Learning strategies for study and entrepreneurial attitude in University students
DOI:
https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i1.2493Keywords:
Learning strategy, Entrepreneurial attitude, Information acquisitionAbstract
The main objective of the research was the main strategy that was related to the entrepreneurial attitude in nursing students of a public university in Lima. A substantive research work was carried out, under the hypothetical-deductive methodology, non-experimental, cross-sectional. The population was made up of 75 students to whom the survey technique was applied, for which a questionnaire with Likert responses with reagents was developed. The results were estimated by logistic regression, using Spearman's Rho coefficient. In the descriptive results it was observed that 79% of the students presented a low and medium level in the use of information retrieval strategies. The general conclusion was the information acquisition strategy is the one with the greatest weight on the entrepreneurial attitude in specific the direct and significant relationship of the acquisition, coding, information retrieval and processing support strategies for the study with the entrepreneurial attitude of the students.
References
Acosta, F. y García, Ch. (2012). Estrategias de enseñanza utilizadas por los docentes de biología en las universidades públicas. Omnia, 18(2), 67-82. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/737/73723402005.pdf.
Alegría, R. y Alvarado, M. (2014). Actitudes emprendedoras y rendimiento académico de los alumnos de la facultad de educación primaria de la universidad Federico Villareal. (Tesis de maestría).
Atablero, L. (2001). Mejorar el rendimiento, desafío de nuestra educación. Lima. Recuperado el 31de julio del 2012, http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87435.html.
Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Editorial Síntesis.
George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11. 0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
González, M. y Tourón, J. (1992). Autoconcepto y rendimiento escolar: sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Pamplona: EUNSA,
Hernández- Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGRAw- Hill interamericana editores, S.A
Herrera, J. (2011). Estrategias de Aprendizaje que Fomenten una Mejora en la Autodirección del Aprendizaje del Estudiante de Nivel Medio Superior en la Materia de Comunicación Activa en Inglés-Edición Única. (Tesis de Maestría).
Justicia, F. (1996). Metacognición y currículum. En J. Beltrán y C. Genovard (Eds.), Psicología de la instrucción I. Variables y procesos básicos, 359-381.
Kurtz, B. (1990). Cultural influence in children’s cognitive and metacognitive development. En W. Schneider y F. E. Weinert (Eds.), Interactions among aptitudes, strategies and knowledge in cognitive performance. New York: Springer-Verlag.
Mayer, R. E. (1992). Cognition and instruction: Their historic meeting within educational psychology. Journal of Educational Psychology, 84(4), 405-412. DOI: 10.1037/0022- 0663.84.4.405.
Monereo, C., y Clariana, M. (1999). Profesores y alumnos estratégicos: cuando aprender es consecuencia de pensar. Madrid: Pascal.
Monereo, C. (1994). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación eh la escuela. Barcelona: Graó.
Newman, C., Weinstein, B., Jacobson, G., & Hug, G. (1990). The Hearing Handicap Inventory for Adults: psychometric adequacy and audiometric correlates. EarHear, (11), 430- 433.
Paris, S., Cross, D., & Lipson, M. (1984). Informed Strategies for Learning: A program to improve children's reading awareness and comprehension. Journal of Educational Psychology, 76(6), 1239-1252. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.76.6.1239.
Paucar, P. (2015). Estrategias de aprendizaje, motivación para el estudio y comprensión lectora en estudiantes de la Facultad de Educación de la UNMSM” [Tesis de maestría]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Pertuz, V., Rojas, G., Navarro, A., & Quintero, L. (2016). Perfil docente y fomento de la cultura del emprendimiento: búsqueda de una relación. Educación y educadores, (33). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5558830.
Reyes, M. J. (2015) Estrategias de aprendizaje utilizadas por los estudiantes del tercer grado de educación secundaria. [Tesis de maestría]. Piura: Universidad de Piura.
Román, J. y Gallego, S. (1991). Escala de Estrategias de Procesamiento de Información. Universidad de Barcelona. III Congreso de Evaluación Psicológica.
Saldaña, L. (2014). Estrategias de aprendizaje, motivación y rendimiento académico en alumnos de nivel medio superior. [Tesis de maestría]. México: Universidad Autónoma de Nueva León.
Zubiria, M. y Zubiria, J. (2012) Fundamentos de pedagogía conceptual una propuesta curricular para la enseñanza.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.