Socio-emotional skills and cooperative learning in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/eduser.v9n2a1

Keywords:

Socioemotional skills, cooperative learning, well-being, personal development

Abstract

Social-emotional skills are transcendental for the development and well-being of students. They allow the strengthening of a healthy coexistence among educational agents, and therefore the implementation of rights and duties, where not only the individual welfare but also the common good is a priority. The study presented here aims to determine the relationship between socioemotional skills and cooperative learning in secondary school students of a public educational institution in Ate, Peru. The approach used was quantitative, basic and non-experimental - transversal design, correlational level. The population included 145 students. A questionnaire and a survey technique were used to collect data. Its validation was carried out with expert judgment. For reliability, it was submitted to a pilot test with 20 students; using Cronbach's Alpha coefficient, the variables reached a value of 0.838 in socioemotional skills and 0.830 in relation to collaborative learning, presenting a strong reliability. The statistical results showed a considerable positive correlation, with a value of 0.707 of Spearman's Rho and a significance level of 0.000 < 0.05. It was concluded that, by increasing students' socioemotional skills, cooperative learning can be carried out with better skills, a space that leads to the achievement of common objectives for their own and others benefit.

Author Biographies

Elberta Lucila Encalada Alarcón, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Psicóloga y Licenciada en Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Magíster en Psicología educativa de la Universidad César Vallejo. Docente externa del PSEP UNH. Promotora TOE – UGEL 06 MINEDU.

Nancy Mariana Tafur Castromonte, Universidad Enrique Guzmán y Valle - La Cantuta

Magister en Psicología Educativa de la UCV, Catedrática en la UNE "Enrique Guzmán y Valle" La Cantuta, ex-promotora de TOE UGEL 06, Directora de la I.E.P. MI FORTALEZA.

References

Acuña, S. P., Soto, C. V., Alanya-Beltran, J., Ruiz, J. M., y Poma, Y. (2021). Habilidades sociales y aprendizaje cooperativo para el aprendizaje de un idioma extranjero. Grupo Compás Universidad de Oriente Centro Sur.

Aranda, M. y Caldera, J. (2018). Gamificar el aula como estrategia para fomentar habilidades socioemocionales. Revista Educarnos, 8(31), 41-66. https://www.researchgate.net/publication/331597025_Gamificar_el_aula_como_estrategia_para_fomentar_habilidades_socioemocionales

Aristulle, P. D. C., & Paoloni-Stente, P. V. (2019). Habilidades socioemocionales en las comunidades educativas: aportes para la formación integral de los y las docentes. Revista Educación, 43(2), 26. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.28643

Arguedas, R. (2020). Habilidades sociales y aprendizaje cooperativo de los estudiantes de contabilidad en un instituto superior de Los Olivos, 2020 [Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/49942

Bandura, A. (1977). Self efficacy: Toward and Unifying Theory of Behavior Change. Psychological Review, 84(2),195-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Barrientos, A. (2016). Habilidades sociales y emocionales del profesorado de educación infantil relacionadas con la gestión del clima de aula. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/40450

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. UNESCO. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

Consejo Nacional de Educación (2020). Proyecto Educativo Nacional, PEN al 2036: El reto de la ciudadanía plena. CNE.

Escudero, E. (2020). Aprendizaje colaborativo y la inteligencia interpersonal en estudiantes de tercer grado de la I.E.P Jorge Basadre, 2020 [Tesis de Maestría. Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/56623

Extremera, N., Rey, L., & Pena, M. (2016). Educadores de corazón. Inteligencia emocional como elemento clave en la labor docente. Padres Y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (368), 65–72. https://doi.org/10.14422/pym.i368.y2016.011

Fernández, Y. (2019). Habilidades sociales y aprendizaje cooperativo en estudiantes de una institución educativa privada de Carabayllo, año 2019 [Tesis de Maestría, en Educación. Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/40582

García-Fernández, M., y Giménez-Mas, S. I. (2010). La inteligencia emocional y sus principales modelos: propuesta de un modelo integrador. Espiral cuadernos del profesorado, 3(6), 43–52. https://doi.org/10.25115/ecp.v3i6.909

Goleman, D. (2000). La inteligencia emocional aplicada a las organizaciones. Kairós

Hymel, S., & Darwich, L. (2018). Building peace through education. Journal of Peace Education, 15(3), 345–357. https://doi.org/10.1080/17400201.2018.1535475

Jaramillo S., G. (2020). COVID-19 y educación primaria y secundaria. Unicef.org. UNICEF PNUD PDS No 20. https://www.unicef.org/lac/informes/covid-19-y-educacion-primaria-y-secundaria

Johnson, D. W., & Johnson, R. (1989). Cooperation and competition: Theory and research. Edina, MN. Interaction Book Company

Johnson, D. y Johnson R. (2014). La evaluación en el aprendizaje cooperativo. Cómo mejorar la evaluación individual a través del grupo. Ediciones SM

Johnson, D.W., Johnson, R.T., & Smith, K.A. (1998). Maximizing instruction through cooperative learning. ASEE Prism, 7(6), 24-29.

