Beyond bullying: violent and disruptive behavior in high school adolescents from Guadalajara, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v11i2.3089Keywords:
Bullying, Violence, Violent conduct, Disruptive behavior, School violenceAbstract
School violence in adolescents has been recognized as a complex problem that goes beyond bullying, encompassing disruptive and violent behaviors directed toward peers, teachers, and the institution itself. Objective: To analyze the prevalence of violent and disruptive behaviors in high school students in Guadalajara, Mexico, differentiating between occasional and recurrent violence. Methodology: A quantitative design was used, with a sample of 436 students between 15 and 19 years old, who responded to the School Violence Scale. The data were analyzed in terms of frequencies and percentages to determine the prevalence of general, occasional, and recurrent violence in three areas: against peers, teachers, and the institution. Results: The findings revealed that 23.7% of students reported having exercised some form of violence at least once. Occasional violence was more frequent than recurrent violence, especially in minor verbal and physical aggressions toward peers. Disruptive behaviors toward teachers and the school were less common, with higher prevalences in actions of annoyance and minor damage. Conclusion: Results suggested that although occasional school violence was prevalent, recurrent violence remained limited, indicating the need for specific preventive and intervention strategies to reduce violent behaviors in school settings.
References
Abril, C. A. (2020). Malestar docente y violencia escolar una relación por definir: revisión documental de la década del noventa a la actualidad. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 12(1), 188-202. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1045
American Psychological Association. (2017). Ethical principles of psychologists and code of conduct (2002, as amended 2010, 2016). http://www.apa.org/ethics/code/ethics-code-2017.pdf
Bourou, A., & Papageorgiou, E. (2023). Prevalence of aggressive behavior in Greek Elementary school settings from teachers’ perspectives. Behavioral Sciences, 13(5), 390. https://doi.org/10.3390/bs13050390
Carmona, M. de los A., Castillón, L., & Gutiérrez, R. (2020). Conflictos escolares como factor de riesgo en el rendimiento académico y la deserción escolar. Revista RedCA, 2(7), 82-100. https://doi.org/10.36677/redca.v3i7.14703
Curwin, R. L., & Mendler, A. N. (2003). Disciplina con dignidad (2a. ed.; H. Guzmán, trad.). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.
Domínguez, J., López, A., Pino, M., & Álvarez, E. (2013). Violencia escolar: la díada interpersonal profesorado-alumnado. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(2), 75-86. https://doi.org/10.1989/ejihpe.v3i2.25
Estévez, E. (2005). Violencia, victimización y rechazo escolar en la adolescencia [Tesis doctoral, Universidad de Valencia]. Repositorio institucional. http://tdx.cat/handle/10803/10187
Gamboa, C., & Valdéz, S. (2016). El bullying o acoso escolar. Estudio teórico conceptual, de derecho comparado, e iniciativas presentadas en el tema (actualización). Cámara de Diputados LXIII Legislatura, Dirección General de Servicios de Documentación, Información y Análisis, Subdirección de Análisis de Política Interior. https://www.diputados.gob.mx/sedia/sia/spi/SAPI-ISS-22-16.pdf
Garaigordobil, M. (2013). Screening de acoso entre iguales. TEA Ediciones.
