Psychometric properties of the A-D questionnaire (antisocial-delinquent behaviors) in high school students of educational institutions in the district of Comas, 2017

Authors

Keywords:

antisocial behavior, criminal behavior, validity, reliability

Abstract

The purpose of this study is to know the psychometric properties of the AD (anti-social and criminal behavior) questionnaire (Nicolas Seisdedos ,1988). Data was collected from 200 students of high school in Comas (district of Lima) aged from 14 to 17. The results showed a validity on 37 items (V-Aiken>0,80), which were applied to the sample, and as a result, adequate reliability values were obtained (ritc>0,20) in the two scales (anti-social and criminal behavior). Moreover, the concurrent validity of the criteria was conducted by means of the correlation with a questionnaire adapted to the study population, obtaining acceptable values that confirmed the criteria validity. Finally, 33 items were obtained by the AD questionnaire and it was divided into two scales: anti-social behavior (19 items) and criminal behavior (14 items). In conclusion, the validated questionnaire offers psychometric properties that are adequate for the use of samples with similar characteristics. It is recommended to extend the study for the factorial, exploratory and confirmatory analysis of the instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bandura, A., Ross, D. y Ross, S. A. (1963). Imitation of film mediated aggressive models. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 66(1), 3-11.

Cuevas, M. (2003). Los factores de riesgo y la prevención de la conducta antisocial. En A. Silva, Conducta antisocial: un enfoque psicológico. México: Editorial Pax.

De Grieff, E., Gaviria, P. y Restrepo, S. (s. f.). La conducta agresiva y su relación con la conducta antisocial. En A. Silva, Conducta antisocial: un enfoque psicológico. México: Editorial Pax.

El Comercio. (13 de mayo de 2016). El preocupante aumento de los niños asesinos en América Latina. Recuperado de http://goo.gl/OgPFwM

El Peruano. (6 de setiembre de 2016). Violencia juvenil y políticas de seguridad. Recuperado de http://www.elperuano.com.pe

Feist, J. y Feist, G. (2007). Teorías de la personalidad. (6.a ed.). Madrid: Mc Graw Hill.

Garrido, E., Herrero, C. y Masip, J. (2001). Teoría cognitiva social de la conducta moral y de la delictiva. Universidad de Salamanca. Recuperado de https://goo.gl/WdsTwC

Hernández, M. (12 de junio de 2016). Delincuencia juvenil en el Perú: las cifras van en aumento. Entrevistado por Fernanda Kanno. Recuperado de http://goo.gl/P1L76R

Kline, P. (1993). The Handbook of Psycological Testing. London: Routhledge.

López, J. (2008). Psicología de la delincuencia.(2.a ed.). Salamanca: Universidad de Salamanca.

Montero, I. y León, O. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en psicología. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 3(2), 503-508.

Morueta, M. y Orozco, M. (2015). Psicología de la violencia: causas y afrontamiento. (2.a ed.). México DF: Manual Moderno.

Muñiz, J. (1992). Teoría clásica de los test. Madrid: Pirámide.

Nunnally, J. (1978). Psychometric theory. (2.aed.). New York: McGraw-Hill.

Organización Mundial de la Salud. OMS. (setiembre de 2016). Centro de Prensa. Violencia juvenil. Recuperado de https://goo.gl/BGb8Hc

Ortiz, M. (1997). Desarrollo humano: estudio del ciclo vital. México: Pearson Educación.

Otín, J. (2010). Psicología criminal: técnicas aplicadas de intervención e investigación policial. España: Lex Nova.

Seisdedos, N. (1998). Manual A-D, Cuestionario A-D (Conductas antisociales y delictivas). Madrid: TEA Ediciones.

Published

2017-12-30

How to Cite

Pérez Vásquez, E. R., & Rosario Quiroz, F. J. (2017). Psychometric properties of the A-D questionnaire (antisocial-delinquent behaviors) in high school students of educational institutions in the district of Comas, 2017. PsiqueMag, 6(1), 231–243. Retrieved from http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/163

Issue

Section

Research Articles