Family functionality and alcohol consumption in college students

Authors

Keywords:

family functionality, family relationships, alcohol consumption, students

Abstract

The present study is a transversal analysis, the objective was to determine the relationship between family functioning and alcohol consumption in a sample of 200 participants that included students of Dentistry, Nursing and Psychology. A probabilistic sampling with simple randomization was applied. The instruments used were the family evaluation test (APGAR), and the questionnaire to identify disorders due to alcohol consumption (AUDIT). The results show a significant negative relationship (p 0.211) between family functioning and alcohol consumption. Belonging to a dysfunctional family, it is a risk factor 1.21 times more likely to consume alcohol. Being part of a functional family is a protective factor for not consuming alcohol (95% CI 0.90-1.59). Regarding the variables, (33.5%) of those surveyed perceived family dysfunctions, and (48.5%) consumed alcohol within the dependent level. It is concluded that family functionality is important in order not to develop a risk behavior of alcohol consumption. Psychotherapeutic intervention is recommended to strengthen the family as a strategy to combat alcohol consumption in the university.

References

Alonso-Castillo, M., Yañez-Lozano, Á., & Armendáriz-García, N. (2017). Funcionalidad fa- miliar y consumo de aelcohol en adolescentes de secundaria. Health and Addictions/Salud y Drogas, 17(1), 87-96. Recuperado de https://doi.org/10.21134/HAAJ.V17I1.286.G282

American Psychiatric Association. (2014). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. (EE. UU., Ed.) (5.a ed.). Washington, DC. Recuperado de https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425657

Babor, T., Higgins-Biddle, J., Saunders, J. & Monteiro, M. (2001). The Alcohol Use Disorders Identification Test Guidelines for Use in Primary Care. World Health Organization, 1-40. Recuperadode https://doi.org/10.1177/0269881110393051

Bohigas, P. & Lauritsen, J. (2007). EpiData: ¿El heredero natural de EpiInfo 6? Gaceta Sanita- ria, 21(3), 264-266. Recuperado de https://doi.org/10.1157/13106814

Camacho Acero, I. (2005). Consumo de alcohol en universitarios: relación funcional con los factores sociodemográficos, las expectativas y la ansiedad social. Acta Colombiana de Psi- cología, 13(5), 91-119.

Carbia, C., Corral, M., García-Moreno, L. M., Cadaveira, F. & Caamaño-Isorna, F. (2016). Ear- ly alcohol use and psychopathological symptoms in university students. Psicothema, 28(3), 247-52. Recuperado de https://doi.org/10.7334/psicothema2015.251

Casanova-Roda, L., Rascon-Gasca, M., Alcantara, C. y Soriano Rodriguez, A. (2014). Apoyo social y funcionalidad familiar en personas con trastorno mental. Scielo, 37(5), 443-448.

CONSEP. (2013). Cuarta encuesta nacional sobre uso de drogas en estudiantes de 12 a 17 años. Informe de investigación 2012. Cuarta encuesta nacional sobre uso de drogas en estudiantes de 12 a 17 Años.

Gardner, W., Nutting, P. a, Kelleher, K. J., Werner, J. J., Farley, T., Stewart, L., et al. (2001). Does the family APGAR effectively measure family functioning? The Journal of Family Practice, 50(1), 19-25.

Giovanni, J. & Yepes, R. (2008). Gerontología y geriatría aplicada a optometría. Imagen Öptica, 10(10), 30-34.

Helsinki & Finlandia. (1996). Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial: principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Asamblea General Somerset West.

Hernández, R. L. & González, M. E. V. (2013). Consumo de alcohol en estudiantes en relación con el consumo familiar y de los amigos. Psicología y Salud, 17(1), 17-23.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2012). Las condiciones de vida de los ecuatorianos. In INEC (Ed.), Reporte de Encuestas (5.a.ed., pp. 1-24). Ecuador.

Jaime Valdés, L., Pérez Guerra, L., Rodríguez Díaz, M., Vega Díaz, T. & Díaz Rivas, I. (2014). Caracterización del funcionamiento familiar en el paciente alcohólico. Medigraphic, 8(1), 1-7.

María, A., González, C., Jiménez, S. B., María, J. & Rubio, L. (2004). Alcohol consumption and factors related to the school environment in adolescents. Enseñanza e Investigación En Psicologia, 9(2), 205-226.

Obradors-Rial, N., Ariza, C. & Muntaner, C. (2014). Consumo de riesgo de alcohol y factores asociados en adolescentes de 15 a 16 años de la Cataluña Central: Diferencias entre ámbito rural y urbano. Gaceta Sanitaria, 28(5), 381-385. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2014.04.004

Ohannessian, C., Flannery, K., Simpson, E. & Russell, B. (2016). Family functioning and ado- lescent alcohol use: A moderated mediation analysis. Journal of Adolescence, 49, 19-27. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.02.009

Ruiz, G. & M.-M. (2014). La percepción de los adolescentes sobre el consumo de alcohol y su relación con la exposición a la oportunidad y la tentación al consumo de alcohol. Salud Mental, 37(1), 1-8. Recuperado de https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2014.001

Santos-Morocho, J , Malla, M, Senín-Calderón, C, Rodriguez-Testal, J & Oyervide, J. (2017). Estudio Trasversal : Evaluación del Estrés Académico en Estudiantes de Medicina y su Asociación con la Depresión. Revista Médica HJCA, 9(3), 255-260. Recuperado de https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14410/2017.9.3.ao.42

Santos-Morocho, J. (2016). El estrés Académico: modelo causal en estudiantes de Ciencias de la Salud. (1.a ed.). Ecuador: Edúnica.

Romero-Martínez, Shamah-Levi, Cuevas-Nasu, Méndez, Gaona-Pineda, Gómez-Acosta, Rivera-Dommarco y Hernández-Ávila. (2016). Diseño metodológico de la Encuesta Naconal de Salu y Nutrición de Medio Camino 2016. Recuperado de https://doi.org/10.21149/8593

Smilkstein, G., Ashworth, C., & Montano, D. (1982). Validity and reliability of the Family AP- GAR as a test of family function. The Journal of Family Practice, 15(2), 03-311.

World Health Organisation. (2015). Global status report on alcohol and health (OMS). Global Status Report on Alcohol, 1-392. Recuperado de https://doi.org//entity/substance_abuse/publications/global_alcohol_report/
en/index.html

World Health Organization. (2013). Global status report on alcohol and health (OMS). World Health Organization. Recuperado de https://doi.org/978-92-4-156458-8

Zurita, F., & Álvaro, J. (2014). Effect of snuff and alcohol on academics and family factors in adolescent. Health and Addictions, 14(141), 59-7059.

Published

2018-12-30

How to Cite

Santos Morocho, J., Vega Crespo, B. J., & Muñoz Pauta, M. A. (2018). Family functionality and alcohol consumption in college students. PsiqueMag, 7(2), 15–26. Retrieved from http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/176

Issue

Section

Research Articles