Family violence thermometer in vulnerable groups. A comparative analysis Peru – Argentina
DOI:
https://doi.org/10.18050/regunt.v3i1.08Abstract
The coronavirus pandemic and the isolation measures established to prevent massive infections have changed the daily lives of children, adolescents and women, limiting the links that are usually established outside of the endogamous bosom: friends, teachers, close relatives, professionals health, among others. Today, a rethinking of the perception of family violence is incumbent on, which starts from investigating the differences in the conceptualization of family violence and its legal, social, economic and cultural implications from a comparative analysis in order to establish a thermometer that interprets violence in vulnerable groups. in its real context, proposing to build an instrument from an interdisciplinary perspective and public policies that aim to detect, prevent and intervene efficiently in this type of situation, also avoiding any re-victimization bias. The present investigation is of a qualitative approach and its purpose is to carry out a phenomenological analysis from a short original article, of a basic type, with a descriptive interpretive level, pointing out the adjective characteristics of the phenomenology presented.
References
Anguera, T. (2018) La investigación cualitativa e investigación sociocultural. Barcelona: Marcombo S.A. Boixareu Editor.
Arellanez, J., y Cortés, E. (2018). Resultados de una intervención sobre prevención de la violencia familiar, depresión, ideación suicida y consumo de drogas en estudiantes de bachillerato. Eduscientia, 1–19. https://www.mendeley.com/reference-manager/reader/dba178c4-afb8-3be0-ae68-02873799918a/7bd31694-4d39-bf69-27bb-8971a8d6eeca
Balcázar, P. (2013). Investigación Cualitativa. Toluca: Universidad Autónoma de México.
Baena, G., Carmona, J., y Rengifo, C. (2020). Propuesta de intervención sobre la violencia intrafamiliar: abordaje de acuerdo con la función y sentido del fenómeno violento presente en la dinámica familiar. Estudos de Psicologia (Campinas), 37. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e180104
Bonino, L., y Corsi, J. (2003). Violencia y género: la construcción de la masculinidad como factor de riesgo. In Violencias Sociales (Ed.), Ariel. Ariel. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=981728
Brock, J., Pereira, N., Matheus, F., Damasceno, J., Santos, R., y Lorenzini, A. (2017). Violência conjugal: repercussões para mulheres e filhas(os). Escola Anna Nery, 21(4). https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2016-0346
Cleto, M., Covolan, N., y Signorelli, M. (2019). Mulheres-mães em situação de violênciadoméstica e familiar no contexto do acolhimentoinstitucional de seus(as) filhos(as): o paradoxo daproteção integral. Saude e Sociedade, 28(3), 157–170. https://doi.org/10.1590/s0104-12902019170922
Cryan, G. (2019). Análisis de la Escala PERI en una muestra clínica de adolescentes violentos con vulnerabilidad psicosocial Subjetividad y Procesos Cognitivos 23, 1, 71-92
Cudris, L., Guzmán, C., González, A., Silvera, L., y Bolaño, L. (2019). Malestar psicológico en víctimas de violencia sexual, intrafamiliar y de conflicto. Tempus Psicológico, 3(1), 81–102. https://doi.org/10.30554/tempuspsi.3.1.2878.2020
División de Protección contra la Violencia Familiar. DIVPCVF. (2019). Denuncias registradas en la Comisaría PNP de la Familia - Lima.
García, R., Guisado, K., y Torres, A. (2016). Maltrato intrafamiliar hacia el adulto mayor en el del Policlínico Reynold García de Versalles. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242016000600004
Lara, E., Aranda, C., Zapata, R., Bretones, C., y Alarcón, R. (2019). Depresión y ansiedad en mujeres víctimas de violencia en la relación de pareja. Revista Argentina de Ciencias Del Comportamiento, ISSN 1852-4206. https://www.mendeley.com/reference-manager/reader/13a42c29-7d3d-3156-a09b-b6f3319f9ad3/3afcac03-71c0-6c5f-37f1-f9f0c89ea776
Ley No 30364. (2015). Ley para prevenir, sancionar y erradicar la violencia contra las mujeres y los integrantes del grupo familiar.
Ludena, G (2021) Tutoría e-learning y estados emocionales en la educación superior. Revista geintec-gestão inovacao e tecnologias. WOS. Volumen11nro.3https://www.revistageintec.net/index.php/revista/article/view/1964
Mercy, J., Butchart, A., Farrington, D. & Cerdá, M. (2002) Primer Informe sobre la violencia y la salud. Organización Mundial de la Salud- OMS
Ministerio de las Mujeres, Géneros y Diversidad (2020) Información estadística | Argentina.gob.ar
Ñaupas, M. (2014). Metodología crítica de la investigación lógica. Distrito Federal, México: Cecsa.
Olivera, A., Rivera, E., Gutiérrez, M., y Méndez, J. (2019). Funcionalidad familiar en la depresión de adolescentes. Lima, 2018. Revista Estomatológica Herediana, 29(3), 189–195. https://doi.org/10.20453/reh.v29i3.3602
Organización Mundial de la Salud (2021) https://www.who.int/es/news/item/24-11-2021-who-releases-hiv-drug-resistance-report-2021
Organización Panamericana de la Salud- OPS (2020). Informe “COVID-19 y violencia contra la mujer. Lo que el sector y el sistema de salud pueden hacer”. COVID-19 y violencia contra la mujer. Lo que el sector y el sistema de salud pueden hacer (paho.org)
Polin, M; Robertazzi, M (2015) Etnografía y reflexibilidad en el marco de la psicología social comunitaria: desde el plan de investigación a la elaboración de la tesis. Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires. Argentina. Anuario de Investigaciones, vol. XXII, 2015, pp. 231-240. [acceso 01 agosto 2021] https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj74KCWppXyAhUOpZUCHfW9AeoQFjABegQIBxAD&url=https%3A%2F%2Fwww.redalyc.org%2Fpdf%2F3691%2F369147944023.pdf&usg=AOvVaw20iED2JYukpRPuEWaNJsVT
Peczenik, Z. (2010) Justice to minorities, manuscrito. Ernesto Garzón Valdés. Primera edición.
Strauss J. y Corbin M. (2015) Criterios de validez de la investigación cualitativa. Revista de investigación. UM.ES
UNICEF (2020). De los chicos y las chicas #SomosResponsables. De los chicos y las chicas #SomosResponsables, una campaña contra la violencia durante la pandemia (unicef.org)
Vela, C (2016) De participante a observador: El método etnográfico en el análisis de las interacciones digitales de WhatsApp. Universidad Nacional del Sur. [acceso 01 agosto 2021] https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjfprz3ppXyAhUorZUCHRUNBjkQFjAAegQIAxAD&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fservlet%2Farticulo%3Fcodigo%3D5544816&usg=AOvVaw31b-IGXSs8yVAl9RPHpQR1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
La Revista Regunt usa la licencia Creative Commons de Atribución; pudiendo:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y crear a partir del material
para cualquier finalidad, incluso comercial.