Importance of Secure Attachment and Parent-Child Bonding in the Physical and Emotional Development of Children
DOI:
https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v10i2.2612Abstract
The purpose of this study was to design an intervention plan focused on secure attachment and the bond between parents and children, with the goal of positively influencing the development of children. This plan is intended for parents and future parents from the Los Tamarindos-Portoviejo, Ecuador. It is recognized that secure attachment and the creation of strong bonds are fundamental elements in child-rearing, and therefore, in their development. Although it is not a simple task, it is essential that it is carried out in a comprehensive manner. Therefore, the present research was conducted with a qualitative approach, working with families who participated in a subjective interview. The results demonstrated that there are deficiencies in the aspects evaluated, particularly in relation to the overprotection of children, which has distorted the essence of parental bonds. This reveals the need to promote guidance strategies in families to improve attachment styles in the family environment, which will contribute to the comprehensive formation of each individual.
Keywords: Secure attachment; bonds; family; upbringing.
References
Aguilar, M. (2019). Intervenciones psicoterapéuticas basadas en la teoría del apego. Revista Cúpula 2019, 33(1), 33-53. https://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/cupula/v33n1/art03.pdf
Anchundia, R. V., & Navarrete, Y. (2021). Incidencia de la sobreprotección familiar en el desarrollo autónomo del niño de Inicial I y II de la Unidad Educativa Provincia de Manabí, Cascol. Varona. Revista Científico Metodológica, (73), 83-97. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000200083&lng=es&tlng=es.
Finol, M., & Vera, J. L. (2020). Paradigmas, enfoques y métodos de investigación: análisis teórico. Mundo Recursivo, 3(1), 1-24. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/38
Giraldo-Montoya, D. I., Castañeda-Palacio, H. L., Mazo-Álvarez, H. M. (2017). Factores demográficos relacionados con en el apego materno infantil. Rev. Univ. Salud, 19(2), 197-206. http://dx.doi.org/10.22267/rus.171902.82
Guido, C. (2019). Apego desorganizado y Trastorno Límite de la Personalidad. Universidad Católica Argentina. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/10177/1/apego-desorganizado-trastorno-limite.pdf
Guzmán-González, M., Carrasco, N., Figueroa, P., Trabucco, C., & Vilca, D. (2016). Estilos de apego y dificultades de regulación emocional en estudiantes universitarios. Psykhe, 25(1), 1-13. https://dx.doi.org/10.7764/psykhe.25.1.706
Hernández, E., López, A. A., & Echevarría, A. L. (2019). Caracterización del apego infantil y el apego conyugal en un grupo de embarazadas primerizas ingresadas en hogares maternos. Revista Novedades en Población, 15(30), 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-40782019000200001&lng=es&tlng=es.
Hikal, W. (2020). El apego patológico proclive a conductas antisociales. Revista electrónica de psicología iztacala, 23(2), 674-695. https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol23num2/Vol23No2Art12.pdf
Hinojosa, V. C., & Hernández, N. Z. (2022). La carencia afectiva familiar en el desarrollo socioemocional de los niños y niñas de 2 a 3 años en el año 2021 [Bachelor’s thesis, Quito: UCE]. Repositorio Institucional. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/28319
Huayamave, K. G., Benavides, B. B., & Sangacha, M. M. (2019). Estudio del rol de los padres de familia en la vida emocional de los hijos. Apuntes universitarios. Revista de investigación, 9(2), 61-72. https://www.redalyc.org/journal/4676/467663352005/467663352005.pdf
Iglesias, S., & Del Castillo, A. (2018). Alexitimia y estilos de apego: Relación y diferencias por género y carreras universitarias. Psicología Iberoamericana, 25(2), 26-34. https://psicologiaiberoamericana.ibero.mx/index.php/psicologia/article/view/103
Lara, Y. N., & Quintana, L. N. (2022). Fortalecimiento de competencias parentales y apego: propuesta de programa psicoeducativo para padres y madres de familia en Ciudad Juárez. EHQUIDAD. Revista Internacional De Políticas De Bienestar Y Trabajo Social, (17), 47–78. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2022.0002
López, S., & Periscal, C. (2021). El conflicto entre los padres, la seguridad emocional y el autoconcepto de los adolescentes. Psicología Educativa, 28(2), 185-193. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/30911
Martakis, K., Brand, H., & Schröder-Bäck, P. (2018). Desarrollo de la autonomía del niño en la atención pediátrica: hacia un modelo ético. Archivos argentinos de pediatria, 116(3), e401-e408. https://dx.doi.org/10.5546/aap.2018.e401
Ministerio de Educación. (2019). La importancia del afecto en la educación inicial. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/07/Julio.pdf
Moneta, M. E. (2019). Apego, resiliencia y vulnerabilidad a enfermar: interacciones genotipo-ambiente. Rev. GPU, 3(3), 321-326. https://www.academia.edu/download/30919118/vol3n3sept2007.pdf#page=99
Muñoz, L. (2017). La autorregulación y su relación con el apego en la niñez. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 807-821. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-715X2017000200003&script=sci_arttext
Pineda, L. J. (2021). Importancia del vínculo de apego y sus repercusiones en la vida adulta. Revista Latinoamericana Ogmios, 1(2), 178–182. https://doi.org/10.53595/rlo.v1.i2.017
Rodas, A. (2020). Apego, su formación y repercusión en la vida adulta, 2015-2020: una revisión teórica. [Tesis de Licenciatura, Escuela Profesional de Psicología, Universidad Señor de Sipán, Lambayeque, Peru]. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/8573
Rodríguez, C., & Muñoz, J. (2017). Rezago en el desarrollo infantil: La importancia de la calidad educativa del ambiente familiar. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 13(2), 253-270. https://doi.org/10.18004/riics.2017.diciembre.253-270
Romero, H., & Romero, S. (2022). Importancia del apego y las relaciones vinculares en la terapia familiar. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 39(2), 59-68. https://www.aepnya.eu/index.php/revistaaepnya/article/view/884
Santos, D. A., & Larzabal, A. (2021). Apego, autoestima y funcionamiento familiar en estudiantes de bachillerato de los cantones Riobamba y Guano. Revista Eugenio Espejo, 15(3), 4-15. https://doi.org/10.37135/ee.04.12.02
Suárez, P., & Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Revista Psicoespaocios,12(20): 173- 198, https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776
Vallejos, H. D. (2019). La importancia del apego en el desarrollo del niño. Consensus, 24(2), 183-194. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/2327
Vigo, V. (2021). Estilos de apego y ansiedad estado-rasgo en estudiantes de ingeniería informática de una universidad privada de Lima. [Tesis de Maestría, Escuela de Posgrado Víctor Alzamora Castro, Universidad Peruana Cayetano Heredia, Lima, Perú]. Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12866/9699
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Josselyn Andreina Sánchez Vélez, Oscar Elías Bolívar Chávez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.