Quality and job security at the Autonomous University of Coahuila in a pandemic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/eduser.v10n1a3

Keywords:

work quality, work safety, pandemic, university

Abstract

Occupational safety and quality are two essential pillars within any organization today, since these factors are responsible for safeguarding the integrity of the collaborators within the same, in addition to providing a full and dignified working life so that workers can have an efficient professional development. The general objective of the research is to determine the level of knowledge of the concept of quality and occupational safety that the staff of the higher level schools and faculties belonging to the Autonomous University of Coahuila in the city of Monclova, Mexico has in a context of pandemic, studying the teaching, administrative and manual population of these institutions. A descriptive, non-experimental, cross-sectional research was carried out. A population of 169 people belonging to the schools and faculties of the UAdeC in Monclova was surveyed, where 93.5% were found to have a positive level of knowledge about the concept of occupational safety, while the remaining 6.5% were found to have a negative level. The institutions studied have a good culture of safety and work quality, providing their members with the necessary instruments for physical care and well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, R. (2016). Conceptos de calidad de vida laboral en el ámbito docente universitario. Revista Salud Bosque, 5(2), 89–100. https://doi.org/10.18270/rsb.v5i2.1469

Agnelli, A., & Matos de Nouel, I. A. (2020). Higiene y seguridad laboral como instrumento de paz en el desempeño laboral del docente universitario. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(1), 47–58. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/1682

Aguilar, M. J., Carranza, N. I., & González, D. L. (2018). Seminario de graduación para optar al título de Licenciadas en Administración de Empresas [Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. https://repositorio.unan.edu.ni/10808/1/19167.pdf

Aldrete-Rodríguez, M. G., González-Baltazar, R., León-Cortés, S. G., Contreras-Estrada, M. I., Hidalgo-Santacruz, G., Pérez-Aldrete, J. A., y Galván-Salcedo, M. G. (2016). Condiciones de trabajo y salud de los docentes de enseñanza media superior. Revista de Educación y Desarrollo, 37. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/37/37_Aldrete.pdf

Álvarez, D. E., Zea, C., y Álvarez, S. M. (2017). Seguridad e higiene laboral en la educación superior. Revista Científica Sinapsis, 1(8). https://doi.org/10.37117/s.v1i8.85

Anaya, A. (2006). Diagnóstico de seguridad e higiene del trabajo listados de verificación basados en la normatividad mexicana. e-Gnosis, (4). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73000403

Burgos, A., (2010). ¿Cómo integrar la seguridad y salud en la educación? Elementos clave para enseñar prevención en los centros escolares. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 14(2), 267-295. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56717074020

Calera, A., Esteve. L., Roel, J. y Uberti. V. (2002). La salud laboral en el sector docente. Editorial Bomarzo.

Campos, C. C., Rivera, L., & Martínez, E. (2015). Satisfacción laboral la calidad de vida en el trabajo del talento humano de docentes investigadores de una institución de educación superior. Boletín Científico De Las Ciencias Económico Administrativas Del ICEA, 3(6). https://doi.org/10.29057/icea.v3i6.153

Chiavenato, I. (2009). Gestión del talento humano. McGraw Hill.

Chiavenato, I. (2011). Administración de recursos humanos. El capital humano en las organizaciones. McGraw Hill.

Pérez A. (2013). Seguridad e Higiene Laboral aplicada a las empresas constructoras de la cabecera departamental de Quetzaltenango. [Universidad Rafael Landívar. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Campus de Quetzaltenango]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2013/01/01/Perez-Ursula.pdf

Universidad Autónoma de Coahuila (2023a). Facultad de Contaduría y Administración. http://www.uadec.mx/fca-un/

Universidad Autónoma de Coahuila (2023b). Numeralia. Portal Estadística. Dirección de Planeación. http://www.sie.uadec.mx/numeralia.html

Universidad Autónoma de Coahuila. (2023c). Identidad UadeC. http://www.uadec.mx/identidad/

Valencia, N., Obando, J. E., & Rubira, K. (2018). Riesgo laboral en docentes de instituciones de educación superior, análisis de la aplicación de plan de prevención. RECIMUNDO, 2(3), 666-679. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(3).julio.2018.666-679

Published

2023-06-30

How to Cite

Barboza Lara, C. R., Garza Zarazúa, E. F., Vázquez Torres, B. C., & Navarro Amaya, A. D. (2023). Quality and job security at the Autonomous University of Coahuila in a pandemic context. REVISTA EDUSER, 10(1), 32–43. https://doi.org/10.18050/eduser.v10n1a3

Issue

Section

Research Articles