Virtual Strategies to Develop Logical-Mathematical Thinking in Students: A Rapid Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v11i1.2895

Keywords:

Virtual Strategies, Logical-Mathematical Thinking, Early Education, Educational Innovation, Teacher Training

Abstract

Introduction: The integration of virtual strategies into mathematics teaching represents a promising practice to optimize the teaching and learning process, driven by advancements in technology and data analysis. Objective: To systematize the crucial virtual strategies for fostering the development of logical-mathematical thinking in students, through an exhaustive review of specialized literature. Methodology: A bibliographic review was conducted, compiling and describing information from scientific articles. Inclusion and exclusion criteria were established to select relevant literature, focusing on documents about the use of virtual strategies to improve logical-mathematical thinking in the target age group. Results: The adoption of virtual strategies and technological tools in education enriches the learning experience, facilitating the creation of innovative methodological proposals. These strategies promote differentiated learning, motivation, interest, and creativity in mathematics, positively transforming the educational landscape. It was observed that the use of virtual strategies is essential for effectively developing logical-mathematical thinking, underscoring the importance of continually adapting and improving these tools. Conclusions: The effective integration of virtual strategies is fundamental for the development of logical-mathematical thinking. The study highlights the need for teachers to adopt and expand the use of these strategies, leveraging their potential to foster a more dynamic and motivating learning experience. Furthermore, the importance of continuous teacher training that includes the pedagogical use of ICT to improve educational quality is emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baccaglini-Frank, A., & Maracci, M. (2015). Multi-Touch Technology and Preschoolers’ Development of Number-Sense. Digital Experiences in Mathematics Education, 1(1), 7–27. https://doi.org/10.1007/s40751-015-0002-4

Baveresco, A. M. (2013). Proceso Metodológico de la Investigación. Imprenta Internacional.

Carpio, W., & Arana, J. (2021). Implementation of a virtual learning strategy and the achievement of competences in the university student. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 416-425. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.184

Cerrón Molina, J. A. C. (2022). La programación para niños: perspectivas de abordaje desde el pensa-miento lógico matemático. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 2(1), 101-122. https://editic.net/ripie/index.php/ripie/article/download/70/49

Das, K. (2019). Role of ICT for Better Mathematics teaching. Shanlax International Journal of Educa-tion, 7(4), 19-28. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1245150.pdf

Delgado, M., & Solano, A. (2009). Estrategias Didacticas Creativas en entornos virtuales para el aprendi-zaje. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación”, 9(2), 1-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713058027

Edel, R. (2010). Entornos virtuales de aprendizaje. La contribución de "lo virtual" en la educación. Revis-ta Mexicana de Investigación Educativa, 15(44), 7-15. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000100002

Encarnación, E., & Legañoa, M. (2017). Estrategia para favorecer el desarrollo de la interactividad cogni-tiva en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Revista de Medios y Educación, 42, 129-142. https://www.redalyc.org/pdf/368/36825582011.pdf

Jiménez, S. I., Espinel, J. V., Elage, B. A., & Posligua, M. G. (2022). Estrategias didácticas virtuales: com-ponentes importantes en el desempeño docente. Podium, (41), 41-56. https://doi.org/10.31095/podium.2022.41.3

Llumiquinga, S., Macías, A., & Guzmán, M. (2022). Desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de cinco años, a través de un programa educativo interactivo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(1). 159-168. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/481

Lucas, A., & Miraval, C. (2019). Epistemological Perspective of Mathematics as the basis of science. Investigación Valdizana, 13(1), 40-50. https://doi.org/10.33554/riv.13.1.170

Molero, M. (2021). Los medios tecnológicos y la enseñanza de las Matemáticas. Segundo Congreso Internacional de Matemáticas en la Ingeniería y la Arquitectura. http://www2.caminos.upm.es/Departamentos/matematicas/Fdistancia/MAIC/CONGRESOS/SEGUNDO/009%20Los%20medios.pdf

Monreal Mendoza, S. M. (2012). Sistemas de Pago para Comercio Electrónico. Centro de investigación en matemáticas. https://cimat.repositorioinstitucional.mx/jspui/bitstream/1008/418/1/ZACTE22.pdf

Moreno, F., Ochoa, F., Mutter, K., & Cachicatari, E. (2021). Pedagogical strategies in virtual learning environments in times of the Covid-19 pandemic. Revista De Ciencias Sociales, 27(4), 202-213. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i4.37250

Muelas, Á. (2018). La influencia de la memoria y las estrategias de aprendizaje en relación a la com-prensión lectora en estudiantes de educación primaria. Revista INFAD de Psicología, 6(1). 343-350. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.753

Onrubia, J. (2019). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia, 2, 1-14. https://revistas.um.es/red/article/view/24721

Pastora, B., & Fuentes, A. (2020). La planificación de estrategias de enseñanza en un entorno virtual de aprendizaje. Revista Científica UISRAEL, 8(1). 59–76. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.341

Pibaque, M., & Vélez, C. (2021). Aplicación de estrategias virtuales para mejorar el desarrollo del pen-samiento lógico en matemáticas. Revista Científica Sinapsis, 2(20). https://doi.org/10.37117/s.v2i20.563

Rincón, M. L. (2011). Los entornos virtuales como herramientas de asesoría académica en la modalidad a distancia. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(25), 1-9. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/126

Rodríguez, A., & López, R. (2017). Strategies of teaching in the mediated environments: results of the experience of the virtual educational performance. Revista de Educación a Distancia, (55), 1-14. http://dx.doi.org/10.6018/red/55/10

Valencia, N., Huertas, A., & Baracaldo, P. (2016). Virtual Learning Environments: Review of Publications Between 2003-2013 from the Evidence-Based Pedagogy Perspective. Revista Colombiana de Educación, (66), 73-102. https://doi.org/10.17227/01203916.66rce73.102

Vera, M. (2022). La enseñanza aprendizaje virtual: principios para un nuevo paradigma de instruccion y aprendizaje. Universidad de Alicante. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1448475.pdf

Zambrano, G., Morales, F., Moreira, M., & Amaya, D. (2021). Recursos virtuales como herramientas didácticas aplicadas en la educación en situación de emergencia. Polo del conocimiento, 6(4), 73-87. https://doi.org/10.23857/pc.v6i4.2539

Zárate, R., Luz, S., & Suárez, J. (2022). Estrategias didácticas y tecnología utilizada en la enseñanza de las ciencias. Una revisión sistemática. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13, 3-96. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1396

Published

2024-06-29

How to Cite

Pazmiño Arcos, A. F., Fonseca Herrera, C. E., Sonia Del Pilar, R. M., & Rodríguez Morales, C. (2024). Virtual Strategies to Develop Logical-Mathematical Thinking in Students: A Rapid Review. Espergesia, 11(1), 61–70. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v11i1.2895