Study habits in high school students belonging to the diploma program international baccalaureate
Keywords:
study habits, International Baccalaureate Diploma ProgramAbstract
The primary objective of the research was to determine the extent to which the International Baccalaureate Diploma Program changes the study habits in the academic performance of students in the last years of secondary school. Study habits such as study techniques, organizational skills, exam-preparation techniques, and techniques used in class, as well as students’ level of distractibility, were analyzed and compared. The study used a longitudinal design with three time points and a control group. The study started with a sample of 73 students; however, due to experimental mortality, the work was performed with 50 students, of which 29 made up the control group and 21 the experimental group. For the experimental group, when overall scores are examined in relation to study habits, the results show changes over time. Specifically, for the experimental group, changes were observed in students’ study techniques, organization, preparation for exams and distractibility. The differences found in study habits between the two groups should be considered cautiously, given that they were present before the program started, due to which they are not attributable to the Diploma Program. The assertions invite reflection on the value of developing cognitive and emotional skills, as well as the possibility of implementing this type of programs starting in the first years of basic education.
References
Aduna, A. (1985). Curso de hábitos de estudio y autocontrol. México D. F.: Editorial Trillas.
Aquino, F. (1995). Efectos de la evaluación formativa sobre el rendimiento académico y la perseverancia en los estudios universitarios supervisados, (Tesis dcotoral). Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez,Venezuela.
Arán, M. y Ortega, M. (2011). Enfoques de aprendizaje y hábitos de estudio en estudiantes universitarios de primer año de tres carreras de la Universidad Mayor Temuco, Chile. Re- vista Educativa Hekademos, 11(V), 37-46.
Ausubel, G., Novak, H. y Hanesian, L. (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México D. F.: Editorial Trillas.
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman and Company.
Bandura, A. (2001). Guía para la construcción de escalas de autoeficacia. Recuperado de https://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/effguideSpanish.html
Beltrán, J. (1998). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
Beltrán, J., La Serna, K. y Zhang, H. (2011). ¿Qué factores explican la evolución del rendimiento académico universitario? Retos para el aprendizaje de la educación inicia la universidad. Lima: Universidad Pacífico.
Bluhm, M. (2011). “First year university experience of IB graduates”. (Presentación de conferencia). Conferencia del IB en las Américas, San Antonio (Texas, EE. UU.). Julio de 2011. Recuperado de http://www.ibo.org/es/research
Conde, O. (2006). Relación entre estilos de aprendizaje, autoestima y rendimiento escolar en estudiantes del primer año de bachillerato, (tesis de posgrado). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.
Conley, D. y Ward, T. (2009). International Baccalaureate standards development and alignment project. Recuperado de http://www.ibmidatlantic.org/IB_Standards_Alignment.pdf
Flebes, M. y Guzmán, S. (2006). Autoeficacia para presentar exámenes, hábitos de estudio y desempeño académico de alumnos de licenciatura de la Universidad del Mayab. Educación y Ciencia. Recuperado de http://educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/download
/251/pdf
García-Ros, R. y Pérez-González, F. (2011). Validez predictiva e incremental de las habilidades de autorregulación sobre el éxito académico en la universidad. Universidad de Valencia. Revista de Psicodidáctica 16 (2) pp. 231-250.
Jaimes, M. y Reyes J. (2008). Los Hábitos de Estudio y su Influencia en el Aprendizaje Significativo. Recuperado de http://www.repositoriodigital.ipn.mx/bitstream
Martínez, V., Pérez, O. y Torres, L. (2014) Análisis de los hábitos de estudio en una muestra de alumnos universitarios. Centro de Enseñanza Superior Don Bosco. Revista Iberoamericana. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores
Mayor, J., Suengas, A. & González J. (1993). Estrategias metacognitivas: Aprender a aprender y aprender a pensar. Madrid: Síntesis.
Ministerio de Educación del Perú-MINEDU. (2015). “Normas y orientaciones para el desarrollo del año escolar 2015 en la educación básica”. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/campanias/pdf/norma_tecnica_eb2015.pdf
Ministerio de Educación del Perú. (2016). Oficina de la Medición de la Calidad de los Aprendizajes UMC. Recuperado de http://www.umc.minedu.gob.pe/resultadosece 2016
Núñez, C. y Sánchez, J. (1991). Hábitos de estudio y rendimiento en EGB y BUP Un estudio comparativo. Revista Complutense de Educación, 2(1). pp. 43-66. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED9191130043A/18163
Oliva, G. (2004). Estilos cognitivos y estrategias de aprendizaje una cuestión prioritaria en la gestión del ingreso a la universidad. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datos/hemeroteca
Organización el Bachillerato Internacional-OBI, (2014). El IB por país. Recuperado de http://www.ibo.org/globalassets/digital
Renaud, G. (1974). El período experimental del bachillerato internacional: objetivos y logros. Paris: Editorial de la UNESCO.
Resnik, J. (2008). The production of educational knowledge in the global Era. Rotterdam: Sense Publishers.
Rodríguez, J. (2007). “Leer y Escribir” en primer año de la universidad. La mirada crítica de los docentes frente a las dificultades de los ingresantes. Primeras Jornadas de Lectura y Escritura. Lectura y escritura críticas: perspectivas múltiples. Recuperado de http://www.congreso.gob.pe
Torres, M., Tolosa, I., Urrea, M. y Monsalve, A. (2009). Hábitos de estudio v/s fracaso académico. Revista Educación. 33 (2), pp. 15-24.
Unidad de Medición de la Calidad Educativa y Ministerio de Educación. (2014). Resultados Generales de todas las ECE. Recuperado de http://sistemas02.minedu.gob.pe
Vicuña, L. (2005). Inventario de hábitos de estudio. Lima: Centro de Desarrollo e Investigación Psicológica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 PsiqueMag
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.