Research competences in three nursing academic programs in Peru
DOI:
https://doi.org/10.18050/revucvhacer.v12n2a7Keywords:
Evaluación de las competencias investigativas, Enfermería, Habilidades investigativasAbstract
Nursing empowerment will be possible when universities become aware of the responsibility in training professionals capable of generating knowledge in favor of nursing science. The objective of this article was to compare the investigative competencies in students of the second specialty of nursing in a surgical center , emergencies and disasters and pediatric
nursing, from three universities in Peru, quantitative, descriptive and longitudinal research, the sample consisted of 378
nursing graduates between men and women, to whom the questionnaire called evaluation was applied. of the investigative
competencies, to describe the results of I use the KS test which resulted (Sig. .000, P<.05) assuming that they do not comply with a normal distribution, for the comparison of means the ANOVA test was used and the test Games – Howell post hoc analysis, for comparison of means and the Kruskal statistic Wallis to contrast hypotheses, the results showed that second specialty nursing students from the three nursing schools in Peru have an average level of investigative skills and insufficient development in cognitive skills, technological skills, methodological skills, skills to manage the research and teamwork, it is concluded that universities must articulate efforts to achieve research skills, so that graduates can strengthen the profession in their respective hospital organizations.
Keywords: evaluation of investigative skills; Nursing; investigative skills.
References
Carranza R, et al (2022). Producción científica de directivos de la carrera de enfermería en universidades peruanas. Revista Cubana de Enfermería [Internet]. [citado 14 Dic. 2022]; 38 (1) Disponible en: http://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/4238
Castro, D. (2018). La enfermería y la investigación, Revista Médica Clínica Las Condes, Volumen 29, Issue 3, Pages 301-310, https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2018.04.007. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864018300531)
Castro Y. (2021). Factores relacionados con las competencias investigativas de estudiantes de Odontología. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 7 Oct. 2022]; 35 (4). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2929
Cuenca, R., & Urrutia, E. (2019). Explorando las brechas de desigualdad educativa en el Perú. Revista mexicana de investigación educativa, 24(81), 431-461. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662019000200431&lng=es&t
lng=es
Gómez, A,& Indira I. (2017). Libertad de cátedra: Percepción actual de la docencia universitaria. Revista de Investigaciones Altoandinas, 19(1), 93-102. https://dx.doi.org/10.18271/ria.2016.259
Harris, N., & Bacon, W. (2019). Developing cognitive skills through active learning: a systematic review of health care professions. Athletic Training Education Journal, 14(2), 135-148
Hasanah, U., & Shimizu, K. (2020). Crucial cognitive skills in science education: A systematic review. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 6(1), 36-72
Hernández J, Cilleros, L, & Díaz, M. (2018). Desarrollo de la investigación enfermera. Rev. Enferm. [acceso: 07/10/2022];12(1):1-20. Disponible en: http://eneenfermeria.org/ojs/index.php/ENE/article/view/718 [
López, G, Araya, N, Infante A, & Demandes, I, (2019). Factores facilitadores y obstaculizadores para la investigación de enfermeras clínicas en Santiago de Chile, Educación Médica, Volumen 20, Issue 5, Pages 284-289, https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.05.016.
Mamani O, & Farfán R. (2020). Publicación científica de asesores de tesis de enfermería de tres universidades del departamento de Puno, Perú. Rev. Cubana Enferm. [acceso: 02/02/2023];36(4):1-9. https://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3355
Matta H, et al. (2021) Attitudes towards research in students from a second specialty nursing program at a university of Lima, inted Proceedings, 8002-8008.
Pastor, R Et al . (2020). Desarrollo de capacidades de investigación para estudiantes universitarios mediante el uso de estrategias instruccionales en entornos virtuales de aprendizaje. Apertura (Guadalajara, Jal.), 12(1), 6-21. E pub 16 de septiembre de 2020.https://
doi.org/10.32870/ap.v12n1.1842
Pineda, E., & Alvarado, (2008)E. Metodología de la investigación. Organización Panamericana de la Salud. Serie PALTEX para Ejecutores de Programas de Salud;47. https://iris.paho.org/handle/10665.2/51580
Ramírez. M. (2022). Nivel de competencias investigativas y publicación científica de las enfermeras en Lima 2020. Tesis maestría Universidad César Vallejo Lima – Perú. Pág. 45
Regaira ,M & Vázquez M. (2020). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación en enfermería. Índex de Enfermería, 29(4), 220-224. E pub 01 de noviembre de 2021. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000300007&lng=es&tlng=es.
Reiban B, & Román E. (2018). Las competencias investigativas del docente universitario. Revista Universidad y Sociedad, 10(4), 75-84. E pub 02 de septiembre de 2018. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000400075&lng=es&tlng=es.
Robles et al (2022). Competencias investigativas en profesionales de Enfermería de la Atención Primaria de Salud: necesidad inaplazable. EDUMECENTRO, 14, e1719. E pub 01 de enero de 2022. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100008&lng=es&tlng=es.
Ugarte, F, &Salvatierra M, (2020). Los procedimientos empíricos en el proceso de titulación profesional en la universidad pública. Revista Scientific, vol. 5, núm. 16, pp. 82-98, Instituto Internacional de Investigación y Desarrollo Tecnológico Educativo
UNESCO (2020) Hacia el acceso universal a la educación superior: tendencias internacionales del 16 de noviembre del 2020 [citado el 7 de Dic.2022]. https://www.iesalc.unesco.org/wpcontent/uploads/2020/11/acceso-universal-a-la-ESESPANOL.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rewards Palomino Taquire
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.