Public management in the education sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v15n1a7

Keywords:

Public Management, education.

Abstract

The public administration carrying out a new public management is directly related to the welfare of citizens, because it is irrefutable that the State takes them into consideration when any government has to make any decision that involves them directly or indirectly. Likewise, its main objective is to be able to provide citizens with services and goods that satisfy all the needs they may have. Similarly, the education sector is in a stage of constant renewal, i.e., education management has accepted this new notion. In other words, the implementation of this management seeks that the person acquires new knowledge from various sources and experiences throughout his life. This can be achieved by making use of the factors that constitute the new public management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, G. and Herr, K. (2015) ‘New Public Management and the new professionalism in education: Framing the issue’, Education Policy Analysis, 23(9), pp. 1–23. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.2222.

Andrade, D. (2015) ‘Nova gestão pública e governos democrático-populares: contradições entre a busca da eficiência e a ampliação do direito à educação’, Educação & Sociedade, 36(132), pp. 625–646. doi:10.1590/es0101-73302015152440.

Arroyo, J. I. (2018). Avances y desafíos de la gestión de la ética pública en América Latina. Revista española de la transparencia(6), 106-133. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6563295

Chacón, A. (2018). Avances y desafíos de la gestión de la ética pública en América Latina. Revista Española de La Transparencia, (6), 106–133. https://revistatransparencia.com/ojs/index.php/ret/article/view/20/4

Baptista, C. R. (2019). Public policy, special education and schooling in Brazil. Educacao e Pesquisa, 45, 1–17. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945217423

Caballero, M. F., & Nieto, L. E. (2015). Nueva gestión pública en Colombia y bienestar laboral del profesorado universitario. Entramado, 11(1), 124-134. https://www.redalyc.org/pdf/2654/265440664009.pdf

Centro Latinoamericano de Administraión para el Desarrollo. (2008). Carta Iberoamericana de Calidad en la Gestión Pública. In XVIII Cumbre Iberoamericana de Jefes de Estado y de Gobierno (Vol. 2008, Issue 25, pp. 4–10). https://clad.org/wp-content/uploads/2020/04/cartaiberoamericanadecalidad7-1.pdf

De La Garza Montemayor, D. J., Yllán Ramírez, E. R., & Barredo Ibáñez, D. (2018). Tendencias en la administración pública moderna: La nueva gestión pública en México. Revista Venezolana de Gerencia, 23(81), 31-48. https://doi.org/10.31876/revista.v23i81.23467

Garbanzo Vargas, G. (2016). Desarrollo organizacional y los procesos de cambio en las instituciones educativas, un reto de la gestión de la educación. Educación, 40(1), 67-87. https://www.redalyc.org/pdf/440/44043204005.pdf

Gutiérrez, S. A., & Ruiz, M. (2018). Impacto de la educación inicial y preescolar en el neurodesarrollo infantil. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 9(17), 33–51. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v9i17.121

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. In McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V. (6a). https://shorturl.at/hxAIV

Huapaya, Y. A. (2019). Gestión por procesos hacia la calidad educativa en el Perú. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 243. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.277

Maroy, C., Mathou, C., Vaillancourt, S., & Voisin, A. (2015). Nova Gestao Pública e Educacao: A trajetória da política do Québec de "Gestao orientada por resultados". Educação & Sociedade, 36(132), 801-818. https://www.scielo.br/j/es/a/rpGDQYXyH7W6GzZb5H7gqVj/?lang=pt&format=pdf

Marques, L. R. (2020). Repercussions of the new public management in education management: a study of Goiás state education network. Educar Em Revista, (36), 1–18. https://www.scielo.br/j/er/a/sZktftH73Rxt4DnHCmKrnFp/?lang=en&format=pdf

Palella, S., & Martins, F. (2012). Metodología de la Investigación Cuantitativa (Tercera Edición ed.). Caracas, Venezuela: FEDUPEL. https://issuu.com/originaledy/docs/metodologc3ada-de-la-investigacic3b

Pedraja, L. (2017). Desafíos para la gestión pública en la sociedad del conocimiento. Interciencia, 42(3), 145. https://www.redalyc.org/pdf/339/33950011001.pdf

Rico, A. D. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia, Sophia. 12(1), 55-70. https://www.redalyc.org/pdf/4137/413744648005.pdf

Verger, A., & Normand , R. (2015). Nueva gestión pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global. Educação & Sociedade, 36(132), 599-622. https://www.redalyc.org/pdf/873/87342690002.pdf

Zientarski, C., Mendonça, H. C., & De Oliveira, S. (2019). “Democratic management” in public education: a paradox of the Brazilian neopatrimonialist state? - The case of ceará. Educação Em Revista, 35(|e195849), 1–38. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698195849

Published

2023-12-21

How to Cite

Reto López, M. E. . (2023). Public management in the education sector. UCV-Scientia, 15(1), 87–90. https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v15n1a7

Issue

Section

Review Articles