Influence of Transformational Leadership on Teaching Performance in a Peruvian Educational Institution
DOI:
https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v11i1.2851Keywords:
Transformational leadership, teaching performance, education, motivation, learningAbstract
The objective of this research was to determine the transformational influence on teacher performance in I.E. Mariano Santos Mateo de Trujillo – 2023. A causal correlational descriptive design was carried out; sample: 55 participants, 71% women and 29% men. Study variables: Transformational Leadership (TL) and dimensions: idealized influence, inspiring motivation, intellectual stimulation and individualized consideration; Teacher Performance (DD) and dimensions: preparation for student learning, teaching for student learning, participation in school management articulated with the community, development of professionalism and teacher identity. Two Likert questionnaires were applied for each variable. It is verified with the Nagelkerke coefficient that LT influences 44.8% of the variation in DD. Teachers with medium transformational style, 75% regular performance and teachers who evidence high transformational style, 85.1% excellent performance. It is concluded: transformational leadership has a significant influence; on Student Learning Readiness chi square value 19.146 (sig <0.05); on Teaching for student learning with a chi square value of 19.319 (sig <0.05) and on School management participation linked to the community with a chi square value of 31.622 (sig <0.05).
References
Abanto, W. I. (2014). Diseño y desarrollo del proyecto de investigación. Universidad César Vallejo. https://www.academia.edu/30430586/DISEÑO_Y_DESARROLLO_DEL_PROYECTO_DE_INVESTIGACIÓN_GUÍA_DE_APRENDIZAJE
Avolio, B. J., & Bass, B. M. (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Sage Publications.
Baena Paz, G. (2017). Metodología de la investigación. Grupo Editorial Patria. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf
Bass, M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. The Free Press.
Bedoya, A. E. (2016). Del liderazgo transformacional al liderazgo prosocial: Evidencias obtenidas en la dirección de organizaciones sanitarias [Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/handle/10803/378371
Bellibaş, M. Ş., Kılınç, A. Ç., & Polatcan, M. (2021). El papel moderador del liderazgo transformacional en el efecto del liderazgo educativo en el aprendizaje profesional docente y la práctica docente: una perspectiva de liderazgo integrado. Educational Administration Quarterly, 57(5), 776-814. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0013161X211035079
Blikstein, P. (2023). La fabricación digital y el enfoque maker en la educación: la democratización de la invención. Centro Regional para el fomento del libro en América Latina y el Caribe. Cerlalc: El futuro es hoy: hacia la renovación de las bibliotecas y espacios de lectura, 1(1) 68-99. https://cerlalc.org/wp-content/uploads/2023/01/Dosier_Innovacion_Bibliotecas_Cerlalc.pdf
Burga, V. R., Ortega, M. Y., & Hernández, B. (2022). Retroalimentación formativa en el desempeño docente. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 99-112. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/817/1518
Castro, R. (2021). Influencia de la comunicación no verbal en el liderazgo transformacional de docentes en instituciones educativas. Revista Multidisciplinar Ciencia Latina, 5(4), 5728-5756. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/720
Castro, P., & Zavaleta, J. (2020). Liderazgo transformacional y su relación con el desempeño docente en las Instituciones Educativas, Otuzco, 2019 [Tesis de Maestría, Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI]. https://repositorio.uct.edu.pe/xmlui/handle/123456789/940
CEPAL. (diciembre, 2018). La agenda al 2030 y los objetivos de Desarrollo sostenible. Naciones Unidas Cepal: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf
Chávez, F. M., Ugaz, N., & Melgar, A. E. (2022). Desempeño docente en la gestión escolar en instituciones educativas de educación básica regular. Revista Multidisciplinar Ciencia Latina, 6(6), 1-19. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3796
Chávez, M. R., & Olivos, M. I. (2019). Gestión Educativa y desempeño docente en la I.E. "Modelo” de Trujillo, 2018 [Tesis de Maestría, Universidad Católica del Perú]. http://repositorio.uct.edu.pe/bitstream/123456789/584/1/018100284B_018100388B_M_2019.pdf#page=25&zoom=100,129,221
Chura, H. (2022). Gestión escolar y desempeño docente en instituciones educativas de nivel secundaria de Colquepata, región Cusco, 2022 [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/102070
Colina, J., & Escudero, N. (2022). Liderazgo transformacional y desempeño docente desde la perspectiva de estudiantes de Comunicación [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica del Perú]. https://repositorio.utp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12867/5546/J.delaColina_N.Escudero_A.Gomez_J.Ocares_A.Perez_Trabajo_de_Investigaci%C3%B3n_Maestria_2022.pdf?sequence=1
DLE. (2021, febrero). Diccionario de la Real Academia Española. https://dle.rae.es/comunicaci%C3%B3n?m=form
El Peruano. (2 de marzo, 2022). 381,265 docentes retornaron a las aulas después de dos años. https://elperuano.pe/noticia/140411-381265-docentes-retornaron-a-las-aulas-despues-de-dos-anos
Fauzan, S., Mariyah, S., & Setiaji, Y. T. (2021). La influencia del liderazgo transformacional en Moderación de la satisfacción laboral y la motivación intrínseca sobre el desempeño de las tareas docentes. Revista Avances en la investigación en economía, empresa y gestión, 173(1), 300-307.
