Perspectives on Accreditation in Regular Basic Education from the teacher's point of view
DOI:
https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v16n1a4Keywords:
accreditation, self-evaluation, teaching perception, regular basic education, initial trainingAbstract
The investigation pursues the purpose of analyzing how regular basic education teachers in Peru perceive the accreditation process; A descriptive research was used, the qualitative approach, the documentary analysis technique or bibliographic review and as an instrument the bibliographic databases of twelve research documents. The findings framed in the workplace show favorable relationships between the perception of accreditation and variables such as: autonomous learning, pedagogical direction and leadership, teaching performance, staff attitude, importance of continuous self-assessment, dimensions of educational work, training comprehensive, pedagogical processes and strategic management because they show a direct relationship with accreditation; Likewise, the analysis, with respect to the assessment of the accreditation of teachers in their initial training, is positive, which could be deduced that, subsequently, in their work environment they would have greater acceptance of accreditation. It is concluded that the institutions of regular basic education in Peru have professional, attitudinal, individual and institutional academic resources necessary to face self-evaluation and accreditation processes, these variables are what give pedagogical and administrative sustainability to permanence and growth in a medium and long-term accreditation process. term.
References
Acuña, G., y Sanchez, D. (2023). Acreditación y calidad del servicio educativo de la IE 5168. Puente Piedra. Lima. Igobernanza, 6(23), 361-392. https://doi.org/10.47865/igob.vol6.n23.2023.300
ANECA.(2023). Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación.
Comisión Nacional de Acreditación (CNA) (2023). Ley 20129 que establece un sistema nacional de aseguramiento de la calidad de la educacion superior. https://www.ayudamineduc.cl/ficha/comision-nacional-de-acreditacion-cna-5
Belmonte, M., Bernadez-Gomez, A., & Terezinha, Q. (2020). La relacion familia-escuela como escenario de colaboracion en la comunidad educativa. Revista Valore (5), e-5025. 1-13. https://doi.org/10.22408/reva502020465e-5025
Bolívar, A. (2015). Evaluar el Liderazgo Pedagógico de la Dirección Escolar. Revisión de Enfoques e Instrumentos. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 8(2), 1-25. https://doi.org/10.15366/riee2015.8.2.001
Cabrera Ojeda, M. d. C. (2022). Percepción sobre la acreditación y la calidad educativa
de los estudiantes del programa de estudios de educación inicial del Instituto Pedagógico Nacional Monterrico. https://www.lareferencia.info/vufind/Record/PE_e5bbce236de85257d1a31a8165bb2f00/Description
Cano, M. (2017). Percepción del proceso de autoevaluación y acreditación en docentes de Instituciones Educativas Primarias de la Ciudad de Puno. Puno-Peru:[Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Altiplano Puno]. Obtenido de http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/8795
Carlos, A. (2019). Evaluación en la participación de los docentes en la acreditación del programa de ingeniería electrónica de la universidad Nacional de Colombia. https://bdigital.uexternado.edu.co/entities/publication/30862e14-f77e-436d-827f-e78ac83e1cd6
Carranza Gálvez, E. & Pabón Mayorga, R. N. (2022). Percepción de estudiantes sobre
acreditación de programas y satisfacción del servicio en una escuela pedagógica pública. https://repositorio.unife.edu.pe/repositorio/handle/20.500.11955/1019
Carrion, L. (2023). Calidad de atención y actitud hacia la acreditación de consultorios dentales en odontólogos generales de práctica privada de Guayaquil, 2022. Piura-Peru: Universidad Cesar Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/109950
Cateriano Chávez, T. (31 de julio de 2017). Efectiva Jornada de Sensibilización para la Autoevaluación de la Escuela de Educación. https://www.ucsm.edu.pe/efectiva-jornada-de-sensibilizacion-para-la-autoevaluacion-de-la-escuela-de-educacion/
Cerna Castillo, E. R. & Jiménez Chup, J. (2017). Percepción de los actores educativos
sobre la importancia de la autoevaluación con fines de acreditación en la I.E.A.C “El Buen Pastor“, El Porvenir 2015. https://repositorio.upao.edu.pe/handle/20.500.12759/3746
Cervera Delgado, C., Martí Reyes, M.,Ríos Muñoz, D. (2014). Evaluación y acreditación de la educacion superior: tendencias , practicas y pendientes en torno a la calidad educativa. Atenas, 3(27), 1-15. https://www.redalyc.org/pdf/4780/478047203001.pdf
CNEB. (2016). Curriculo Nacional de Educacion Basica Regular. Lima-Peru: Ministerio de Educacion. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-2016.pdf
