Social anxiety test CASE-A30: Analysis of its psychometric properties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/psiquemag.v12i1.2372

Keywords:

Social Anxiety Test CASE-A30, validity, reliability, university students, psychometric analysis.

Abstract

The study aims to analyze the psychometric properties of the CASO-A30 Social Anxiety Test by Caballo, Salazar, Irurtia, Arias and the CISO-A Research Team in Peruvian university students. From the sample made up of 350 students from a university in Lima through simple random sampling, with a significance level of 0.05 and a population made up of 1185 students, of both sexes, in 2018 II. Made up of 257 women and 93 men, aged between 18 and 33 years.When evaluating the reliability of the social anxiety questionnaire for adults, a Crobach's Alpha of 0.94 was obtained and ordinal Alpha of 0.95, finding a very high internal consistency (95%), additionally a confirmatory factor analysis of Social Anxiety was performed using the Free Scale Least Squares estimation method, obtaining a GFI of 0.98, AGFI 0.97, NFI 0.97, RFI 0.97 and RMSR 0.08. , confirming that the internal structure presents five dimensions, finally the research confirmed the validity and reliability of the CAS0-A30 Social Anxiety test to identify the attributions in university students of erroneous interpretations of feelings, intentions and behaviors, in which the presence is suggested. of adaptive and maladaptive attributional patterns.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alam, N., Ahmed, O., Naher, L. y Hiramoni, FA. (2021). Las propiedades psicométricas de la Escala de Ansiedad Social para Adolescentes (SAS-A). Bangla Heliyon, 7(8), e07801. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844021019046

Bolaños, M. (2014). Niveles de ansiedad en estudiantes de psicología clínica e industrial de la Universidad Rafael Landívar de tercer año de la jornada vespertina que están por iniciar las prácticas de intervención psicológica. Gedisa, 56-89. http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/05/42/Bolanos-Maricarmen.pdf

Borsboom, D. (2006). El ataque de los psicometristas. Psicometría, 71 (3), 4. doi:file:///C:/Users/51997/Downloads/s11336-006-1447-6.pdf

Caballo, V. E., Salazar, I. C., Arias, B., Irurtia, M. J., & Calderero, M. (2010). Validación del "Cuestionario de ansiedad social para adultos" (CASO-A30) en universitarios españole: similitudes y diferencias entre comunidades y carreras. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 18(1), 5-34. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/22385/ValidacionCuestionarioAnsiedad.pdf?sequence=1

Clark, D., y Beck, A. (2012). Terapia Cognitiva para trastornos de ansiedad. Descleé de Brouwer, 23.

De la Piedra French, A. M.B. (2016). Habilidades sociales y actitud emprendedora de estudiantes de psicología, universidad privada, Villa el Salvador-2015. Universidad César Vallejo, Lima, 50-62. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/7620/De%20la%20Piedra_FAMB.pdf?sequence=1

Durán-Aponte, E. & Pujol, L. (2013). Escala Atribucional de Motivación de Logro General (EAML-G): Adaptación y análisis de sus propiedades psicométricas. Estudios Pedagógicos Valdivia, 39(1), 83-97. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052013000100005&script=sci_arttext

Escobedo Portillo, M. T., Hernández Gómez, J. A., Estebané Ortega, V., & Martínez Moreno, G. (2016). Modelos de ecuaciones estructurales: Características, fases, construcción, aplicación y resultados. Ciencia del trabajo, 18(55), 16-22. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-24492016000100004&script=sci_arttext

Fuentes-Rodríguez, G., Saez-Castillo, AJ, & Garcia-Lopez, LJ. (2018). Propiedades psicométricas de la subescala de ansiedad social de la Youth Anxiety Measure for DSM-5 (YAM-5-I-SAD) en una muestra clínica de adolescentes de habla hispana. Revista de trastornos afectivos, 235, 68-71. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0165032717313125

Príncipe, M. (2008). Validez de la medida en la investigación comparativa transcultural. Epidemología y Ciencias Psiquiátricas, 17(3), 211-220. https://www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-psychiatric-sciences/issue/F9FE3DE3A5364CD493D9541DBF94B039

Rappe, RM y Heimberg, RG. (1997). Un modelo cognitivo-conductual de ansiedad en la fobia social. Investigación y terapia del comportamiento, 35(8), 741-756. https://www.youthaodtoolbox.org.au/sites/default/files/documents_global/CognitiveBehavioural%20Model%20of%20Anxiety%20in%20Social%20Phobia_Rapee%26Heimberg%201997.pdf

Samper Lucena, E. (2011). Adaptación psicométrica del inventario de Texas revisado de duelo (ITRD) en población militar española joven adulta. (S. militar, Ed.) ITRD. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1887-85712011000400006

Samper Lucena, E. (2011). Adaptación psicométrica del inventario de Texas revisdo de duelo (ITRD) en población militar española joven adulta. Sanidad militar, 67(3). 291-298. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1887-85712011000400006

Silva, V.U. & Moyano, E.C. (2021). Validación de la estructura interna del cuestionario de Satisfacción Laboral de Warr, Cox y Wall, mediante el método de estimación de Mínimos Cuadrados de Libre Escala. Pesquimat, 24(1), 23-35.

Srisayekti, W; Fitriana, E; Moeliono, M, F. (2022). The Indonesian Version of the Liebowitz Social Anxiety Scale - Self Report (LSAS-SR-Indonesia): Psychometric Evaluation and Analysis Related to Gender and Age. The Open Psychology Journal, 23-35.

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. (2015). Sistema de información universitaria Tuni. SUNEDU. https://www.tuni.pe/comunidad/estudiantes

Tutz, G. y Schauberger, G. (2015). Un enfoque de penalización para el funcionamiento diferencial de los elementos en los modelos de Rasch. Psicometría, 80, 21-43. https://epub.ub.uni-muenchen.de/14289/1/TRTutzSchauberger134.pdf

Villalobos-Gallegos, L., Pérez-López, A., Mendoza-Hassey, R., Graue-Moreno, J., & Marín-Navarrete, R. (2015). Propiedades psicométricas y diganósticas del Drug Abuse Screening Tes (DAST): Comparación del DAST-20 vs DAST-10. Salud Mental, 89-94. https://www.medigraphic.com/pdfs/salmen/sam-2015/sam152b.pdf

Published

2023-03-24 — Updated on 2023-05-18

Versions

How to Cite

De la Piedra French, A. M. B., López Villavicencio, C. ., & Ucedo Silva, V. H. . (2023). Social anxiety test CASE-A30: Analysis of its psychometric properties. PsiqueMag, 12(1), 21–30. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v12i1.2372 (Original work published March 24, 2023)

Issue

Section

Research Articles