Umbrella project: Research in the curricular field in Virtual Education groups
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a8Keywords:
Proyectos Sombrilla, Currículo, Investigación virtual, Sistematización, Educación virtualAbstract
Within the Virtual and Distance unit of the Minuto de Dios University (UNIMINUTO), the Umbrella Projects are created as a dynamic space for the master's degree in education to promote and manage formative and collaborative research. This is how, from this research methodologies for virtual education, the objective is to systematize the theoretical-practical experiences in the curricular field of the area of natural sciences and environmental education of four official institutions of basic secondary education, through qualitative research with ethnographic design, through the review and documentary analysis and the application of a survey to relate the influence that the particularities of the context have within the curriculum of each educational institution. Work that in the end manages to relate the partial compliance at the documentary level of the curricular components and the legal parameters of the population studied.
Keywords: Umbrella Projects, Curriculum, Virtual Research, systematization, virtual education.
References
Bernal P. (2018). La Investigación en Ciencias Sociales: Técnicas de recolección de la información. Universidad Piloto de Colombia.
Casasempere, A., & Vercher, M. (2020). Análisis documental bibliográfico. Obteniendo el máximo rendimiento a la revisión de la literatura en investigaciones cualitativas. New Trends in Qualitative Research, 4, 247-257. https://publi.ludomedia.org/index.php/ntqr/article/view/44
Chamorro, D & Borja, M. (2021). Investigación Evaluativa Curricular. Universidad del Norte.
Cox, C. (2018). Currículum: categorías de análisis, tendencias, gobernanza.
Malagón L., Rodríguez L., & Ñáñez, J. (2019). El currículo: fundamentos teóricos y prácticos. Sello Editorial Universidad del Tolima.
Maxwell, J. A. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.
Maxwell, D.L., Stake E. (2006). Research and Statistical Methods in Comunication Sciences and Disorders. Michigan, EE. UU: Thomson/Delmar learninf Ed.
Ley 115 de 1994. Ley general de educación. Febrero 8 de 1994, DO N° 41.214. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0115_ 1994.html
Pérez, F. L. (2018). Políticas educativas en Colombia: en busca de la calidad. Actualidades pedagógicas, 1(71), 193-213. https://ciencia.lasalle.edu.co/ap/vol1/iss71/9/
Ramírez, E. R. S., & Hervis, E. E. (2019). El método estudio de caso y su significado en la investigación educativa. In Procesos formativos en la investigación educativa: diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias. Red de Investigadores Educativos Chihuahua AC.
Rojas, L. (2018). La Etnografía: Una Práctica Social De Investigación En Las Ciencias Humanas. Revista ARJÉ, 12(22), 452-548 http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/bitstream/handle/654321/2325/art51.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rodríguez, A. (2020). Los proyectos sombrilla, una estrategia de articulación de la investigación formativa a la aplicada. En Cipagauta, M. (Editora y compiladora) Quinto encuentro de prácticas pedagógicas innovadoras. UNIMINUTO. Bogotá.
Stake, R.E. (1994). Investigación con estudio de caso. Editorial Morata. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Investigacion-con-estudios-de-caso.pdf
Strauss, A.y Corbin, J. (2012). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. [Archivo PDF] https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacion-cualitativa.pdf.
Villareal L. (2019). El currículo y algunas de las Teorías diseño curricular más utilizadas. Teoría del diseño Curricular. Universidad Xochicalco de Baja California. https://www.researchgate.net/publication/336133137_El_curriculo_y_algunas_de_las_Teorias_diseno_curricular_mas_utilizadas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.