Umbrella project: Research in the curricular field in Virtual Education groups

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a8

Keywords:

Proyectos Sombrilla, Currículo, Investigación virtual, Sistematización, Educación virtual

Abstract

Within the Virtual and Distance unit of the Minuto de Dios University (UNIMINUTO), the Umbrella Projects are created as a dynamic space for the master's degree in education to promote and manage formative and collaborative research. This is how, from this research methodologies for virtual education, the objective is to systematize the theoretical-practical experiences in the curricular field of the area of natural sciences and environmental education of four official institutions of basic secondary education, through qualitative research with ethnographic design, through the review and documentary analysis and the application of a survey to relate the influence that the particularities of the context have within the curriculum of each educational institution. Work that in the end manages to relate the partial compliance at the documentary level of the curricular components and the legal parameters of the population studied.
Keywords: Umbrella Projects, Curriculum, Virtual Research, systematization, virtual education.

References

Bernal P. (2018). La Investigación en Ciencias Sociales: Técnicas de recolección de la información. Universidad Piloto de Colombia.

Casasempere, A., & Vercher, M. (2020). Análisis documental bibliográfico. Obteniendo el máximo rendimiento a la revisión de la literatura en investigaciones cualitativas. New Trends in Qualitative Research, 4, 247-257. https://publi.ludomedia.org/index.php/ntqr/article/view/44

Chamorro, D & Borja, M. (2021). Investigación Evaluativa Curricular. Universidad del Norte.

Cox, C. (2018). Currículum: categorías de análisis, tendencias, gobernanza.

Malagón L., Rodríguez L., & Ñáñez, J. (2019). El currículo: fundamentos teóricos y prácticos. Sello Editorial Universidad del Tolima.

Maxwell, J. A. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.

Maxwell, D.L., Stake E. (2006). Research and Statistical Methods in Comunication Sciences and Disorders. Michigan, EE. UU: Thomson/Delmar learninf Ed.

Ley 115 de 1994. Ley general de educación. Febrero 8 de 1994, DO N° 41.214. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0115_ 1994.html

Pérez, F. L. (2018). Políticas educativas en Colombia: en busca de la calidad. Actualidades pedagógicas, 1(71), 193-213. https://ciencia.lasalle.edu.co/ap/vol1/iss71/9/

Ramírez, E. R. S., & Hervis, E. E. (2019). El método estudio de caso y su significado en la investigación educativa. In Procesos formativos en la investigación educativa: diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias. Red de Investigadores Educativos Chihuahua AC.

Rojas, L. (2018). La Etnografía: Una Práctica Social De Investigación En Las Ciencias Humanas. Revista ARJÉ, 12(22), 452-548 http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/bitstream/handle/654321/2325/art51.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rodríguez, A. (2020). Los proyectos sombrilla, una estrategia de articulación de la investigación formativa a la aplicada. En Cipagauta, M. (Editora y compiladora) Quinto encuentro de prácticas pedagógicas innovadoras. UNIMINUTO. Bogotá.

Stake, R.E. (1994). Investigación con estudio de caso. Editorial Morata. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Investigacion-con-estudios-de-caso.pdf

Strauss, A.y Corbin, J. (2012). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. [Archivo PDF] https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacion-cualitativa.pdf.

Villareal L. (2019). El currículo y algunas de las Teorías diseño curricular más utilizadas. Teoría del diseño Curricular. Universidad Xochicalco de Baja California. https://www.researchgate.net/publication/336133137_El_curriculo_y_algunas_de_las_Teorias_diseno_curricular_mas_utilizadas.

Published

2023-01-25

How to Cite

RODRÍGUEZ MENDOZA, B. J., RODRÍGUEZ PINEDA, J. A., BENAVIDEZ RODRÍGUEZ, B. A., BARRERA MERCADO, J. M., RICO RODRÍGUEZ, L. M., & RODRÍGUEZ CASTILLO, E. D. (2023). Umbrella project: Research in the curricular field in Virtual Education groups. UCV Hacer, 12(1), 75–82. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a8

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.