Collective research through a virtual learning environment in a master's degree in education in virtual modality
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a13Keywords:
Ambiente virtual de aprendizaje, Investigación colectiva, Liderazgo estudiantil, TICAbstract
The technological advances of the last decades have served as support for the optimization of processes in different areas of society and education is no stranger to this reality. In fact, the development of this work aims to demonstrate collective research through a virtual learning environment within the development of the research project "Influence of student leadership in the Colombian social context" in a master's degree in education in virtual mode. Initially, the background on collective research through virtual learning environments is presented, then the research construction process is analyzed, starting with the statement of the problem, continuing with the development of the theoretical framework, the elaboration of
instruments, their application and the analysis of the results obtained collectively through a virtual learning environment. Finally, we conclude the importance of ICT during the development of the research process and its relevance during the pandemic caused by COVID 19.
Keywords: Virtual learning environment, collective research, student leader ship, ICT.
References
Alvarado, D. (2021). Beneficios del trabajo en equipo durante la formación académica entre áreas de la salud. Revista Scientific, 6(20), 1-16. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/618
Bustos Sánchez, A, y Coll Salvador, C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 163-184. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000100009&lng=es&tlng=es.
Campos, G., Lule, M. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Xihmai, 7(13), 45-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3979972
Corral, D, Fernández, J. (2021). La educación al descubierto tras la pandemia del COVID-19. Carencias y retos. Aularia, 10(1), 21-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7586347
González, K., Costanza, N., y Mortigo, A. (2017). Incidencia de los entornos virtuales de aprendizaje en la calidad de la educación superior, desde el contexto colombiano. Revista Interamericana, (2), 11-24. https://www.redalyc.org/journal/5610/561059354002/html/
Granada Vahos, J. G., y Murcia, J. A. (2016). El estudio de la acción colectiva y los movimientos sociales en ciencia política, un balance desde el pregrado en Ciencia Política de la Universidad de Antioquia. Diálogos de derecho y política, (17), 89–101. https://revistas.udea.edu.co/index.php/derypol/article/view/25926
Lima, S., y Fernández, F. (2017). La educación a distancia en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Reflexiones didácticas. Atenas, 3(39), 31-47. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055149003/html/
Muñoz, H. (2016). Mediaciones tecnológicas: nuevos escenarios de la práctica pedagógica. Praxis & Saber, 7(13), 199. https://doi.org/10.19053/22160159.4172
Restrepo, E. (2013). La investigación colectiva y la transdisciplinariedad. Transpasando fronteras. Revista estudiantil de asuntos transdisciplinares. 4, 1-10. https://doi.org/10.18046/retf.i4.1784
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.