Evaluation rubric on student satisfaction in a Peruvian university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/eduser.v9n2a4

Keywords:

Teacher evaluation, rubric, satisfaction, students

Abstract

The purpose of the study was to determine the impact of the use of evaluation rubrics to measure satisfaction levels of university students in Peru. The method belongs to the quantitative route, causal correlational level, non-experimental, hypothetical deductive method, the study group was represented by 83 university students. The information collection questionnaires were outlined for each variable using the Likert scale; it was carried out through the virtual survey technique through Google forms. The results obtained demonstrated a Wald value of 9.541, far from 0, which indicates that there is an effect between the variables with a p value = 0.002 at least 0.05. The result is objected to the null assumption and the alternative assumption is admitted. The study concluded that the application of evaluation rubrics significantly impacts the complacency of university students as service agents.

References

Acosta-Corporan, R., Martín-García, A. V., y Hernández-Martín, A. (2022). Nivel de satisfacción en estudiantes de secundaria con el uso de aprendizaje colaborativo mediado por las TIC en el aula. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1–19. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.2

Aguilar, J. D., Avalo, F. R., y Campos, C. D. (2018). Uso de la rúbrica analítica y su influencia en el rendimiento académico [Universidad Tecnológica del Perú]. https://repositorio.utp.edu.pe:443/handle/20.500.12867/1663

Arias-Marín, L., García-Restrepo, G., y Cardona-Arias, J. A. (2020). Evaluación psicométrica de una rúbrica para evaluación de prácticas profesionales desde la perspectiva de los estudiantes: un estudio de caso. trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 12(23), 61–84. https://doi.org/10.22430/21457778.1713

Atienza, R., y Valencia, A. (2019). Autoevaluación y evaluación compartida a través del uso de rúbricas. Una experiencia en educación primaria. Revista infancia, educación y aprendizaje, 5(2), 40. https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1499

Berlanga, M. de la L., y Juárez-Hernández, L. G. (2020). Paradigmas de evaluación: del tradicional al socioformativo. Diálogos sobre educación, 21(11). https://doi.org/10.32870/dse.v0i21.646

Bizarro, W., Sucari, W., y Quispe-Coaquira, A. (2019). Evaluación formativa en el marco del enfoque por competencias. Revista Innova Educación, 1(3), 374–390. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45

Bosch, L., Bosch, P., Lleonart, M., y Madrid, J. A. (2022). Evaluación grupal mediante rúbricas como recurso formativo (Universitat Politècnica de València, Ed.). Editorial Universitat Politècnica de València.

Calatayud, M. A. (2018). La autoevaluación. Una propuesta formativa e innovadora. Revista Iberoamericana de Educación, 76(2), 135–152. https://doi.org/10.35362/rie7623081

Calle-Álvarez, G. Y. (2020). La rúbrica de autoevaluación como estrategia didáctica de revisión de la escritura. Revista de Investigación Desarrollo e Innovación, 10(2), 323–335. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10628

Carrillo, G. A., Pérez, L., y Vásquez, A. (2018). El desarrollo de competencias en la educación superior: una experiencia con la competencia aprendizaje autónomo. En Blanco y Negro, 9(1), 68–81. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/20543

Casco, G., y Calderón, A. D. (2020). Rúbrica, un camino para evaluar objetivamente el aprendizaje en el aula virtual. Revista Multi-Ensayos, 6(11), 8–12. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i11.9282

Castañeda, G., y Alarcón, G. J. (2019). Evaluación de la satisfacción de alumnos de educación superior del Centro Universitario Sur de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Innovaciones de Negocios, 15(30). https://doi.org/10.29105/rinn15.30-5

Ceballos-Almeraya, J. M., y Tobón, S. (2019). Validez de una rúbrica para medir competencias investigativas en pedagogía desde la socioformación. Atenas, 3(47), 1–17. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/326

Chaglia, Á. E. S., y González, R. R. (2022). La Rúbrica como Herramienta de Evaluación Integral de las Destrezas con Criterio de Desempeño. Revista Mapa, 6(27). https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/331