Coronado Chalco, J. L. (2022). Percepción del proceso de acreditación y su relación con el aprendizaje autónomo en docentes de nivel secundario del ámbito urbano estatal de la UGEL Puno, 2022. https://repositorio.unap.edu.pe/handle/20.500.14082/20576
Cuenca, R., Carrillo, S., Rios, C., Reategui, L. & Ortiz, G. (2017). La calidad y equidad de la educacion secundaria en el Peru. Lima-Peru: Instituto de Estudios Peruanos. http://repositorio.iep.org.pe/handle/IEP/9
Díaz, H. (2008). Evalución de Instituciones Educativas de Educación Básica. https://educared.fundaciontelefonica.com.pe/desafios/evaluacion_de_instituciones_ed/
Ebekozien, A., & Aigbavboa, c. (2022). Evaluation of built environment programmes accreditation in the 21st century education system in Nigeria: stakeholders’ perspective. International Journal of Building Pathology and Adaptation, 102-118. https://doi.org/10.1108/IJBPA-02-2022-0027
Enriquez-Clavero, J. (2005). Educacion superior: tendencias y desafios. Educacion Medica. 8(4), 6-10. https://scielo.isciii.es/pdf/edu/v9n1/colaboracion2.pdf
Fernandez-Sanchez, H., King, K., & Enrriquez-Hernandez, C. (2020). Scoping Reviews as a methodology for scientific knowledge synthesis. Enfermería universitaria, 87-94. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2020.1.697
Gabriel, E. (2020). El Engagement y su relación con la motivación de los colaboradores de una universidad privada en la ciudad de Xalapa, Veracruz-México: [Tesis de maestría, Universidad Veracruzana, México]. Obtenido de https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/1944/50926/GabrielJuanEliseo.pdf?s
García, M. N. (2019). Acreditación y actitud del personal docente, Institución Educativa
Pública 20395 “Nuestra Señora de Fátima,” Huaral, 2018. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/30574
Garcia-Peñalvo, F. (2021). Cómo hacer una Systematic Literature Review (SLR). Valencia: Universidad Internacional de Valencia. https://zenodo.org/record/4745174
Gomez, A., Suarez, I., & Espinoza, O. (2020). Percepción docente sobre el impacto de las acreditaciones (págs. 110-125). Mexico: Universidad Autonoma de Tlaccala. https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/publicacion/pdf2019/D020.pdf
Hernández de la Rosa, E., & Corona Serrano, M. M. (2014). Las representaciones sociales de los directores de la UATx en torno a los procesos de acreditación de programas educativos. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Ciencias de la Educación, 23(35), 3. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/view/674/679
Hernandez-Sampieri, R y Mendoza, C (2018) Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill. Education, https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6
Hidalgo Chinchilla, R. M., Ocampo Hernández, C., Rivera Sánchez, Y., & Salas González, S. (2021). Opiniones acerca de los procesos de autoevaluación con fines de acreditación: La mirada de las Comisiones de Autoevaluación de la Escuela de Ciencias de la Educación de la Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. Revista Innovaciones Educativas, 23(35). http://dx.doi.org/10.22458/ie.v23i35.3876
Hoare, A., & Goad, P. (2022). The quality continuum: perceptions of institutional accreditation. Quality Assurance in Education, 102-117. http://dx.doi.org/10.1108/QAE-08-2021-0135
Ibáñez-López, F. J., Hernández-Pina, F., & Monroy-Hernández, F. (2020). Análisis del conocimiento y la percepción del profesorado sobre los procesos de evaluación y acreditación de titulaciones universitarias en educación. Bordón. Revista De Pedagogía, 72(4), 61–78. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.79417
Martínez, E. y Vásquez, E. (2019). Percepción de los aportes de la acreditación institucional
a la calidad educativa del Instituto Superior de Educación Público "Nuestra Señora de Chota", 2017 (Tesis de maestría, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú). https://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/2060?locale=en
Medina, R. & Almonacid, M.P. (2018). Acreditación y gestión pedagógica de la
Institución Educativa Integrada “Señor de la Unidad”, Huánuco – 2018. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/32633
MINEDU. (2003). Ley General de Educacion. Lima-Peru: Ministerio de Educacion. Obtenido de http://www.minedu.gob.pe/p/ley_general_de_educacion_28044.pdf
Lopez, R. (2021). Educacion comparada como metodo de comparacion desde la perspectiva del modelo colombiano de acreditacion de alta calidad. DIALOGUS, 108-119. Obtenido de https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/dialogus/article/view/452/1172
Medina, R., & Almonacid, M. (2018). Acreditación y gestión pedagógica de la Institución Educativa Integrada “Señor de la Unidad”, Huánuco - 2018. [Tesis de maestria, Universidad Cesar Vallejo, Lima]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/32633
