Approximation into the scope of higher education attainment for women in Peru: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v16n1a2Keywords:
higher education for women, gender violence, social mobility, gender equality approachAbstract
The purpose of this article is to systematize the most relevant information on higher education for Peruvian women based on the analysis of studies, highlighting those that describe the problems that women go through during their higher education career and the effects after their completion and access to the labor market, the opportunities for social mobility that higher education offers to young women who graduate and the development of the educational approach with gender equality applied at the higher education level. A systematic review was carried out in the Scopus, Scielo and ALICIA National Repository databases. The bibliography was classified based on exclusion and inclusion criteria that respond to the purpose of the study. The results show that several investigations confirm a series of problems in the higher education of women in the Peruvian context, which are related to gender violence and the scarce mechanisms that exist to confront it. They also show sexist dichotomies in the study plans of careers that are traditionally directed to men, which shows the importance of mainstreaming the educational approach with gender equality at the higher level, an issue that has been evidenced from some experiences, but continues to be a pending problem in the Peruvian educational system. Conclusions include the fact that the number of women in higher education has increased.
References
Adamu, A. Y. (2023). Barriers to women’s participation in and contribution to leadership in Ethiopian higher education.Education Policy Analysis Archives, 31(100).
https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/7884/3194
Aguilera, R. (2014). ¿Revisión sistemática, revisión narrativa o metaanálisis? Revista de la Sociedad Española del Dolor, 21(6), 359-360. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462014000600010
Alburquenque,P. (2023, 19 de febrero). ¿Cuántas Universidades Públicas y Privadas hay en el Perú? RANKIA. https://www.rankia.pe/blog/mejores-universidades-escuelas-peru/4169587-cuantas-universidades-publicas-privadas-hay-peru
Buquet, A., Cooper, J, Mingo, A. y Moreno, H. (2013). Intrusas en la universidad. Universidad Nacional Autónoma de México.
https://cieg.unam.mx/img/igualdad/intrusas-en-la-universidad.pdf
Díaz, JJ. (2008). Educación superior en el Perú: tendencias de la demanda y la oferta. GRADE. https://grade.org.pe/upload/publicaciones/archivo/download/pubs/analisis2.pdf
Cano-Arango, B., Duque-Monsalve, L., Montoya-Escobar, M. y Gaviria-Gómez, A. (2022). Del silencio a la acción colectiva: voces de mujeres víctimas de acoso sexual en las instituciones de educación superior. El Informe Cualitativo, 27 (3), 752-776. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.4977
Carbonell-Yáñez, M. H. (2019). Género y educación superior. In Universidades (Vol. 70, Issue 79, pp. 19–30). https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2019.79.5
Castro, C., Contreras, F., Aguirre, N., y Morales, F. (2023). Determinantes de las tasas de titulación de estudiantes de pregrado en Chile. Formación universitaria, 16(2), 83-94. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062023000200083
Cazares-Palacios, I., Tovar, D., y Herrera-Mijangos, S. (2022). Violencia de género en una universidad de Coahuila, México. Sinéctica, (58). https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2022)0058-010
Chávez, C. (2023). Género y Educación superior una mirada al sistema universitario peruano desde las trayectorias estudiantiles. SUNEDU.
Espinoza, A, y Albornoz, N. (2023). Sexismo en Educación Superior: ¿Cómo se Reproduce la Inequidad de Género en el contexto Universitario? Psykhe, 32(1). https://dx.doi.org/10.7764/psykhe.2021.35613
Fernández, M. (2019) El acoso sexual en la universidad. Del negacionismo al reconocimiento y a la resistencia. Discursos Del Sur, (4), 63-78. https://doi.org/10.15381/dds.v0i4.16997
Garrido, M. y Tapia, S. (2022). De la universidad al mercado laboral, desigualdad de género en México. La ventana. Revista de estudios de género, 6(56), 45-71. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-94362022000200045&lng=es&tlng=es.