Garaigordobil, M., Mollo-Torrico, J. P., & Larrain, E. (2019). Prevalencia de bullying y cyberbullying en Latinoamérica: una revisión. Revista Iberoamericana de Psicología, 11(3), 1-18. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.11301
Gómez, A. (2014). La violencia de alumnos hacia maestros en escuelas secundarias de Colima, México. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 51(2), 19-34. https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25687
González, M. A., & Treviño, D. C. (2019). Violencia escolar en bachillerato: algunas estrategias para su prevención desde diferentes perspectivas. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 123-147. https://doi.org/10.14201/teri.19616
Gordillo, E. G., Rivera-Calcina, R., & Gamero, G. J. (2014). Conductas disruptivas en estudiantes de escuelas diferenciadas, coeducativas e intereducativas. Educación y Educadores, 17(3), 427-443. https://doi.org/10.5294/edu.2014.17.3.2
Herrera-López, M., Romera, E. M., & Ortega-Ruiz, R. (2018). Bullying y cyberbullying en Latinoamérica: un estudio bibliométrico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 125-155. https://www.redalyc.org/journal/140/14054854006/14054854006.pdf
Khoury-Kassabri, M., Astor, R. A., & Benbenishty, R. (2009). Middle Eastern Adolescents’ Perpetration of School Violence Against Peers and Teachers: A Cross-Cultural and Ecological Analysis. Journal of Interpersonal Violence, 24(1), 159-182. https://doi.org/10.1177/0886260508315777
Kiziltepe, R., Yılmaz Irmak, T., Eslek, D., & Hecker, T. (2020). Prevalence of violence by teachers and its association to students’ emotional and behavioral problems and school performance: Findings from secondary school students and teachers in Turkey. Child Abuse & Neglect, 107, 104559. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104559
Loughlin, L. N. C. (1972). Profesores y alumnos ¿comunicación o conflicto? Librería del Colegio.
Luna, A. C. A., Nava, J. M., & Valencia, A. C. (2021). Manejo de conflictos interpersonales y violencia escolar en estudiantes de bachillerato: aproximación conceptual y estudio empírico. Universidad de Guadalajara. http://www.publicaciones.cucsh.udg.mx/kiosko/2021/Manejo%20de%20conflictos%20interpersonales-PDF.pdf
Martínez, V. (2009). Filosofía para hacer las paces (2a. ed.). Icaria Editorial.
Mena, A., Moret-Tatay, C., Xavier, C. E., & De Lima Argimon, I. I. (2022). Programas de intervención para la prevención de la violencia escolar: Una revisión sistemática y metanálisis. Edupsykhé. Revista De Psicología Y Educación, 19(1), 106-127. https://doi.org/10.57087/edupsykhe.v19i1.4380
Modecki, K. L., Minchin, J., Harbaugh, A. G., Guerra, N. G., & Runions, K. C. (2014). Bullying prevalence across contexts: A meta-analysis measuring cyber and traditional bullying. Journal of Adolescent Health, 55(5), 602–611. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.06.007
OCDE. (2019). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). PISA 2018 – Resultados (Nota país: México). https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf
OCDE. (2020). Bullying. In PISA 2018 Results (Vol. 3, What School Life Means for Students’ Lives). OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/cd52fb72-en
Olweus, D. (2007). Acoso escolar: hechos y medidas de intervención. Universidad de Bergen, Centro de Investigación para la Mejora de la Salud.
Pérez, D. P., Uribe, J. I., Torres, T. M., & Oropeza, R. (2022). Violencia estudiantil contra docentes. Estudio de caso en una secundaria pública del estado de Jalisco. Diálogos sobre Educación, 13(24). https://doi.org/10.32870/dse.vi24.1049
Ruiz-Ramírez, R., Pérez-Olvera, A., Zapata-Martelo, E., & Martínez-Corona, B. (2020). Análisis del bullying en tres escuelas del nivel medio superior. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 31, 28-50. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i31.2700
Schmill, V. (2008). Disciplina inteligente en la escuela. Hacia una pedagogía de la no-violencia. Producciones Educación Aplicada.
Secretaría de Educación Pública. (2014). Tercera Encuesta Nacional sobre Exclusión, Intolerancia y Violencia en Escuelas de Educación Media Superior (Reporte temático). https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/03/Tercera-Encuesta-Nacional.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2020). Programa Nacional de Convivencia Escolar. Informe Nacional de Resultados (Evaluación interna. Ciclo escolar 2018-2019). https://www.septlaxcala.gob.mx/convivencia_escolar/informe_resultados_pnce_18_19_nacional.pdf
Sociedad Mexicana de Psicología. (2010). Código ético del psicólogo (5a. ed.). Editorial Trillas.
Vega-Cauich, J. I. (2019). Prevalencia del bullying en México: un meta-análisis del bullying tradicional y el cyberbullying. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 15(1), 111-127. https://doi.org/10.15332/22563067.4020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alejandro César Antonio Luna Bernal, Ana Cecilia Valencia Aguirre, José María Nava Preciado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.