Mejia, M. (2023). Autoevaluación programa Educación Infantil (2017-2021). Factor 11: organización, administración y financiación del programa académico. Los Llanos-Colombia: Universidad de Los Llanos. https://repositorio.unillanos.edu.co/handle/001/3074
Mercader, A. (2019). Problems in Adolescents, Mindfulness and School Performance. Propositos y Representaciones, e372. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.372
MINEDU. (2016). Modelo de acreditación de instituciones educativas. Lima-Peru: Ministerio de Educacion. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/5143
Mamani, O. (2012). Actitudes hacia la matemática y el rendimiento académico en estudiantes del 5° grado de secundaria: Red N° 7 Callao. https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/f1145618-76f3-4c23-9add-990e133311c0
Montoya, H. R. (2022). La gestión educativa basada en el modelo de acreditación en educación básica –
SINEACE en escuelas públicas del milagro 2020. https://hdl.handle.net/20.500.12759/9759
Mori, E. & Valencia, L.A., (2022). Liderazgo pedagógico del director y desempeño
docente en instituciones EBR con acreditación de la calidad educativa. https://repositorio.unife.edu.pe/repositorio/handle/20.500.11955/999
Olivares, J. (2019). Gestión educativa y acreditacion en percepción de docentes deIngenieria Agroindustrial, Universidad Nacional del Santa. Chimbote-Peru: Universidad San Pedro. http://publicaciones.usanpedro.edu.pe/bitstream/handle/20.500.129076/16289/Tesis_66221.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Paz, S., y Torchiani, R. (2020). Un modelo de acreditación que asegure la mejora de la calidad de un programa de estudios. Experiencia en el nivel universitario. Publicaciones,50(4), 141–156. doi:10.30827/publicaciones. v50i4.17787. Obtenido de https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/17787/15748
Pérez, R. (2005). Calidad en la educación, hacia su necesaria integración. Educación XXI, 11-33. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70600801
Portocarrero, E., Veramendi, N., Esteban, E., & Barrionuevo, C. (2016). Actitudes hacia la acreditacion en docentes de la Region Huanuco. Uni-pluri/versidad, 16(1), 26-34. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.326182
Purizaga, G. (2018). Percepción estudiantil sobre los efectos de la acreditación en el aprendizaje en un acarrera de educacion. Lima-Peru: Universidad Catolica del Peru. https://www.proquest.com/openview/35dca67d10717f21f0ffbe007e4d1f21/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y
Rosales, S. (2005). El proceso de evalaución y acreditación universitaria: impulso a la calidad académica. Revista habanera de ciencias médicas .4(3), 1-4 , https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/757
Salas-Chavez, F. (2022). Propuesta de estrategias de gestión participativa para promover la implementación de la acreditación y evaluación de la gestión educativa dentro del marco de las políticas públicas educativas en la I.E. “San Martin de Porres” del centro poblado San Marti. Lambayeque: Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://shorturl.at/LIAMp
Silva, M. (2017). Competencias de estudiantes iberoamericanos al finalizar la educación secundaria alta. Perfiles educativos, 88-108. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982016000200088&script=sci_abstract&tlng=pt
SINEACE. (2012). Ley del sistema nacional de evaluacion , acreditacion y certificacion de la calidad educativa. Lima-Peru: https://diariooficial.elperuano.pe/normas/sineace
SINEACE. (2023). Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. https://www.gob.pe/sineace
Tumino, M. y Poivetin, E. (2014). Evaluación de la calidad de servicio universitario desde la percepción de estudiantes y docentes: caso de estudio. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educacion. 12(2), 63-84. https://www.redalyc.org/pdf/551/55130462004.pdf
Valdés, R., & Fardella, C. (2022). Liderar una escuela con orientación intercultural: discursos, tensiones y paradojas. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 15, 1–26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.leoi
Valientes, J. (2023). Resultados de aprendizaje de las pruebas de. Lima-Peru: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/20277/Valiente_sj.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vera Prado, F. M. (2018). Percepción de la autoevaluación con fines de mejoramiento y
preparación para la acreditación de la Institución Educativa integrado Nº 34618 del distrito de Puerto Bermúdez. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/RUND_ea3e03cdce3f38cd190db780aab51979/Details
Villavicencio, R. (2021). Calidad educativa en el proceso de acreditación en. Chimbote-Peru: Universidad San Pedro. https://www.usanpedro.edu.pe/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.