Study to improve claims management to increase the productivity of the technical management in a water and sewage utility company
DOI:
https://doi.org/10.18050/ingnosis.v9i1.3069Keywords:
Improvement, claims management, productivityAbstract
The objective of this research was to improve claims management to increase the productivity of the technical management of a company in the sanitation sector. Materials and methods: The methodology used was a quantitative approach applied with a pre-experimental design. Survey, information analysis and non-experimental observation techniques were used for the diagnosis. Results: The survey technique, which was carried out on a population of 359 claims, resulted in an intermediate level of claims management; the information analysis technique made it possible to identify existing problems and in turn improve claims management; the non-experimental observation technique made it possible to obtain an initial productivity of 0.020 Claim/H-H, this being the highest rate, and an increase in productivity of 0.027 Claim/H-H, with an increase of 35.99% with respect to productivity. Conclusion, the improvement of claims management was achieved satisfactorily, applying the corresponding measurement instruments to improve the management of claims and thus increase productivity.
References
Casanova, R. A. (2018). Diseño de un aplicativo centrado en el usuario para un sistema de gestión de reclamos en el sistema de salud del Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12866/3844.
Cienfuegos, L. D. M., & Torres, E. (2022). La gestión de reclamos y su relación con la calidad de servicio en el área de atención al ciudadano en una institución pública, Lima-Perú 2021. https://hdl.handle.net/11537/29366.
Diario financiero (2022). MinCiencia lanza desafío de innovación abierta para automatizar la gestión de reclamos en la CMF. [en línea]. Disponible en: https://www.proquest.com/newspapers/minciencia-lanza-desaf.
Farroñan, S. P. I. (2019). Leasing para adquirir maquinarias y mejorar la productividad de una empresa de confecciones. TZHOECOEN, 11(2), 34-40. https://revistas.uss.edu.pe/index.php/tzh/article/view/1062.
Francisco, M. (2020). Gestión de reclamaciones en Business Central. http://hdl.handle.net/10234/191782
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw-Hill.
Küster, A. (2020). La gestión de quejas y reclamaciones B2B en el contexto internacional (Doctoral dissertation, Universitat de València). https://roderic.uv.es/handle/10550/76082.
Lozada, J. (2014). Investigación aplicada: Definición, propiedad intelectual e industria. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 3(1), 47-50. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6163749.
Macahuachi, K. E. (2018). Aplicación del estudio del trabajo para incrementar la productividad en la línea de suspensiones Orales, empresa Laboratorios Biomont, Ate–Lima 2018. https://hdl.handle.net/20.500.12692/27727.
Manay, V. M. A., Cribillero, Y. I. N., & Pesantes, E. G. (2019). Aplicación de ciclo Deming para la mejora de la productividad en una empresa de transportes. Revista Científica EPigmalión, 1(2). https://doi.org/10.51431/epigmalion.v1i2.538.
Medina, G. A., & Montalvo, G. P. (2018). Mejora de la productividad mediante un sistema de gestión basado en Lean Six Sigma en el proceso productivo de Pallets en la Empresa Maderera Nuevo Perú SAC, 2017. https://hdl.handle.net/20.500.12802/5053.
Quiñones, O. J. (2021). Implementación de la metodología Lean Six Sigma para aumentar la productividad en el área de mantenimiento en la empresa Ascensores Schindler del Perú SA. https://hdl.handle.net/11537/28093.
Reyes, S. M. (2021). Gestión de reclamos y satisfacción del usuario en el servicio de atención al ciudadano del INDECOPI, 2020. https://hdl.handle.net/20.500.12692/56991.
Selvaraj, R., & Kumar, V. S. (2022). Productivity improvement in oil free airend assembly. Materials Today: Proceedings, 62, 1065-1071. https://doi.org/10.1016/j.matpr.2022.04.292.
Verdezoto, J. S. (2017). Rediseño del proceso de gestión de reclamos y requerimientos de la unidad de atención al cliente de una institución financiera ecuatoriana. https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/19336.
Villanueva, M. N. (2018). Aplicación de la ingeniería de métodos en la mejora del proceso de tejido de redes textiles para aumentar la productividad en la empresa Badinotti Perú SA. https://hdl.handle.net/11537/14429.
Wang, H., Wang, N., Quan, H., Zhang, F., Fan, J., Feng, H., ... & Xiang, Y. (2022). Yield and water productivity of crops, vegetables and fruits under subsurface drip irrigation: A global meta-analysis. Agricultural Water Management, 269, 107645. https://doi.org/10.1016/j.agwat.2022.107645.
Zevallos, N. R. A. (2021). Diseño del proceso de gestión de reclamos, para la fidelización de clientes de Hilti-Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12996/5380
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cesar Augusto Sanchez Giraldo, Sthefanny Lianeth Tello Leon, Humberto Ángel Chávez Milla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.