Burnout syndrome in teachers and organizational commitment during the health emergency due to COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v13n2a1Keywords:
Burnout, COVID-19, commitment, organization and syndrome.Abstract
The appearance of the COVID-19 pandemic, determined the establishment of the health emergency, therefore the mandatory confinement, to continue with the educational system it was necessary to implement remote education, this new system caused an overload on teachers, mainly affecting their mental health, for this reason it was proposed as the objective of this study to determine the relationship between Burnout syndrome and organizational commitment in secondary education teachers during the health emergency due to COVID -19, a quantitative approach study of correlational type, using a sample of 323 teachers, statistical processing allowed to conclude that there was an inverse and significant relationship between the burnout syndrome and organizational commitment in secondary education teachers.
References
Abufhele, M. y Jeanneret, V. (2020). Home confine-ment: The other side of the epidemic. Revista Chilena de Pediatria, 91(3), 319–321. https://doi.org/10.32641/rchped.v91i3.2487
Ancín, I. (2019). La incidencia del engagement del su-pervisor en la relación entre la satisfacción con la comu-nicación y el compromiso afectivo del colaborador. [Te-sis Doctoral, Universidad Austral, Argentina]. https://riu.austral.edu.ar/bitstream/handle/123456789/697/TESIS%20IRENEANCIN%2010.07.19.pdf?sequence=1
Alvarado, M. (2018). Compromiso organizacional y des-empeño docente en las instituciones educativas del ni-vel primario de la red 02 - Puente Piedra, 2018 [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/22427
Ávila, A. (2009). El nivel del síndrome de burnout en el personal de enfermería que labora en el hospital psiquiátrico la Salud TLAZOLTEOTL, en el estado de México. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Au-tónoma de México]. https://docs.bvsalud.org/bibliore-f/2019/02/980509/32avila-rojano-alicia-hortencia4a.pdf
Berndt, F. (2013). Burnout: Soluciones al Síndrome de Agotamiento Profesional. Editorial Alma Europa. S.L. Barcelona.
Broche, Y., Fernández, E. y Reyes, D. (2020). Consecuencias psicológicas de la cuarentena y el aislamiento social durante la pandemia de COVID-19. Revista Cubana de Salud Pública, 46, 1–14. https://orcid.org/0000-0002-0613-3459
CEPAL-UNESCO. (2020). La educacion en tiempos de la pandemia COVID-19. Comisión Económica Para América Latina y El Caribe, Santiago Oficina Regional de Educación Para América Latina y El Caribe de La Organización de Las Naciones Unidas Para La Educación La Ciencia y La Cultura, 11, 11–13. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075?posInSet=1&queryId=9ccf4a39-7c50-43e4-856b-a09632daa7a2
Cumpa, F. y Chávez, B. (2015). Síndrome de burnout en docentes del nivel primario de las instituciones educativas estatales del distrito de Chiclayo. Agosto, 2015. [Universidad Privada Juan Mejía Baca. Chiclayo. Perú]. https://docplayer.es/66825722-Sindrome-de-burnout-en-docentes-del-nivel-primario-de-las-instituciones-educativas-estatales-del-distrito-de-chiclayo-agosto-2015-presentado-por.html
Delgado, A. (2003). El síndrome del «burnout» en profesores de educación secundaria de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología. UNMSM. Perú. 6 (2), 26-30. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5149
Defensoria del Pueblo. (2020). Educacion En Pandemia. https://www.defensoria.gob.pe/wp-content/uploads/2020/08/Serie-Informes-Especiales-No-027-2020-DP-La-educación-frente-a-la-emergencia-sanitaria.pdf
Fernández, J. y Rodríguez, J. (2013). Síndrome de Burnout en docentes de la Comunidad de Madrid. Universidad Complutense de Madrid. Revista Española de Pedagogía. 70 (252), 259-278. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-10588/201302_05not.pdf
García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital_ preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento.pdf. http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/28080/21886
Gallegos, N. y Jiménez, W. (2013). Síndrome de burnout en docentes de Educación
Básica Regular de Arequipa, Perú. Educación 42(13), 53-76. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5291/5288
Girón, R. y Serruto, Y. (2017). Relación entre el tipo de percepción de Compromiso Organizacional y el Síndrome de Burnout en los estudiantes de los Programas de Profesionalización de la Facultad de CC EE de una universidad privada de Lambayeque. 2016-II. [Tesis de Maestría, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. Perú]. http://tesis.usat.edu.pe/xmlui/bitstream/handle/20.500.12423/1155/TM_GironCordovaRafael_SerrutoPereaYesenia.pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gómez, A. y Escobar, M. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: Incremento de la desigualdad social en el Perú. Biblioteca Electrónica Científica En Línea, I, 1–13. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/1996#.YFvtuoYYVe0.mendeley