Gallardo, E. E. (2017). Metodología de la Investigación: manual autoformativo interactivo. Universidad Continental: Innovadora, Interactiva, Integral. https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/4278/1/DO_UC_EG_MAI_UC0584_2018.pdf
Gambarini, M. F., & Cruz, M. P. (2018). Habilidades docentes en comunicación eficaz. Ejercicio de liderazgo centrado en la misión docente. Aularia: El país de las aulas – Ideas, Reflexiones y Propuestas. 1(1), 8-20. https://www.researchgate.net/publication/326960217
Guevara, A. (26 de abril de 2019). Corpus Axiológico del liderazgo desde la mirada del directivo en la formación integral del ser humano. Revencyt. Revistas Venezolanas de Ciencia y Tecnología (37), 205-2019. www.grupocieg.org
Hernández-Sampieri, R. (2018). Metodología de la Investigación. (6° edición ed.). Mc Graw Hill Education. https://academia.utp.edu.co/grupobasicoclinicayaplicadas/files/2013/06/Metodolog%C3%ADa-de-la-Investigaci%C3%B3n.pdf
IESALC.UNESCO. (18 de mayo de 2022). Informe revela el estado de la educación superior dos años después de la disrupción de Covid-19. https://www.iesalc.unesco.org/2022/05/18/informe-revela-el-estado-de-la-educacion-superior-dos-anos-despues-de-la-disrupcion-de-covid-19/
Kucharska, W., & Rebelo, T. (abril de 2022). Liderazgo transformacional para la innovación del investigador en el contexto del conocimiento tácito y la adaptabilidad al cambio. Revista Internacional de Liderazgo en Educación, 36(3), 541-554. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13603124.2022.2068189
Lin, W., Yin, H., & Liu, Z. (mayo de 2022). Las relaciones entre el liderazgo transformacional, Comunidades de aprendizaje profesional y trabajo de los docentes Satisfacción en China: ¿Qué opinan los directores? Sustainabilit, 14(11), 1-13. https://www.mdpi.com/2071-1050/14/11/6489
Luperdi, R. A. (2018). Liderazgo transformacional y gestión pedagógica en docentes de una Institución Educativa Superior Tecnológica, Villa El Salvador [Tesis de Maestría, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/3552/Liderazgo_LuperdiCastillo_Reynaldo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mansor, A. N., Abdalá, R., & Jamaludin, K. A. (2021). La influencia del liderazgo transformacional y la confianza de los docentes en los directores sobre el compromiso laboral de los docentes. Humanidades y Ciencias Sociales Comunicaciones, 8(302), 1-9. https://www.nature.com/articles/s41599-021-00985-6
Matthew, M., & Adam, P. (2022). La influencia del liderazgo transformacional en el bienestar de los docentes en Escuelas Internacionales. Revista Internacional de Filosofía, 5(1), 1-11. https://medwinpublishers.com/PhIJ/transformational-leaderships-influence-on-teacher-well-being-in-international-schools.pdf
Mejía, N. (2021). Gestión educativa y liderazgo transformacional de los directivos en la educación básica regular. Revista Publicando, 8(29), 79-86. doi: https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2191
Minedu. (2017). Programa Curricular de Educación Secundaria EBR. Ministerio de Educación del Perú. http://www.ugelsanchezcarrion.gob.pe/wordpress/wp-content/uploads/2019/06/programa-secundaria-17-abril.pdf
Minedu. (2022). Marco de Buen desempeño docente. Minedu. http://www.minedu.gob.pe/n/xtras/marco_buen_desempeno_docente.pdf
Montaudon-Tomás, C. M. (2021). ¿Qué es el liderazgo pseudo-transformacional ?: Un análisis teórico. IGI Global Publisher of Timely Knowledge. https://www.igi-global.com/chapter/what-is-pseudo-transformational-leadership/260837
Mori, E., & Valencia, L. A. (2022). Liderazgo pedagógico del director y desempeño docente en instituciones EBR con acreditación de calidad educativa [Tesis de Maestría, Universidad Femenina del Sagrado Corazón]. https://repositorio.unife.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.11955/999/Mori%20De%20La%20Cruz%2C%20E%3B%20Valencia%20Justo%20de%20Correa%2C%20LA_2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y
ONU. (25 de septiembre de 2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivo 4. Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Oseda, D., Santacruz, A., Zevallos, L., Sangama, J. L., Cosme, L., & Mendivel, R. (2018). Fundamentos de la investigación científica. Talleres de Soluciones Gráficas SAC.