Crespo, A., Mortis, S. V., Tobón, S. de J., y Herrera, S. R. (2021). Rúbrica para evaluar un diseño curricular bajo el enfoque socioformativo. Estudios Pedagógicos, 47(1), 339–353. https://doi.org/10.4067/s0718-07052021000100339

Fernández, C. R., Luque, C. R., Ruiz, F. J., Rivera, D. E., Andrade, L. D., y Cebrián de la Serna, M. (2021). Evaluación de la competencia oral con rúbricas digitales para el Espacio Iberoamericano del Conocimiento. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 62, 71–106. https://doi.org/10.12795/pixelbit.83050

Fernández, C., Díaz, N., y Espinosa, S. (2020). E-rúbrica para la orientación y evaluación de la práctica laboral en la Licenciatura en Estudios Socioculturales. Opuntia brava, 12(4), 320–334. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1093

Ferreiro, J. F., y Fernández, C. R. (2020). Una mirada a la evaluación por rúbricas a través de las TIC. Mendive. Revista De Educación, 18(1), 89–101. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1595

Garay, U., Tejada, E. y Romero-Andonegi, A. (2017). Rendimiento y satisfacción de estudiantes universitarios en una comunidad en línea de prácticas. Revista Mexicana de Investigación Educativa – RMIE, 22(75). https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/55

Guzhñay, K. J. (2021). Aprendizaje de lengua y literatura mediante rúbricas de evaluación. Sociedad & Tecnología, 4(2), 174–190. https://doi.org/10.51247/st.v4i2.103

Idrovo, V. A. (2018). Creación y validación de una e-Rúbrica para evaluar las competencias en la Actividad Tutorial del Área de Urgencias. [Trabajo Final para la obtención del Título de Magíster en Educación Superior: Investigación e Innovaciones Pedagógicas. Universidad Casa Grande. Departamento de Posgrado, Guayaquil]. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/1366

Idrovo, V. A., y Martinez-Romera, D. (2021). Usabilidad y satisfacción del uso de e-Rúbricas en la Actividad Tutorial del Área de Urgencias. Revista Practicum, 6(2), 16–34. https://doi.org/10.24310/revpracticumrep.v6i2.12615

Miranda-Novales, M. G., y Villasís-Keever, M. Á. (2019). El protocolo de investigación VIII. La ética de la investigación en seres humanos. Revista Alergia México, 66(1), 115–122. https://doi.org/10.29262/ram.v66i1.594

Mireles, M. G., y García, J. A. (2022). Satisfacción estudiantil en universitarios: una revisión sistemática de la literatura. Revista Educación. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47621

Morán, M. L., Gómez, L. E., Solís, P., López-Núñez, C., López-Navarro, E. R., y Al-Halabí, S. (2021). La evaluación orientada al aprendizaje en entornos universitarios: una propuesta para motivar a los estudiantes durante el desafío COVID-19. En R. Satorre Cuerda (Ed.), ISBN (Vol. 978, pp. 372–380). Octaedro.

Munuera, M. P., y Alemán, C. (2018). Evaluación 360º: contrato académico del estudiante y rúbrica para la adquisición de competencias. IX Jornadas de Redes de Investigación en Innovación Docente de la UNED. La profesionalización del docente a través de la innovación educativa. En: UNED (Madrid). (2017-06-28). http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:IUED-actas-jornadas-cong-IX-0002

Navarro, M., Edel, R. y García, R. I. (2018). Rúbrica para evaluar ambientes virtuales de aprendizaje. 3C TIC. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 7(3), 80-96. http://dx.doi.org/10.17993/3ctic.2018.61.80-96/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2005). Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo 2005: el imperativo de la calidad. GEM Report UNESCO. https://doi.org/10.54676/zgvb8219

