Approximation into the scope of higher education attainment for women in Peru: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v16n1a2

Keywords:

higher education for women, gender violence, social mobility, gender equality approach

Abstract

The purpose of this article is to systematize the most relevant information on higher education for Peruvian women based on the analysis of studies, highlighting those that describe the problems that women go through during their higher education career and the effects after their completion and access to the labor market, the opportunities for social mobility that higher education offers to young women who graduate and the development of the educational approach with gender equality applied at the higher education level. A systematic review was carried out in the Scopus, Scielo and ALICIA National Repository databases. The bibliography was classified based on exclusion and inclusion criteria that respond to the purpose of the study. The results show that several investigations confirm a series of problems in the higher education of women in the Peruvian context, which are related to gender violence and the scarce mechanisms that exist to confront it. They also show sexist dichotomies in the study plans of careers that are traditionally directed to men, which shows the importance of mainstreaming the educational approach with gender equality at the higher level, an issue that has been evidenced from some experiences, but continues to be a pending problem in the Peruvian educational system. Conclusions include the fact that the number of women in higher education has increased.

References

Adamu, A. Y. (2023). Barriers to women’s participation in and contribution to leadership in Ethiopian higher education.Education Policy Analysis Archives, 31(100).

https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/7884/3194

Aguilera, R. (2014). ¿Revisión sistemática, revisión narrativa o metaanálisis? Revista de la Sociedad Española del Dolor, 21(6), 359-360. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462014000600010

Alburquenque,P. (2023, 19 de febrero). ¿Cuántas Universidades Públicas y Privadas hay en el Perú? RANKIA. https://www.rankia.pe/blog/mejores-universidades-escuelas-peru/4169587-cuantas-universidades-publicas-privadas-hay-peru

Buquet, A., Cooper, J, Mingo, A. y Moreno, H. (2013). Intrusas en la universidad. Universidad Nacional Autónoma de México.

https://cieg.unam.mx/img/igualdad/intrusas-en-la-universidad.pdf

Díaz, JJ. (2008). Educación superior en el Perú: tendencias de la demanda y la oferta. GRADE. https://grade.org.pe/upload/publicaciones/archivo/download/pubs/analisis2.pdf

Cano-Arango, B., Duque-Monsalve, L., Montoya-Escobar, M. y Gaviria-Gómez, A. (2022). Del silencio a la acción colectiva: voces de mujeres víctimas de acoso sexual en las instituciones de educación superior. El Informe Cualitativo, 27 (3), 752-776. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.4977

Carbonell-Yáñez, M. H. (2019). Género y educación superior. In Universidades (Vol. 70, Issue 79, pp. 19–30). https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2019.79.5

Castro, C., Contreras, F., Aguirre, N., y Morales, F. (2023). Determinantes de las tasas de titulación de estudiantes de pregrado en Chile. Formación universitaria, 16(2), 83-94. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062023000200083

Cazares-Palacios, I., Tovar, D., y Herrera-Mijangos, S. (2022). Violencia de género en una universidad de Coahuila, México. Sinéctica, (58). https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2022)0058-010

Chávez, C. (2023). Género y Educación superior una mirada al sistema universitario peruano desde las trayectorias estudiantiles. SUNEDU.

https://www.gob.pe/institucion/sunedu/informes-publicaciones/3849680-genero-y-educacion-una-mirada-al-sistema-universitario-desde-las-trayectorias-estudiantiles

Espinoza, A, y Albornoz, N. (2023). Sexismo en Educación Superior: ¿Cómo se Reproduce la Inequidad de Género en el contexto Universitario? Psykhe, 32(1). https://dx.doi.org/10.7764/psykhe.2021.35613

Fernández, M. (2019) El acoso sexual en la universidad. Del negacionismo al reconocimiento y a la resistencia. Discursos Del Sur, (4), 63-78. https://doi.org/10.15381/dds.v0i4.16997

Garrido, M. y Tapia, S. (2022). De la universidad al mercado laboral, desigualdad de género en México. La ventana. Revista de estudios de género, 6(56), 45-71. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-94362022000200045&lng=es&tlng=es.

