Knowledge management in virtual contexts. An experience in the Information Science and Documentation, Library and Archival Science Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a2

Keywords:

Gestión del conocimiento, Ciencia de la información, Conocimiento tácito, Conocimiento explicito, Buenas prácticas, E-learning

Abstract

The research proposal Design of the model for the management of knowledge and innovation in virtual education scenarios of the University of Quindío, is proposed as a response to the dynamics that higher education institutions face in virtual training and the way in which it should be managed. and energize knowledge in times of change through the acquisition of new knowledge and skills. In these conjunctural moments due to the pandemic, it is necessary to promote and propose dynamics from the academy that allow to continue in the search for strategies tending to energize the training and investigative processes mediated by virtuality. The foregoing has motivated the contextual analysis of good practices in knowledge management in education settings and the model proposed by the authors Nonaka and Takeuchi (1995), in comparison with what is done in an Academic Program with a 100% virtual modality.

Keywords: Knowledge management, information science, tacit knowledge, explicit knowledge, good practices, E-learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beltrán, J., López J., Gelvez, C., Quintero, S. y Benítez, V. (2019). Gestión del conocimiento: una estrategia innovadora para el desarrollo de las universidades. Clío América, 13(26), 362–369. https://doi.org/10.21676/23897848.3513

Bermeo, M., Acevedo, Y., Palacios, L., Benjumea, M. y Arango, D. (2020). Evolución y tendencias investigativas sobre estrategias de gestión de conocimiento en instituciones de educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (60),202-227. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194263234011

Carmona, E., y Rodríguez, E. (2017). Buenas prácticas en la educación superior virtual a partir de especificaciones de estándares e-Learning. Sofía, 13(1),13-26. ISSN: 1794-8932. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413750022003

Castro, J., Castellanos S, E., Fonseca., L., y Lugo, J. (2019). Gestión del conocimiento en universidades públicas. Revista Scientific, 4(14),182-204. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=563662154010

Consejo Académico (2021). Acuerdo No 317 de abril 07 de 2021 “Por medio del cual se aprueba el Proyecto Educativo del Programa Académico de Pregrado Ciencia de la Información y la Documentación, Bibliotecología y Archivística 2021-2028. Armenia.:

Consejo Académico. https://www.uniquindio.edu.co/loader.php?lServicio=Tools2&lTipo=descargas&lFuncion=visorpdf&id=2051&pdf=1

Corral, J., Moya, C. y Alonso, L. (2020). Propuesta de la competencia de innovación de procesos educativos: una vía para la formación de profesionales creativos y emprendedores. Luz, 19(3),19-27. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589165783002

Durán, R. y Estay, C. (2016). Formación en buenas prácticas docentes para la educación virtual. RIED. Revista

Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1),209-232. ISSN: 1138-2783. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331443195011

Ferrero, E., Cantón, I., Menéndez, M., Escapa, A., y Bernardo, A. (2021). ICT and knowledge management in Teaching and Engineering Students. [TIC y gestión del conocimiento en estudiantes de Magisterio e Ingeniería]. Comunicar, 66, 57-67. https://doi.org/10.3916/C66-2021-05 https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=66&articulo=66-2021-05

García, J., Shriner, G., Martínez, D. y Caamal, I. (2020). Gestión del conocimiento como determinante de la capacidad de innovación en instituciones de educación superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.807. https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/807

García-Martín, J., García-Sánchez, J. (2018). La eficacia instruccional de dos enfoques virtuales: procesos y producto. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 117-127, https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.02.002 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1136103417302137

Humanante, P., Solís, M., Fernández, J. y Silva, J. (2018). Las competencias TIC de los estudiantes que ingresan en la universidad: una experiencia en la Facultad de Ciencias de la Salud de una universidad latinoamericana. Educación Médica, 20(3), 134-139. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318300810

Martínez, E. (2009). La gestión del conocimiento a través del e-learning. Un enfoque basado en escenarios. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 15(1), 29-44. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274120370002

Morado, M. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje complejos e innovadores: Una experiencia de creación participativa desde el paradigma emergente. Revista Electrónica Educare, 22(1), 364-380. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194154980017

Morado, M. y Ocampo, S. (2019). Una experiencia de acompañamiento tecno-pedagógico para la construcción de Entornos Virtuales de Aprendizaje en Educación Superior. Revista Educación, 43(1),1-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44057415004

Neroni, J., Meijs, C., Gijselaers, J., Kirschner, P. y de Groot, R. (2019). eLearning strategies and academic performance in distance education. Learning and Individual Differences, 73(3), 1–7. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S104160801930055X

Paredes, J., Calvopiña, D., Medardo., V. y Álvarez, J. (2017). La gestión del conocimiento y su pertinencia de en la educación universitaria. Revista Científica Hermes, 19(), 475-493. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477653850006

Ramos, A. (2015). Gestión del conocimiento en el proceso de docencia para instituciones de educación superior. Revista SIGNOS, 7(2), 31-43. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/issue/view/375

Salgado, S., Agudelo, J., Zuluaga, D., Álvarez, D., Vélez, B. y Méndez, M. (2018). Fortalecimiento de la Estrategia Virtual Institucional (FEVI). Universidad del Quindío.

Universidad del Quindío. (2009). Lineamientos pedagógicos, comunicativos, tecnológicos y organizacionales de la estrategia virtual en la Universidad del Quindío. https://issuu.com/jlondon/docs/estrategiavirtual

Universidad del Quindío. (2009). Estrategia Virtual. Una alternativa para los procesos de enseñanza aprendizaje. Vicerrectoría Académica, Unidad de Virtualización. Armenia. https://issuu.com/jlondon/docs/estrategiavirtual

Published

2023-01-05

How to Cite

GUIRRE FRANCO, A. L., GIRALDO GAVIRIA, A., PARRA SÁNCHEZ, A., & RAMÍREZ AGUDELO, A. M. (2023). Knowledge management in virtual contexts. An experience in the Information Science and Documentation, Library and Archival Science Program. UCV Hacer, 12(1), 21–30. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v12n1a2

Issue

Section

Research Articles