Harford, J. (2023) Trazando los contornos de la historia de la educación superior para mujeres en Irlanda: discursos en competencia y temas dominantes. Encuentros en Teoría e Historia de la Educación, (24), 4-21. https://doi.org/10.24908/encounters.v24i0.16541
Herrero-Villarreal, D., Navarro, M. y Korach, R. (2023). Naturaleza de la ciencia y género como temas transversales en cursos de Física I de la UNED de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 23 (2), 307-331. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140947032023000200307&lng=en&nrm=iso&tlng=es
Icart, M. T., & Canela, J. (1994). El artículo de revisión. Enferm Clin, 4(4), 180-184. https://www.uv.es/~docmed/documed/documed/398.html
León, M. (2024). Educación universitaria en el Perú: situación actual y perspectivas. Universidad Continental. https://blogposgrado.ucontinental.edu.pe/educacion-universitaria-peru-situacion-actual-perspectivas
Loayza-Maturrano, E. F., Vásquez León, S. M., & Flores de la Cruz, H. N. (2021). Análisis de la violencia de género en la universidad. Propuesta de intervención cualitativa. Revista Científica Ágora, 8(1), 42–51. https://doi.org/10.21679/arc.v8i1.206
Martínez-González A., Herrera-Penilla C., García-Minjares M., Buzo-Casanova E., Gutiérrez-Cirlos C. y Sánchez-Mendiola, M. (2023) Trayectorias académicas de los estudiantes de licenciaturas de ciencias de la salud. Gaceta Médica de México, 159(3), 238-244. https://doi.org/10.24875/gmm.22000393
Mejía-Pérez, G., González-Baños, J., & Alvarado-Pérez, F. (2023). Movilidad social intergeneracional en México. El caso de las egresadas de educación preescolar durante la pandemia COVID 19. Revista iberoamericana de educación superior, 14(39), 21-40. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.39.1527
Mendoza, R. y Moreno, J. (2023). La educación superior como factor que determina el acceso de mujeres y hombres al trabajo remunerado. Revista Universidad y Sociedad, 15(4), 512-522. https://n9.cl/8z4gk
Nahuel di Napoli, P. y Pogliaghi, L. (2022). Denuncias por violencia de género hacia mujeres estudiantes de bachillerato. Revista mexicana de sociología, 84(4), 907-939. https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2022.4.60387
Peña, J; Boll, V. y Riquelme, H. (2023). Masculinización de lo público: Percepciones sobre la utilización del espacio público en universidades chilenas de la zona centro y centro sur del país. urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, v. 15. https://doi.org/10.1590/2175-3369.015.e20220177
Ramos, V. H. (2021). Jóvenes mayas o de origen maya hacia la universidad: desigualdades, agencia y movilidad social. Estudios de cultura maya, 58, 237-270. https://doi.org/10.19130/iifl.ecm.2021.58.23868
Rodríguez, K., Rodríguez, A., y Agoff, M. (2023). Acoso y hostigamiento sexual en universitarias: emociones negativas ante estas formas de violencia de género y su afrontamiento. Nóesis. Revista de ciencias sociales, 32(63), 24-46. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2395-86692023000100002&lng=es&nrm=iso
Salinas, P., Romaní, G., & Lay-Lisboa, S. (2023). Discursos ambivalentes hacia las estudiantes de educación superior: estereotipos de género en docentes ingenieros y técnicos en STEM-minería. Calidad en la educación, (58), 102-137. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-45652023000100102&lng=es&tlng=es.
Sandoval, C. y Jiménez, A. (2022). El enfoque feminista de las emociones para el estudio de los espacios de miedo en las universidades. La ventana. Revista de estudios de género, 6(56), 72-105. https://lc.cx/SIUr4U
Segura, C., Soto, Y., Castillejos, W. y Badillo, J. (2022). Mujeres indígenas: experiencias y sentidos en torno a la universidad. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 13(25). https://doi.org/10.32870/dse.v0i25.1134
SUNEDU: Hay más mujeres que hombres en universidades, pero ganan hasta un 27% menos. (2024, 13 de junio). El peruano. https://lc.cx/_h172f
Trujillo, M. y Contreras, P. (2021). Violencia de género: prevalencia, imaginarios sexistas, y mitos en la juventud universitaria. Apuntes 88, 35-55. https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1316/1496
UNESCO (2023) Informe sobre Educación Superior en el Perú. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000131677
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.