ICT, organizational communication in the management of executives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v10n2a3

Keywords:

ICT, Organizational communication, Management of directors, School management

Abstract

Technological support is relevant in the management of Executives in the administrative, pedagogical and curricular areas with a strategic guideline in organizational communication. The objective is to determine if the use of ICT, organizational communication influences the Management of the UGEL 01, 2020 Executives. The instruments were Likert scale questionnaires for the variables, submitted to the respective analysis of reliability and validity. The positivist methodology was used, a quantitative approach of a basic type of descriptive explanatory causal level of non-experimental and correlational design. The population was made up of 372 managers, whose sample was 110 managers. The results were processed in a descriptive and inferential way using tables and figures, the ordinal logistic regression test indicated a significance value of .004 less than 0.05, it concluded that the use of ICT, organizational communication in the Management of Directors has an influence of 14.5% on the management of the directors of UGEL 01, 2020.

References

Arbeláez, M. (2014). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) un instrumento para la investigación. Revista Investigaciones Andina 29(16). http://www.scielo.org.co/pdf/inan/v16n29/v16n29a01.pdf

Baiz, M. y García, F. (2016). Relación entre Comunicación Organizacional y gestión administrativa, en Venezuela [Tesis de Maestría, Caracas, Venezuela]

Charry, H. (2018). La gestión de la comunicación interna y el clima organizacional en el sector público. Comuni@cción, 9(1), 25- 34. http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v9n1/a03v9n1.pdf

Currículo Nacional de Educación Básica. (2016. RM N 281-2016 - MINEDU. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/169249-281-2016-minedu

Del Castillo, J. (2019). Gestión de tecnologías de información y comunicación y su relación con la productividad organizacional de la UGEL El Dorado, 2018 [Tesis doctoral, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/35185/Del%20Castillo_%20SJCh.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gros, B. (2018) La evolución del e-learning: del aula virtual a la red. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 2018. 21(2):69-82. https://www.redalyc.org/jatsRepo/3314/331455826005/331455826005.pdf

Hernández, R., Hernández, R. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta. Ed.), México: Mc Graw Hill Education. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Torres, C. (2016). El empoderamiento de las Tic desde la gerencia y las políticas públicas. Una visión socio crítica y constructiva del proceso educativo transformador [Tesis doctoral, Universidad de Córdoba]. https://1library.co/document/yngvxmpp-empoderamiento-gerencia-pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-sociocr%C3%ADtica-constructiva-educativo-transformador.html

Ley N°29904 - Ley de Promoción de la Banda Ancha y Construcción de la Red Dorsal de Fibra Óptica. https://diariooficial.elperuano.pe/pdf/0116/LEY_BANDA_ANCHA.pdf

Ley Orgánica del Ministerio de Educación (1992). Decreto Ley Nº25762.Inciso f art 5 Promover la investigación y el desarrollo científico y tecnológico en el área de su competencia. https://tarea.org.pe/wp-content/uploads/2014/07/Ley_Organica_MINEDU.pdf

López, R. (2019). Uso estratégico de las Tics para mejora de la competitividad de las empresas grandes y medianas del Perú [Tesis doctoral, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú]. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/10145/Lopez_gr.pdf?sequence=3

Mayarí, G. y Ramos (2016). Competencias digitales y desempeño docente en el aula de innovación pedagógica de las redes educativas 3,5 y 15 UGEL 01 [Tesis Maestría, Universidad Marcelino Champagnat. Lima. Perú].

Ocoña, M. (2015). La comunicación organizacional en la gestión administrativa financiera de la unidad de posgrado de la facultad de ciencias humanas y de la educación de la Universidad Técnica de Ambato [Tesis Maestría, Universidad Técnica de Ambato. Ecuador]. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/20432/1/T3413M.pdf

Papic, K. (2019). Los tipos de comunicación organizacional interna en establecimientos educacionales municipalizados en Chile. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(1), 63-83. http://www.scielo.edu.uy/pdf/cie/v10n1/1688-9304-cie-10-01-63.pdf

Prendes, P., Castañeda, L. y Gutiérrez, I. (2011). University teachers ICT competence: evaluation indicators based on a pedagogical model. In Proceedings of the I Encontro Internacional TIC E Educaçäo: Inovaçao Curricular Com TIC. DIGITUM Biblioteca Universitaria, 20–27. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/20531

Proyecto Educativo Nacional al 2021. (2007). Resolución Suprema N° 001-ED2007.Política 7. Transformar las prácticas pedagógicas en la educación básica. https://spij.minjus.gob.pe/Graficos/Peru/2007/enero/07/R.S.%20N%C2%BA%20001-2007-ED%20(07-01-07).pdf

Puentedura, R. (2012). SAMR: thoughts for design. http://www.hippasus.com/rrpweblog/archives/2012/09/03/SAMR_ThoughtsForDesign.pdf

Robbins, S., y Coulter, M. (2014). Administración (12ª ed.). México: Pearson. Educación de México, S.A. de C.V https://escuelajudicial.cjf.gob.mx/Concursos/2022/Administradores/Bibliografia/Autores/Anexo%209.%20Stephen%20P.%20Robbins_%20Mary%20K.%20Coulter%20-%20Administraci%C3%B3n-Pearson%20Educaci%C3%B3n%20(2017)_repaired.pdf

Sulmont, L. (2019). Creando ecosistemas de aprendizajes con el aula Digital. (Primera edición). Depósito Legal en la Biblioteca Nacional del Perú. file:///D:/Data_Usuario/Nueva%20carpeta/pdfslide.net_creando-ecosistemas-de-aprendizaje-con-el-aula-manos-a-la-obra-diseo-conduzco.pdf

Taquez, H., Rengifo, D. y Mejía, D. (2017). Diseño de un instrumento para evaluar el nivel de uso y apropiación de las TIC en una institución de educación superior. Universidad Icesi Virtual Educa – Portal Educativo. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/5030.pdf

Published

2021-06-30

How to Cite

Churruca Tineo, C., & Mendo Mechan, J. M. (2021). ICT, organizational communication in the management of executives. UCV Hacer, 10(2), 35–52. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v10n2a3

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.