Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder in schoolchildren in a marginal-urban area of Lima

Authors

Keywords:

hyperactivity, impulsivity, inattention, prevalence

Abstract

A sample of 212 students was taken of the marginal-urban area of San Martin de Porres district, located in Lima, aged between 6 and 11 years, who were attending a state primary school. A checklist was applied, (validated by the authors) made up by l8 items under DSM IV criteria. The results indicated a prevalence of 16.5 % (IC 95 %=10.7 %-22.3 %), the most predominant type was combined, in boys and the age group of 6 to 8 years. It was also identified that in boys predominate the combined type and the hyperactive one, while the inattentive type is more prevalent in girls.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, M. (2000). Aspectos neurobiológicos del déficit de atención/hiperactividad. Estado actual del conocimiento. Revista de neuropsicología, neuropsiquiatria y neurociencias, 1, 3-14.

American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. (4.a ed.). Text revision. Washington, DC: Ameri- can Psychiatric Association.

Barkley, R. A. (1998). Attention deficit hyperactivity disorder. New York: The Guilford Press.

Baumgaertel, A., Wolraich, M. y Dietrich, M. (1995). Comparison of diagnostic criteria for TDAH in a German elementary school sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 34: 629-638.

Bird. H., Gould, M., Yager, T., Staghezza, B. y Canino, G. (1989). Risk factors for maladjustment in Puerto Rican children. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 28, 847-850.

Caballo, V. y Simón, M. A. (2001). Manual de psicología clínica infantil y adolescente. Madrid: Pirámide.

Cruz, L., Ramos, A., Gutiérrez, M., Gutiérrez, D., Márquez, A., Ramírez, D., Razo, L. y Sepúlveda, K. (2010). Prevalencia del trastorno por déficit de atención e hiperactividad en escolares de tres poblaciones del estado de Jalisco. Revista Mexicana de Neurociencia. 11(1), 15-19.

De la Peña Olivera, F. (2000). El trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Revista de la Facultad de Medicina, UNAM, 43(6).

Eiraldi, R. B., Power, T. J. y Nezu, C. M. (1997). Patterns of comorbidity associated with subtypes of attention deficit-hyperactivity disorder among 6 to 12 years old children. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 36, 503-514.

Goldman, L. S., Genel, M., Bezman, R. J. y Sla- netz, P. J. (1998). Diagnosis and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. Council on Scientific Affairs, American Medical Association. Journal of the American Medical Association, 214, 1100-1107.

Leung PW, Luk SL, Ho TP, Taylor E, Mak FL, Bacon-Shone J. (1996). The diagnosis and preva- lence of hyperactivity in Chinese schoolboys. Br J Psychiatry, 168, 486-496.

Lefa, E., Trallero, J., Bravo, S., Castro, J. y Cruz, M. (1999). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Estudio para valorar los factores de riesgo, los factores asociados y el estilo edu- cativo de los progenitores. Anales españoles de pediatría, 50(2), 145-150.

Livia, J. (2003). Epidemiología de sicopatología infantil. (Tesis de maestría, Universidad Nacio- nal Federico Villarreal).

Loro-López, M., Quintero, J., García-Campos, B., Jiménez-Gómez, N. F., Pando, F., Varela-Casal, P., Campos, J. y Correas-Lauffer, J. (2009). Actualización en el tratamiento del trastorno por déficit de atención/hiperactividad. Revista de Neurología. 49(5), 257-264.

Montiel-Nava, C., Peña, J., López, M., Salas, M., Zurga, J. y Montiel-Barbero, I. (2002). Estimaciones de la prevalencia del trastorno por déficit de atención-hiperactividad en niños marabinos. Revista de Neurología; 35, 1019-1024.

Montiel-Nava, C., Peña, J. y Montiel-Barbero,I. (2003). Datos epidemiológicos del trastorno por déficit de atención con hiperactividad en una muestra de niños marabinos. Revista de Neurología; 37, 815-819.

Madoki, M. W., Sumner, G. y Ferrari K. M. (1991). Subcategories of attention deficit hyperactivity disorder. South Med. J., 84, 751-714.

Palacios-Cruz, L., De la Peña, F., Valderrama, A., Patiño, R., Calle, S. y Ulloa, R. (2011). Conocimientos, creencias y actitudes en padres mexicanos acerca del trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Salud mental, 34, 149-155.

Pineda D., Lopera, F., Henao, G. C., Palacio, J.D. y Castellanos F. X. (2001). Confirmación de la alta prevalencia del trastorno por déficit de atención en una comunidad colombiana. Revista de Neurología, 32, 217-222.

Pineda, D., Henao, G., Puerta, I, Mejía, M., Gó- mez, L., Miranda, C., Rosselli, M., Ardila, A., Restrepo, M. y Murrelle, M. (1999). Uso de un cuestionario breve para el diagnóstico de deficiencia atencional. Revista de Neurología, 28(4), 365-372.

Kamphaus, R., Mora, O., Puerta, I., Jiménez, I. , Mejía, S., García, M., Arango, J., Jiménez, M. y Lopera, F.(1999). Uso de una escala multi- dimensional para padres de niños de 6 a 11 años en el diagnóstico de deficiencia atencional con hiperactividad. Revista de Neurología, 28, 10-23.

Rodríguez Sacristán, J. (2000). Psicopatología infantil básica. Madrid: Pirámide.

Shealy, A. H. (1994). Attention deficit hyperac- tivity disorder, etiology, diagnosis and management. J Child Adolesc Psychiatric Nursery; 7, 24-36.

Rohde, L., Barbosa, G., Tramontina, S. y Polanczyk, G. (2000). Trastorno de déficit de atenção/ hiperatividade. Revista Brasileña de Psiquiatría, 22, 7-11.

Published

2017-12-30

How to Cite

Livia Segovia, J., Ortiz Morán, M., & Vásquez Vega, J. (2017). Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder in schoolchildren in a marginal-urban area of Lima. PsiqueMag, 6(1), 65–71. Retrieved from http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/150

Issue

Section

Research Articles