating environmental education practices to promote environmental awareness and education. International Journal on Studies in Education, 2(1), 45–57. https://doi.org/10.46328/ijonse.8
Matos, B., & Flores, M. (2016). Educación ambiental para el desarrollo sostenible. Ecoe Ediciones.
Menacho, J. D., & Cadenillas, V. (2021). Viaje de estudios, organizadores gráficos en el pensamiento crítico en estudiantes universitarios. PsiqueMag, 10(1), 76–89. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2641
Mendoza, M., Collins, F., y Rioja, S. (2022). Estudio sobre la relación entre conciencia ambiental y empatía en futuros docentes chilenos. Revista Andina De Educación, 5(2), 000524. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.4
Morales, M. J., & Figueroa, A. (2022). La gestión ambiental y su influencia en el control ambiental de la Municipalidad Provincial de San Martín. Sapienza: Revista Internacional de Estudios Interdisciplinarios, 3(1), 118–134. https://doi.org/10.51798/sijis.v3i1.220
Obispo, Y. (2017). Programa Huerto Escolar en la conciencia ambiental en estudiantes de la Institución Educativa República de Bolivia, Villa el Salvador-2017. [Tesis de Maestra. Universidad Cesar Vallejo. Lima]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/8411
Olivares Pozo, M. G. (2014). “Salvemos el Planeta” en la conciencia ambiental de los estudiantes de sexto grado de educación primaria, Carabamba – 2014. Cociencia Ambiental. https://concienciaambientalolivares.blogspot.com/2014/07/
Organización de la Naciones Unidas (2014). GEO-5: Perspectivas del medio ambiente mundial. Medio Ambiente para el futuro que queremos. ONU. http://www.unep.org/geo/pdfs/geo5/GEO5_report_full_es.pdf
Pastor, W. J. (2022). Cultura ambiental y su impacto, en la contaminación del medio ambiente, en la municipalidad distrital de Moche – 2021. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 4206-4222. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2551
Prada, E. (2013). Conciencia, concientización y educación ambiental: conceptos y relaciones. Revista Temas, (7), 231-244. https://doi.org/https://doi.org/10.15332/rt.v0i7.585
Programa de Desarrollo Económico Sostenible y Gestión Estratégica de los Recursos Naturales-PRODERN (2018). Enfoque ambiental en la educación básica. Minam, CTB-Perú. http://belgicacontigo.com/wp-content/uploads/2017/11/Educaci%C3%B3n-Ambiental-Pasco-Apurimac.pdf
Pulido, V., y Olivera, E. (2018). Aportes pedagógicos a la educación ambiental: una Perspectiva Teórica. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20, 3, 333-346. http://dx.doi.org/10.18271/ria.2018.397
Salas, R. A., & Muñoz, N. (2022). Estrategias pedagógicas para el fomento de la cultura ambiental mediante la adecuada disposición de los residuos sólidos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 2405-2421. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2386
Sallo de Cabrera, V. T., Menacho, J. D., & Cairampoma, R. del P. (2022). Influencia del programa de recuperación de espacios libres para fomentar cultura ambiental en estudiantes de una institución educativa peruana, 2020. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 15024-15038. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1453
Shantikumar, C. (2020). Environmental awareness among the school geography teachers in Manipur: a case of Imphal east district. Journal of Interdisciplinary Cycle Research, 12(11), 38-53. http://www.jicrjournal.com/gallery/6-jicr-november-3456.pdf
Thathong, K. (2010). An integration of teaching and learning activities on environmental education in the subjects. Research in Higher Education Journal. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=ce2fc309cc7618eb13b59e563118e51f2ff1e4d0
Vivas, L. C., & Gamboa, A. L. (2022). Una estrategia pedagógica de generación de conciencia ambiental mediante plantas ornamentales y medicinales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 2422-2440. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2387
Vygotsky, L. (1996). Teoría Sociocultural. Ediciones Azatlan
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sonia Marlene Guzmán Caycho, Marlene María Berrocal Guerrero, Armando Anibal Solis Melendez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.