Digital tools and the teaching-learning process in regular elementary school teachers
DOI:
https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v15n2a6Keywords:
Digital tools; teaching learning process; education; Spearman’s testAbstract
The objective of this research is to examine the association between the use of digital tools and the sequence of teaching and learning in teachers of an educational center in Huáscar, San Juan de Lurigancho. It adopts a non-experimental scheme, it is a relational study and contemplates a sample of 102 teachers, a Likert-type survey was applied with 12 items for the first variable: use of digital tools and 16 for the second variable: teaching and learning sequence. Due to the lack of normality in both variables, Spearman’s test was used. The results revealed a significant overall correlation of 0.821, supported by a p-value of 0, evidencing the strong association between both variables. When analyzing the correlation of the specific characteristics of the first variable with the second variable, positive and significant correlations were observed, highlighting the distinctive positive influence of each tool in the educational task. It is then postulated that an adequate use of these selected tools has an important association with the teaching and learning process.
References
Abad, A. (2021). Reflexiones sobre los procesos de enseñanza/ aprendizaje en la educación a distancia1. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9). https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050910
Ávila, J., Flores, J., Rojas, C., Sáez, F., Inostroza, D., Campbell, C., & Díaz, C. (2019). Herramientas tecnológicas para innovar en el aula universitaria. https://dirdocencia.udec.cl/wp-content/uploads/2022/07/libreria-herramientas-tecnologicas-para-innovar-en-el-aula-universitaria.pdf
Barcia, J. (2019). Formación pedagógica y didáctica. Centro de Investigación y Desarrollo Ecuador.
Camaná, R. (2019). Herramientas tecnológicas y su relación en el proceso enseñanza-aprendizaje en la formación académica superior [Tesis de Maestría, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec:8443/jspui/handle/123456789/29803
Campa, L., & Lozano, A. (2023a). Competencias Digitales Docentes y su integración con las herramientas de Google Workspace: una revisión de la literatura. Transdigital, 4(7). https://doi.org/10.56162/transdigital163
Campa, L., & Lozano, A. (2023b). Competencias Digitales Docentes y su integración con las herramientas de Google Workspace: una revisión de la literatura. Transdigital, 4(7), 1–22. https://doi.org/10.56162/transdigital163
Cedeño, F., & Zambrano, J. (2023). Integración de las Tecnologías de Información y Comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Cognosis, 8(EE1). https://doi.org/10.33936/cognosis.v8iee1.5615
Embleton, S. (2023). Los procesos de aprendizaje y el papel de las TIC en la educación antes y durante el COVID-19. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1). https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.345
Fontalvo, H., Iriarte, F., Domínguez, E., Ricardo, C., Ballesteros, B., Muñoz, V., & Campo, J. D. (2022). Diseño de ambientes virtuales de enseñanza aprendizaje y sistemas hipermedia adaptativos basados en modelos de estilos de aprendizaje. Zona Próxima, 08, 42–61. https://doi.org/10.14482/zp.08.180.81
González, J., Corrales, G., & Morquecho, R. (2023). La motivación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4708
Hernández, R., Infante, M., & Pupo, Y. (2023). Hacia un proceso de enseñanza-aprendizaje con una visión holística. PAPELES, 15(29). https://doi.org/10.54104/papeles.v15n29.1304
Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial McGraw-Hill Interamericana.
Jiménez, D. (2019). Herramientas digitales para la enseñanza de las matemáticas en la educación básica. [Tesis de posgrado, Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/11110
Llumiquinga, J., Llumiquinga, M., Tumailla, D., & Flores, S. (2023). Evaluación de plataformas digitales en la educación: Una revisión sistemática de herramientas y metodologías. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6026
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liz Yina Tipismana Matos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.