Systematic review on education of affectivity in young people
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n1a6Keywords:
Educación, Afectividad, Revisión sistemáticaAbstract
The affective education has as its main focus the importance of considering the affective dimension within the academic background, being part of the comprehensive training of the student. The objective was to systematize scientific evidence on the importance of educating affectivity in the pedagogical process of the human being. The methodology was a systematic
review applying a classification process of 1100345 scientific articles, filtered in the following databases: Scopus, Proquest, Redalyc, Scielo and Dialnet. A very specific selection was used, using inclusion and exclusion criteria, and Boolean operators "and" "or", to answer the research question: What is the scientific evidence on affective education? It is concluded that the database search provided us with 35 articles relevant to the research, of which 10 belong to Scopus, 8 to Proquest, 7 to Redalyc, 7 to Scielo and 3 to Dialnet.
Keywords: Affective education, systematic review.
References
Alpízar, L., & Bernal, M. (2003). La Construcción Social de las Juventudes. Última Década, 11(19), 105-123. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362003000200008
Barrios-Tao, H., & Gutiérrez, C. (2020). Neurociencias, emociones y educación superior: una revisión descriptiva. Estudios Pedagógicos, 46(1), 363-382. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100363
Burgos, J. (2015) El personalismo ontológico moderno II. Claves antropológicas. QUIÉN: revista de filosofía personalista, ISSN 2443-972X, Nº2(2015), 7-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5337420
Bonhomme, A. (2021). La teoría vygotskyana de los afectos ante el capitalismo emocional en la escuela. Interdisciplinaria: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 38(1), 85-100. https://www.redalyc.org/jatsRepo/180/18065114006/html/index.html
Cabrera, L. (2019) La educación de la afectividad: un presupuesto para una cultura de la paz. Quién: revista de filosofía personalista, ISSN 2443-972X, Nº9(2019), 119-136. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6987969
Costa, C., Matamá, J., & Nascimento, D. (2020) Reasoning, Affectivity and School Performance at the end of Portuguese Elementary Education: Which Variables To Consider?. Paidéia (Ribeirão Preto), 30(e3008), 1-9. http://dx.doi.org/10.1590/1982-4327e3008
Gantiva, C., Zarabanda, A., Ricaurte, J., Calderón, L., Ortiz, K. & Castillo, K. (2019). Efecto de la empatía afectiva sobre el procesamiento cortical de emojis. Pensamiento Psicológico, 17(1), 2665-3281. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI17-1.eeap
García, J. (2010). Antropología Filosófica Una introducción a la Filosofía del Hombre (2.a ed.). Ediciones Universidad de Navarra EUNSA
Godoy, M. & Campoverde, B. (2016). Análisis comparativo sobre la afectividad como motivadora del proceso enseñanza-aprendizaje –casos: Argentina, Colombia y Ecuador. ∑OФIA-SOPHIA: EDUCACIÓN, 12(2). http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.12v.2i.227
Larruzea-Urkixo, N., Cardeñoso, O. & Idoiaga, N. (2020). El alumnado del Grado de Educación ante las tareas universitarias: emoción y cognición. Revista Educación XX1, 23(1), 197-220. http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/23453/20485
López, D., Valdovinos, A., Méndez-Díaz, M. & Mendoza, V. (2009). El Sistema Límbico y las Emociones: Empatía en Humanos y Primates. Psicología Iberoamericana, 17(2), 60-69. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=133912609008
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. & Grupo PRISMA (2014). Ítems de referencia para publicar Revisiones Sistemáticas y Metaanálisis: La Declaración PRISMA. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 18(3), 172-181. https://doi.org/10.14306/renhyd.18.3.114
Ortiz, T. (2009). Neurociencia y Educación. Alianza Editorial. http://www.madrid.org/bvirtual/BVCM001904.pdf
Páez, D. & Carbonero A. (2014). Afectividad, cognición y conducta social. Revista Psicothema, 5(1), 133-150. https://www.psicothema.com/pdf/1134.pdf
Pérez, R. (2010). QUOROM – PRISMA: revisiones sistemáticas de la literatura y metaanálisis. Revista Española de Nutrición Comunitaria, 16(2), 116-117. https://doi.org/10.1016/S1135-3074(10)70027-2
Urrútia, G. & Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Revista Medicina Clínica, 135(11), 507-511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
Valdés, T. & Guajardo, G. (2004). Hacía una agenda sobre sexualidad y derechos humanos en Chile. FLACSO. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/48526.pdf
Watkins, M. (2019). Indagar lo afectivo: sintonizando su impacto en la educación. Propuesta Educativa, 1(51), 30-41. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403061372004
Downloads
Published
Versions
- 2022-02-08 (3)
- 2022-02-08 (2)
- 2022-03-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.