Management leadership and its relationship with motivation of teachers in the I.E.E. Miguel Grau

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v12i1.1016

Keywords:

Manager leadership, motivation, teacher

Abstract

The present article entitled El liderazgo directivo y su relación con la motivación en los docentes de la I.E.E. Miguel Grau (Management Leadership and its Relationship with Motivation of Teachers in the I.E.E. Miguel Grau) sets as an objective to determine the level of relationship between the management leadership with the motivation of the teachers and their respective dimensions. Regarding the methodology, this study has a quantitative approach, of a descriptive correlational type. As a sample, the whole population of the educational institution was selected among managers and teachers -being this the probabilistic type- to whom two surveys were applied to measure the variables Management Leadership and Teachers’ Motivation. Both instruments had their validity and reliability. The results obtained from the rho Spearman correlation were optimal. In conclusion, it was determined that there is a significant and direct relationship between management leadership and teacher motivation; that is, greater leadership on the part of the management is associated with better motivation in teachers of the institution.

References

Barca, A., Porto, A., Santorum, R., Brenlla, J. y Moran, H. (2008). La escala CEAP 48: Instrumento de evaluación de la motivación académica y atribuciones causales para el alumno de enseñanza secundaria y universitaria de Galia. Revista Amazónica.

Bolívar, A. (2010). ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? . España: Magis.

Chanduscas, L. (2014). Liderazgo transformacional de los directores y la satisfacción laboral de los docentes de la Asociación Educativa Adventista Nor Oriental. Tesis de maestría. Perú.

Gallegos, J. (2014). Gestión Educativa en el Proceso de Descentralización. Perú.: San Marcos.

Gil, M. y Giner, F. (2007). Cómo crear y hacer funcionar una empresa (7ª Ed.). . Madrid: ESIC.

Jaime, M. (2015). Estudio del liderazgo de docentes y directivos en programas técnicos - tecnológicos de la Universidad Cooperativa de Colombia, De Bucaramanga. Colombia.

Lecaros, R. (2017). Liderazgo pedagógico y desempeño docente en la Institución Educativa Glorioso Húsares de Junín - El Agustino. Tesis de maestría. Perú.

Martínez, M. (2014). El liderazgo directivo en el desempeño del docente de educación primaria en la Unidad Educativa Nacional Cúpira durante el año escolar 2012 – 2013 - Venezuela. Tesis de maestría. Venezuela.

Reyes, D. (2004). Principales características del liderazgo que demandan los empresarios ante las exigencias del nuevo milenio. Tegucigalpa.

Reyes, N. (2012). Liderazgo directivo y desempeño docente en el nivel secundario de una Institución Educativa de Ventanilla – Callao. Tesis de maestría. Perú.

Robbins, S. y Coulter, M. (2010). Administración. México: Pearson Educación.

Robbins, S. y Judge, T. (2013). Comportamiento organizacional. México.

Woolfolk, A. (2006). Psicología educativa. México: Pearson Educación.

Published

2020-06-30

How to Cite

Díaz Suárez, C. M. . (2020). Management leadership and its relationship with motivation of teachers in the I.E.E. Miguel Grau. UCV-Scientia, 12(1), 77–85. https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v12i1.1016

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.