ICT, organizational communication in the management of executives
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v10n2a3Keywords:
ICT, Organizational communication, Management of directors, School managementAbstract
Technological support is relevant in the management of Executives in the administrative, pedagogical and curricular areas with a strategic guideline in organizational communication. The objective is to determine if the use of ICT, organizational communication influences the Management of the UGEL 01, 2020 Executives. The instruments were Likert scale questionnaires for the variables, submitted to the respective analysis of reliability and validity. The positivist methodology was used, a quantitative approach of a basic type of descriptive explanatory causal level of non-experimental and correlational design. The population was made up of 372 managers, whose sample was 110 managers. The results were processed in a descriptive and inferential way using tables and figures, the ordinal logistic regression test indicated a significance value of .004 less than 0.05, it concluded that the use of ICT, organizational communication in the Management of Directors has an influence of 14.5% on the management of the directors of UGEL 01, 2020.
References
Arbeláez, M. (2014). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) un instrumento para la investigación. Revista Investigaciones Andina 29(16). http://www.scielo.org.co/pdf/inan/v16n29/v16n29a01.pdf
Baiz, M. y García, F. (2016). Relación entre Comunicación Organizacional y gestión administrativa, en Venezuela [Tesis de Maestría, Caracas, Venezuela]
Charry, H. (2018). La gestión de la comunicación interna y el clima organizacional en el sector público. Comuni@cción, 9(1), 25- 34. http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v9n1/a03v9n1.pdf
Currículo Nacional de Educación Básica. (2016. RM N 281-2016 - MINEDU. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/169249-281-2016-minedu
Del Castillo, J. (2019). Gestión de tecnologías de información y comunicación y su relación con la productividad organizacional de la UGEL El Dorado, 2018 [Tesis doctoral, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/35185/Del%20Castillo_%20SJCh.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gros, B. (2018) La evolución del e-learning: del aula virtual a la red. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 2018. 21(2):69-82. https://www.redalyc.org/jatsRepo/3314/331455826005/331455826005.pdf
Hernández, R., Hernández, R. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta. Ed.), México: Mc Graw Hill Education. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Torres, C. (2016). El empoderamiento de las Tic desde la gerencia y las políticas públicas. Una visión socio crítica y constructiva del proceso educativo transformador [Tesis doctoral, Universidad de Córdoba]. https://1library.co/document/yngvxmpp-empoderamiento-gerencia-pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-sociocr%C3%ADtica-constructiva-educativo-transformador.html
Ley N°29904 - Ley de Promoción de la Banda Ancha y Construcción de la Red Dorsal de Fibra Óptica. https://diariooficial.elperuano.pe/pdf/0116/LEY_BANDA_ANCHA.pdf
Ley Orgánica del Ministerio de Educación (1992). Decreto Ley Nº25762.Inciso f art 5 Promover la investigación y el desarrollo científico y tecnológico en el área de su competencia. https://tarea.org.pe/wp-content/uploads/2014/07/Ley_Organica_MINEDU.pdf
López, R. (2019). Uso estratégico de las Tics para mejora de la competitividad de las empresas grandes y medianas del Perú [Tesis doctoral, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú]. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/10145/Lopez_gr.pdf?sequence=3
Mayarí, G. y Ramos (2016). Competencias digitales y desempeño docente en el aula de innovación pedagógica de las redes educativas 3,5 y 15 UGEL 01 [Tesis Maestría, Universidad Marcelino Champagnat. Lima. Perú].
Ocoña, M. (2015). La comunicación organizacional en la gestión administrativa financiera de la unidad de posgrado de la facultad de ciencias humanas y de la educación de la Universidad Técnica de Ambato [Tesis Maestría, Universidad Técnica de Ambato. Ecuador]. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/20432/1/T3413M.pdf
Papic, K. (2019). Los tipos de comunicación organizacional interna en establecimientos educacionales municipalizados en Chile. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(1), 63-83. http://www.scielo.edu.uy/pdf/cie/v10n1/1688-9304-cie-10-01-63.pdf
Prendes, P., Castañeda, L. y Gutiérrez, I. (2011). University teachers ICT competence: evaluation indicators based on a pedagogical model. In Proceedings of the I Encontro Internacional TIC E Educaçäo: Inovaçao Curricular Com TIC. DIGITUM Biblioteca Universitaria, 20–27. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/20531
Proyecto Educativo Nacional al 2021. (2007). Resolución Suprema N° 001-ED2007.Política 7. Transformar las prácticas pedagógicas en la educación básica. https://spij.minjus.gob.pe/Graficos/Peru/2007/enero/07/R.S.%20N%C2%BA%20001-2007-ED%20(07-01-07).pdf
Puentedura, R. (2012). SAMR: thoughts for design. http://www.hippasus.com/rrpweblog/archives/2012/09/03/SAMR_ThoughtsForDesign.pdf
Robbins, S., y Coulter, M. (2014). Administración (12ª ed.). México: Pearson. Educación de México, S.A. de C.V https://escuelajudicial.cjf.gob.mx/Concursos/2022/Administradores/Bibliografia/Autores/Anexo%209.%20Stephen%20P.%20Robbins_%20Mary%20K.%20Coulter%20-%20Administraci%C3%B3n-Pearson%20Educaci%C3%B3n%20(2017)_repaired.pdf
Sulmont, L. (2019). Creando ecosistemas de aprendizajes con el aula Digital. (Primera edición). Depósito Legal en la Biblioteca Nacional del Perú. file:///D:/Data_Usuario/Nueva%20carpeta/pdfslide.net_creando-ecosistemas-de-aprendizaje-con-el-aula-manos-a-la-obra-diseo-conduzco.pdf
Taquez, H., Rengifo, D. y Mejía, D. (2017). Diseño de un instrumento para evaluar el nivel de uso y apropiación de las TIC en una institución de educación superior. Universidad Icesi Virtual Educa – Portal Educativo. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/5030.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.