Education in times of pandemic: Strategy to improve oral expression in children
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n4a4Keywords:
Didáctica, Estrategia, Expresión oral, Estudiantes, TécnicaAbstract
This inquiry proposes to determine the effectiveness of the didactic strategy for the development of oral expression. The type of research was descriptive application, with a quantitative approach. It should be noted that the population and sample was made up of 14 students, using the technique of observation. On the other hand, the students demonstrated improvements in the mastery of communicative skills, reaching the conclusion that the application of the program of didactic strategies called ''Divertilenguaje'', responded efficiently in the improvement of the language of the students that allowed to reinforce communicative capacities, encouraging interaction and communication between the students.
Keywords: Didactics, strategy, oral expression, students, technique
References
Álvarez, A. (2020). Clasificación de las investigaciones. Repositorio Institucional, Universidad de Lima. https://repositorio.ulima.edu.pe/handle/20.500.12724/10818
Ausubel, D. (1983).Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos CEIF. 1,1 – 10. https://scholar.google.com.pe/scholar?q=Teor%C3%ADa+del+aprendizaje+significativo.+Fasc%C3%ADculos+CEIF.&hl=es&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart
Bernabel, L. (2019). El lenguaje oral en niños de cinco años de una Institución Educativa Inicial pública del Callao. [Tesis de Maestría, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima]. Repositorio USIL. https://repositorio.usil.edu.pe/items/bb65817c-cdea-4d22-8106-8322b6fc1384
Bianco, A. y Martínez, E. (2004). Probabilidades y Estadística. Cs. de la computación. http://www.dm.uba.ar/materias/probabilidades_estadistica_C/2007/1/PyEC08.pdf
Borrego, S. (2008). Estadística descriptiva e inferencial. Innovación y Experiencias Educativas, 13, 1-12, https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_13/SILVIA_BORREGO_2.pdf
Cañas, J. (2007). Taller de Expresión Oral. Barcelona: Octaedro.
Culture, R. (10 de 07 de 2020). Puppet Studio Kvak. http://www.puppetstudio.com
Delgado, M. (2011). La dramatización: recurso didáctico en educación infantil. Pedagogía Magna, 11, 382-392. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3629264
Educación, M. d. (2008). Diseño Curricular Nacional de Educación Básica Regular. Lima: Biblioteca Nacional del Perú. http://www.minedu.gob.pe/normatividad/reglamentos/DisenoCurricularNacional.pdf
Escobar, F. (2006). Importancia de la educación inicial a partir de la mediación de los procesos cognitivos para el desarrollo humano integral. Laurus, revista de educación, 12 (21), 1 - 27. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102112.pdf
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=775008
Gallego, R. (1999). Competencias Cognoscitivas: Un enfoque epistemológico, pedagógico y didáctico. Bogotá: Editorial Magisterio. https://ulatina.metabiblioteca.org/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=4775
León, C. (2017). Efectos del programa de estrategias comunicativas para estimular el lenguaje oral en los estudiantes de 5 años de la I.E.I. Los Amiguitos de Lucyana. Revista Alicia [Tesis de Maestría, Universidad Nacional De Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima]. Repositorio Institucional UNE. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UNEI_2110bf8a75ec64723bd42e6b8d06ed3f
Martínez, A., Tocto, C. & Palacios, L. (2015). La expresión oral en los niños y los cuentos. UCV-HACER Rev. Inv. Cult, 4(2), 116- 120. https://www.redalyc.org/pdf/5217/521751974012.pdf
Mendoza, Y. (2017). Implementación de un programa de estrategias metodológicas lúdicas para mejorar la expresión oral en niños de cuatro años de la Institución Educativa Sagrado Corazón de Jesús, Distrito de Velille, Cusco – 2015. [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de San Agustín, Arequipa]. Repositorio Institucional UNSA. http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/2426/Edmepfy.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mheducation. (2020). La Comunicación Oral. https://www.mheducation.es/bcv/guide/capitulo/8448148479.pdf
Minedu (2009). Diseño Curricular Nacional de Educación Básica Regular. http://www.minedu.gob.pe/DeInteres/xtras/dcn_2009.pdf
Minedu (2016). Resultados del censo escolar 2016: matrícula, docentes y local escolar. Repositorio Minedu. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/5193
Minedu (2016). Currículo Nacional de la educación básica. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-de-la-educacion-basica.pdf
Núñez, B. (2015). Estrategias didácticas utilizadas por los docentes y logros de aprendizaje en el área de comunicación en los estudiantes de 5 años de educación iniciales Instituciones Educativas comprendidas en el distrito de Contamana en el año 2015, [Tesis de Licenciatura, Universidad Católica los Ángeles de Chimbote, Pucallpa]. Repositorio ULADECH. http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/1732
ONU (2020). Uno de cada tres niños en el mundo no puede acceder a clases a distancia si su escuela cierra. https://news.un.org/es/story/2020/08/1479572
Rodríguez, M. (2017). Aplicación de un programa musical “Aprendo cantando” para desarrollar el lenguaje oral de los niños y niñas de 3 años de la Institución Educativa Nacional N° 431, Santa Catalina – Monsefú, año 2015, [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/16565/Rodriguez_SMV.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Santiago, D. (2018). Juegos y canciones como estrategia para el desarrollo de la expresión oral en los niños y niñas de 5 años de la Institución Educativa Virgen Purísima N° 248, Distrito Piscobamba, Provincia de Mariscal Luzuriaga, Ancash - 2018. [Tesis de Licenciatura, Universidad Católica los Ángeles de Chimbote]. Repositorio ULADECH. https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/6217
Shapiama, J. & Trigoso, S. (2013). Efectos de un programa de talleres de títeres en el desarrollo de la expresión oral en niños de 4 años de la I.E.I. N° 657 ‘Niños del saber’, distrito de Punchana – 2013. [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de la Amazonia Peruana, Iquitos]. Repositorio UNAP. https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/handle/20.500.12737/3485
Villegas, C. (2004). El uso del títere en el desarrollo de la expresión oral y escrita, [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Abierta, Caracas]. http://www.takey.com/Thesis_132.pdf
Zamora Muñoz, C. (2002). Aprendizaje de la Lectura y Conciencia Fonológica: Un enfoque Psicolingüístico del Proceso de Alfabetización Inicial. Psykhe.
Zavaleta, F. (2017). Estrategias que utilizan las docentes para el desarrollo de la expresión oral en niños y niñas de 4 años en una institución educativa privada del distrito de San Isidro, [Tesis de Licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima]. Repositorio PUCP`]. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/10178
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 UCV Hacer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.