Gonzales, J. (2017). Desarrollo Moral en los directores de escuelas de educación general básica en relación con el compromiso de la comunidad escolar. [Tesis Doctoral, Universidad de Alcalá, Chile]. https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/37759/Tesis%20Juan%20Carlos%20Enrique%20Gonz%c3%a1lez%20Acu%c3%b1a.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gonzales-Sánchez, A., Truhillo, N., Pelayo, I. y Ocaña-Fernández, Y. (2021). Management in strengthening social- emotional competence during health emergencies. Revista Tempos e Espaços Em Educação, 14(33), e15111. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.15111
Gutiérrez, J. y Arias, A. (2018). Síndrome de burnout en personal de enfermería: asociación con estresores del entorno hospitalario, Andalucía, España. Enfermería Universitaria, 15(1). https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2018.1.62903
Huacani, A. (2019). Síndrome de burnout en los docentes de la institución educativa de la Gran Unidad Escolar las Mercedes de la ciudad de Juliaca. [Tesis Título de Licenciado, Universidad Nacional del Altiplano, Perú]. http://repositorio.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/10208/Huacani_FigueroaAntonieta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
León, L. (2018). Compromiso organizacional y su relación con la productividad laboral en la Municipalidad Provincial de San Martín, Tarapoto. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de San Martín, Perú]. http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/handle/11458/3169/MAEST.%20GEST.%20EMP.%20%20Leyder%20Le%c3%b3n%20Suarez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Minedu. (2020). “Orientaciones para el desarrollo del Año Escolar 2020 en las Instituciones Educativas y Programas Educativos de la Educación Básica” (p. 48). file:///C:/Users/coco/Downloads/diego/RVM_N__079-2020-MINEDU.pdf
Minedu. (2021). Disposiciones para el trabajo de los profesores y auxiliares de educación que aseguren el desarrollo del servicio educativo de las instituciones y programas educativos públicos, frente al brote del COVID-19. Normas Legales. https://www.minedu.gob.pe/reforma-magisterial/pdf/rvm-155-2021-minedu.pdf
Minedu. (2020). Resolución Ministerial 088-2020. In Gobierno del Perú (p. 27). https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/574993/RVM_N__088-2020-MINEDU.pdf
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. y Morillo-Flores, J. (2020). La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 8(1). https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455
Olivares, V. (2017). Laudatio: Dra. Christina Maslach, Comprendiendo el Burnout.
Ciencia & Trabajo, 19(58), 59–63. https://doi.org/10.4067/s0718-24492017000100059
Oramas, A. (2013). Estrés laboral y síndrome de burnout en docentes cubanos de enseñanza primari”. [Tesis Doctoral, Ministerio de Salud Pública de Cuba. Escuela Nacional de Salud pública. Instituto Nacional de Salud de los Trabajadores, Cuba]. http://tesis.sld.cu/FileStorage/000206-3BE1-ORAMAS_VIERA.pdf
Orte, C., Ballester, B., & Nevot-Caldentey, L. (2020). Family support before the covid-19 in Spain before the covid-19 in Spain. Universitat de Les Illes Balears, 1–12
Rivas Plata, J. (2017). Clima y compromiso organizacional en docentes de una Institución Educativa Pública de Lima Metropolitana. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/7022/Rivas_PAJL.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Salas, G., Santander, P., Precht, A., Scholten, H., Moretti, R. y López, W. (2020). COVID-19: impacto psicosocial en la escuela en Chile. Desigualdades y desafíos para Latinoamérica TT - COVID-19: Psychosocial Impact on School in Chile. Inequalities and Challenges for Latin America TT - COVID-19: impacto psicossocial na escola no Chile. Avances En Psicología Latinoamericana, 38(2), 4–20. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-47242020000200004&lang=pt%0Ahttp://www.scielo.org.co/pdf/apl/v38n2/2145-4515-apl-38-02-4.pdf
Triveño, I. (2017). Estrés laboral y compromiso organizacional en docentes de la red 12, UGEL 05, San Juan de Lurigancho – 2017. [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/11574/Trive%c3%b1o_GI.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valero, N., Castillo, A., Rodríguez, R., Padilla, M. y Cabrera, M. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de Covid-19. Dominio de Las Ciencias, 6(4), 1201–1220.
Vidotti, V., Trevisan, J., Quina, M., Perfeito, R. y Cruz, M. (2019). Síndrome de burnout, estrés laboral y calidad de vida en trabajadores de enfermería. Enfermeria Global, 55, 344–354
Zúñiga, S. y Pizarro, V. (2018). Mediciones de Estrés Laboral en Docentes de un Colegio Público Regional Chileno. Información tecnológica, 29(1), 171-180. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000100171
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.