Pajares, B. (2018). El liderazgo transformacional y su relación con el desempeño docente en Liceo Trujillo [Tesis de Maestría, Universidad Privada Antenor Orrego]. https://repositorio.upao.edu.pe/handle/20.500.12759/4221
Pareja, L. Y., Dávila, R. C., Portillo, H., & Velarde, L. (2021). Liderazgo transformacional en universidades públicas y privadas de la ciudad de Lima. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 211-219. https://www.researchgate.net/profile/Roberto-Davila-Moran/publication/359850015_LIDERAZGO_TRANSFORMACIONAL_EN_UNIVERSIDADES_PUBLICAS_Y_PRIVADAS_DE_LA_CIUDAD_DE_LIMA/links/62520c55b0cee02d695f86dc/LIDERAZGO-TRANSFORMACIONAL-EN-UNIVERSIDADES-PUBLICAS-Y-PRIV
Prisse, K. C. (2021). El liderazgo transformacional y el desempeño laboral en los docentes de instituciones educativas particulares de la Ugel 02 – Lima 2021 [Tesis de Licenciatura, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/items/68091a8c-71b6-4cef-8963-d2f672bff588
Riveras, J. C. (2020). La influencia del liderazgo del director en la construcción de una cultura organizativa orientada a la innovación de las escuelas [Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/672024/jcrl1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rojas, L. M., & Fiore, M. E. (2021). Liderazgo transformacional para consolidar la responsabilidad social en instituciones educativas. Revista Informes Psicológicos, 21(1), 117-131. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8333032
Rosario, A. R. (2017). La gestión educativa y el desempeño docente de educación secundaria de la institución educativa Augusto B. Leguía, distrito Puente Piedra – Lima – 2016 [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://core.ac.uk/download/pdf/323342228.pdf
Saenz, S. L. (2022). Programa de liderazgo transformacional para fortalecer cultura organizacional en colaboradores de un Instituto de Educación Superior en Lima [Tesis de Maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/e439274c-ab18-4abf-8f17-3a72a2c03d0a/content
Sardon, D. L. (2017). Liderazgo transformacional y la gestión Escolar en instituciones educativas primarias. Revista investigación Altoandina, 19(3), 295-304. doi: http://dx.doi.org/10.18271/ria.2017.294
Smith, n., & KlerkIcono, E. D. (junio de 2022). Percepciones de los docentes y directivas de políticas para iniciativas de liderazgo docente transformador durante y después del covid-19. Liderazgo y gestión escolar, 42(3), 275-292. doi: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13632434.2022.2088490?src=
Soto, E., & Cárdenas, J. A. (2007). Ética en las organizaciones. Mc Graw Hill. http://fcaenlinea1.unam.mx/anexos/1143/1143_u7.pdf
Soto-Ildefonso, K. (2022). Gestión pedagógica y desempeño docente en Instituciones Educativas de Huánuco, 2022 [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Hermilio Valdizán]. https://repositorio.unheval.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13080/8205/PPE00322S71.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sun, J. (jan/abr de 2019). Características, impactos y antecedentes del modelo de liderazgo escolar transformacional. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 146-168. http://dx.doi.org/10.14244/198271993069
Taboada, M. (2013). Metodología de la Investigación Científica. Editorial Universitaria de la Universidad Nacional de Trujillo. https://isbn.cloud/9789972213328/metodologia-de-la-investigacion-cientifica/
Tirado, M. I., & Heredia, F. D. (2022). Liderazgo transformacional en la gestión educativa: una revisión literaria. Revista Conrado, 18(85), 246-251. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200246
Unesco. (1 de julio de 2021). Evaluación formativa, una innovación que avanza en las escuelas en pandemia. https://es.unesco.org/news/unesco-evaluacion-formativa-innovacion-que-avanza-escuelas-pandemia
Unicef. (14 de febrero de 2022). Las niñas, niños y adolescentes no pueden esperar más. https://www.unicef.org/peru/comunicados-prensa/las-ninas-ninos-adolescentes-no-pueden-esperar-mas
Velásquez, E. (2022). Liderazgo transformacional y gestión docente en el marco del estándar tres del modelo del SINEACE en educadores de una IE de Lima. Revista Multidisciplinar Ciencia Latina, 6(1), 110-131. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1490
Vigo, I. E. (2017). Influencia del liderazgo transformacional en el desempeño docente en la facultad de Ciencias Económicas, Contables y Administrativas de la Universidad Nacional de Cajamarca [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/9781