Osorio-Cortes, G. S., Juárez-Hernández, L. G., y Tobón, S. (2018). Análisis de la satisfacción escolar y acciones de mediación por parte de los estudiantes y docentes. Un análisis de caso para el estado de Oaxaca, México. Revista Espacios, 39(53), 25. https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-25.pdf

Pacora, A. A. A., Hernández, L. G. J., y Meza, R. H. (2021). Diseño y validez de contenido de una rúbrica analítica socioformativa para evaluar competencias investigativas en posgrado. Apuntes Universitarios, 11(2), 62-82. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.632

Panduro-Ramirez, J., Alanya-Beltran, J., Soto-Hidalgo, C., y Ruiz-Salazar, J. (2021). Evaluación de estudiantes en la era digital: Revisión sistemática en América Latina. Espirales revistas multidisciplinaria de investigación científica, 5(1), 36-47. https://www.redalyc.org/journal/5732/573270924004/html/

Pegalajar, M. del C. (2021). Rúbrica como Instrumento para la Evaluación de Trabajos Fin de Grado. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad Eficacia y Cambio en Educación, 19(3), 67–81. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.3.005

Rodríguez, P., Rico, A., López de Sosoaga López de Robles, A., y Ugalde Gorostiza, A. I. (2018). Cómo evaluar una simulación de la metodología por proyectos a través del uso de rúbricas en el Grado de Educación Primaria. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 21(2), 43. https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.315011

Salazar, E., Tobón, S., & Juárez, L. G. (2018). Diseño y validación de una rúbrica de evaluación de las competencias digitales desde la socioformación. Apuntes universitarios, 8(3), 24–42. https://doi.org/10.17162/au.v8i3.329

Sanahuja, I., Fernández-Alacid, L., Pages, T., y Torrella, J. R. (2021). Propuesta de doble rúbrica en la enseñanza online. Revista del Congreso Internacional de Docencia Universitaria i Innovación (CIDUI), (5). https://raco.cat/index.php/RevistaCIDUI/article/view/387974

Sandoval, A. (2021). Satisfacción de los estudiantes de 5. ° grado de secundaria con relación a la educación virtual en el Colegio María Reina Marianistas del distrito de San Isidro, Lima, 2020. [Tesis para obtener el grado de Magíster en Educación con mención en Teorías y Gestión Educativa. Universidad de Piura]. https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/5215

Tobón, S., Juárez-Hernández, L. G., Herrera-Meza, S. R., & Núñez, C. (2020). Evaluación de las prácticas directivas en directores escolares: validez y confiabilidad de una rúbrica. Educación XX1, 23(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.23894

Tobón, S., Pimienta, J. H., Herrera, S. R., Juárez, L. G., y Hernández, J. S. (2018). Validez y confiabilidad de una rúbrica para evaluar las prácticas pedagógicas en docentes de Educación Media (SOCME-10). Revista Espacios, 39(53). https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-30.pdf

Velasco, R., Pérez, M., Díaz, A. J., Jordano, M. Á., Márquez, C., Soria, E., Sanchidrián, J. L., Bonilla, R., Romero, D., Muñoz, I., Salas, L., Sánchez, B., Mata, J., Carrillo, A., Cavi, S. de, y García, J. M. (2018). La rúbrica como elemento de evaluación: aplicación y análisis en disciplinas humanísticas. Revista de innovación y buenas prácticas docentes, 7, 18–22. https://helvia.uco.es/handle/10396/18279

Velásquez Echevarría de Rivera, M. A. (2022). Evaluación del desempeño docente y satisfacción académica en estudiantes de una universidad privada de Lima. [Tesis para optar el grado de licenciado en educación. Universidad Privada de Lima]. https://repositorio.unife.edu.pe/repositorio/handle/20.500.11955/989

Published

2022-12-30

How to Cite

Rojas Galarza, J. E. (2022). Evaluation rubric on student satisfaction in a Peruvian university. REVISTA EDUSER, 9(2), 38–47. https://doi.org/10.18050/eduser.v9n2a4

Issue

Section

Research Articles