Lopez, B., & Lopez, B. E. (2018). El desarrollo de las habilidades socioemocionales como factor influyente en el desempeño académico. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, agosto. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/08/habilidades-socioemocionales.html

López, N. (2021). Hacia una generación de políticas para el desarrollo integral de las y los adolescentes de América Latina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://www.cepal.org/sites/default/files/events/files/hacia_una_generacion_de_politicas_para_el_desarrollo_integral_de_las_y_los_adolescentes_non-paper_3.pdf

Mayer, J. D. (2001). A field guide to emotional intelligence. In J. Ciarrochi, J. P. Forgas, & J. D. Mayer (Eds.) Emotional intelligence and everday life (pp.3-24). New York: Psychology Press.

Mayer, J. D. (2001). Emotion, intelligence, and emotional intelligence. In J. P. Forgas (Ed.). Handbook of Affect and Social Cognition (pp. 410-431). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? Basic Books. https://scholars.unh.edu/psych_facpub/422/

Melamed, A. (2016). Las teorías de las emociones y su relación con la cognición: Un análisis desde la filosofía de la mente. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, (49), 13-38. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-81042016000100001&lng=es&tlng=es.

Méndez, R. (2020). Control de emociones y aprendizaje cooperativo en niños de primaria del colegio 27 de Marzo, Ugel 05, 2020. [Tesis de Maestría, en Educación, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/48550

Ministerio de Educación del Perú (2019). En secundaria, sí la haces” Orientaciones pedagógicas para promover la participación estudiantil en las instituciones educativas del nivel Secundaria de la Educación Básica Regular. Lima, Minedu. https://repositorio.perueduca.pe/recursos/c-herramientas-curriculares/transversal/orientaciones-promover-participacion-estudiantil.pdf

Ministerio de Educación del Perú (2020). Orientaciones para promover la continuidad educativa. Lima, Minedu. https://hdl.handle.net/20.500.12799/7266

Monereo, C. (Coord.) (2001). Ser estratégico y autónomo aprendiendo. Unidades de enseñanza estratégica para la ESO. Graó.

Orlick, T. (1990). Libres para cooperar, libres para crear. Ed. Paidotribo.

Ovejero, A. (1990). El aprendizaje cooperativo: una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. PPU.

Piaget, J. (1950). The psychology of intelligence. Harcourt

Pujolàs Maset, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 89–112. https://revistas.um.es/educatio/article/view/149151

Rozo C., J. (2010). El problema de la conciencia. El aporte de una visión estratégica en el siglo xxi. Avances En Psicología Latinoamericana, 25(2), 163-178. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/1212

Sánchez Carlessi, H., Reyes Romero, C., y Mejía Sáenz, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Universidad Ricardo palma. https://repositorio.urp.edu.pe/handle/20.500.14138/1480

Secretaría de Educación Pública (2018). Aprendizajes Clave para la Educación Integral. Secretaría de Educación Pública. https://www.gob.mx/sep/articulos/aprendizajes-clave-para-la-educacion-integral

Skinner, B. (1968). The technology of teaching. Appleton-Century-Crofts.

Suárez Guerrero, C. (2003). La interacción cooperativa: condición social de aprendizaje. Educación, 12(23), 79-100. https://doi.org/10.18800/educacion.200302.004

Velázquez, C., Fraile, A. y López, V. (2014). Aprendizaje cooperativo en Educación Física. Movimiento, 20(1), 239- 259. https://www.redalyc.org/pdf/1153/115329361012.pdf

Vygotsky, L. (1978). Mind and society. Harvard University Press.

Vygotsky, L. S. (1981) Pensamiento y Lenguaje. La Pléyade

Published

2022-12-30

How to Cite

Encalada Alarcón, E. L., & Tafur Castromonte, N. M. (2022). Socio-emotional skills and cooperative learning in high school students. REVISTA EDUSER, 9(2), 7–18. https://doi.org/10.18050/eduser.v9n2a1

Issue

Section

Research Articles