Public investment for the development of Provias decentralized transport infrastructure in the Cajamarca Region, 2020-2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/regunt.v2i2.02

Keywords:

improvements in public policies for transport connectivity, budget execution, Monitoring and evaluation, transparency in accountability

Abstract

The general objective was to analyze how public investment favors the development of decentralized transport infrastructure in the Cajamarca region, between the years 2020 and 2022. The basic type methodology was considered, with a qualitative approach and that is consistent with basic dogmatic studies. The interviewees agree that there must be a good qualification when hiring a good study formulator during the pre-investment stages, preparation of the technical file and execution of the work. Therefore, it is essential to ensure the completion of the work and the fulfillment of the objectives. For this reason, it was concluded that the adequate execution of the work is vital and it is very important that the formulator has experience and capacity for the development of the technical file; In this way, there will be no setbacks in the execution of the project, added to the importance that the elaboration of the technical file is optimal and that the execution is carried out in the scheduled time with the goals achieved.

References

Aray, H. (2018). Efectos de la descentralización sobre la acumulación de infraestructura pública: el caso de España. El Trimestre Económico, 85(340), 859-884. https://www.redalyc.org/journal/313/31359237007/

Bernal, C. (2010). Metodologia de la investigación administración, economia, humanidades, y ciencias sociales. (O. Palma (ed.); Tercera Ed, Vol. 3). https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigación-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf

De la Riva, I. (2017). Nuevos modelos de financiación de infraestructuras públicas. Revista Digital de Derecho Administrativo, 17, 193-212. https://www.redalyc.org/journal/5038/503857532011/

De Solminihac, H. (2018). Gestión de infraestructura vial (3.a ed.). Ediciones Universidad Católica de Chile.

Escobar, G. (2018). Diseño de una herramienta financiera para la inversión pública yo privada en proyectos de sistemas de transporte por cable aéreo urbano estudio de caso cable aéreo Manizales-Villamaría. Novum, II(8), 117-139. https://www.redalyc.org/journal/5713/571360738007/

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Gutiérrez, F. (2017). El impacto del gasto público sobre la inversión privada en México (1980-2015). Economíaunam, 14(42), 136-149. https://www.redalyc.org/journal/3635/363553149007/

Gutiérrez, H. y Melgarejo, M. (2017). Clasificación automática del avance de megaproyectos de inversión pública en Colombia, desde un enfoque técnico, organizacional y ambiental. Ingeniería, 22(3). https://www.redalyc.org/journal/4988/498853957006/

Hernández, R. y Mendoza, P. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education. https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612

Hernandez, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (Mc Graw Hill Educaction (ed.); Sexta). https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Jara, V., y Vera, L. (2018). Brecha de infraestructura en Paraguay; ¿cuánto invertir en rutas? Población y Desarrollo, 24(46), 2-11. https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2018.024(46).002-011

Machado, R. (2017). Crecimiento económico e infraestructura de transportes y comunicaciones en el Perú. Economía, 40(79), 9-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6414013

Ochoa, A. (2018). Reflexiones en torno al transporte y la inversión pública en ciudades intermedias. El caso de Arequipa, 2002-2016. Politai, 9(16), 40-74. https://doi.org/10.18800/politai.201801.002

Palacios, C. (2018). Efecto de la inversión pública en la infraestructura vial sobre el crecimiento de la economía peruana entre los años 2000-2016. Ingeniería Industrial, (036), 197-210. https://www.redalyc.org/journal/3374/337458057010/

Rojas, M. y Ramírez, A. (2018), Inversión en infraestructura vial y su impacto en el crecimiento económico: Aproximación de análisis al caso infraestructura en Colombia (1993-2014). Revista Ingenierías, 17(32), 109-128. https://www.redalyc.org/journal/750/75058047007/

Vera, L. (2018). Brecha de infraestructura en Paraguay; ¿cuánto invertir en rutas? Población y Desarrollo, 24(46). https://www.redib.org/Record/oai_articulo2966306-brecha-de-infraestructura-en-paraguay-%C2%BFcu%C3%A1nto-invertir-en-rutas

Zorzoli, F. (2017). Infraestructura, territorio y conservación: aportes para el debate sobre modelos de desarrollo y su inserción territorial a partir de un caso de intervención en infraestructura vial en el norte argentino. Revista Transporte y Territorio, 17, 172-202. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333053372009

Published

2023-05-29

How to Cite

Alcalá Rodríguez, C. G. ., Rojas Yacha, E. L. ., Corpancho Carhuaz, J. C. ., & Cueva Quezada , N. I. (2023). Public investment for the development of Provias decentralized transport infrastructure in the Cajamarca Region, 2020-2022. Regunt, 2(2), 20–35. https://doi.org/10.18050/regunt.v2i2.02

Issue

Section

Original Articles