Harford, J. (2023) Trazando los contornos de la historia de la educación superior para mujeres en Irlanda: discursos en competencia y temas dominantes. Encuentros en Teoría e Historia de la Educación, (24), 4-21. https://doi.org/10.24908/encounters.v24i0.16541

Herrero-Villarreal, D., Navarro, M. y Korach, R. (2023). Naturaleza de la ciencia y género como temas transversales en cursos de Física I de la UNED de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 23 (2), 307-331. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140947032023000200307&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Icart, M. T., & Canela, J. (1994). El artículo de revisión. Enferm Clin, 4(4), 180-184. https://www.uv.es/~docmed/documed/documed/398.html

León, M. (2024). Educación universitaria en el Perú: situación actual y perspectivas. Universidad Continental. https://blogposgrado.ucontinental.edu.pe/educacion-universitaria-peru-situacion-actual-perspectivas

Loayza-Maturrano, E. F., Vásquez León, S. M., & Flores de la Cruz, H. N. (2021). Análisis de la violencia de género en la universidad. Propuesta de intervención cualitativa. Revista Científica Ágora, 8(1), 42–51. https://doi.org/10.21679/arc.v8i1.206

Martínez-González A., Herrera-Penilla C., García-Minjares M., Buzo-Casanova E., Gutiérrez-Cirlos C. y Sánchez-Mendiola, M. (2023) Trayectorias académicas de los estudiantes de licenciaturas de ciencias de la salud. Gaceta Médica de México, 159(3), 238-244. https://doi.org/10.24875/gmm.22000393

Mejía-Pérez, G., González-Baños, J., & Alvarado-Pérez, F. (2023). Movilidad social intergeneracional en México. El caso de las egresadas de educación preescolar durante la pandemia COVID 19. Revista iberoamericana de educación superior, 14(39), 21-40. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.39.1527

Mendoza, R. y Moreno, J. (2023). La educación superior como factor que determina el acceso de mujeres y hombres al trabajo remunerado. Revista Universidad y Sociedad, 15(4), 512-522. https://n9.cl/8z4gk

Nahuel di Napoli, P. y Pogliaghi, L. (2022). Denuncias por violencia de género hacia mujeres estudiantes de bachillerato. Revista mexicana de sociología, 84(4), 907-939. https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2022.4.60387

Peña, J; Boll, V. y Riquelme, H. (2023). Masculinización de lo público: Percepciones sobre la utilización del espacio público en universidades chilenas de la zona centro y centro sur del país. urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, v. 15. https://doi.org/10.1590/2175-3369.015.e20220177

Ramos, V. H. (2021). Jóvenes mayas o de origen maya hacia la universidad: desigualdades, agencia y movilidad social. Estudios de cultura maya, 58, 237-270. https://doi.org/10.19130/iifl.ecm.2021.58.23868

Rodríguez, K., Rodríguez, A., y Agoff, M. (2023). Acoso y hostigamiento sexual en universitarias: emociones negativas ante estas formas de violencia de género y su afrontamiento. Nóesis. Revista de ciencias sociales, 32(63), 24-46. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2395-86692023000100002&lng=es&nrm=iso

Salinas, P., Romaní, G., & Lay-Lisboa, S. (2023). Discursos ambivalentes hacia las estudiantes de educación superior: estereotipos de género en docentes ingenieros y técnicos en STEM-minería. Calidad en la educación, (58), 102-137. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-45652023000100102&lng=es&tlng=es.

Sandoval, C. y Jiménez, A. (2022). El enfoque feminista de las emociones para el estudio de los espacios de miedo en las universidades. La ventana. Revista de estudios de género, 6(56), 72-105. https://lc.cx/SIUr4U

Segura, C., Soto, Y., Castillejos, W. y Badillo, J. (2022). Mujeres indígenas: experiencias y sentidos en torno a la universidad. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 13(25). https://doi.org/10.32870/dse.v0i25.1134

SUNEDU: Hay más mujeres que hombres en universidades, pero ganan hasta un 27% menos. (2024, 13 de junio). El peruano. https://lc.cx/_h172f

Trujillo, M. y Contreras, P. (2021). Violencia de género: prevalencia, imaginarios sexistas, y mitos en la juventud universitaria. Apuntes 88, 35-55. https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1316/1496

UNESCO (2023) Informe sobre Educación Superior en el Perú. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000131677

Published

2024-06-30

How to Cite

Colquehuanca Usedo, I. . (2024). Approximation into the scope of higher education attainment for women in Peru: a systematic review. UCV-Scientia, 16(1), 16–25. https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v16n1a2

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.