Autonomous learning of the basic education student: A review bibliographic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v15n1a6

Keywords:

Autonomous learning, basic education, active learning.

Abstract

The Autonomous learning It is the process that allows the student to be independent by building their own learning, having the freedom to choose their own strategy, to solve their problems and assume the consequences of their decisions, getting better their self-esteem. The objective of this research article, is to identify the importance of autonomous learning of the basic education student. Considering the methodology of bibliographic review, Primary sources of research found in databases of scientific publications such as: Scielo, Redalyc, Dialnet, and Google academic. Finding after the leak 26 investigations, whose articles were parameterized between 2019 and 2023, considered inclusion and exclusion criteria based on the PRISMA strategy that allowed to cover the expected profile. Concluding on the importance of autonomous learning in basic education students, because this type of learning will allow them to be prepared to face new challenges, in a changing and competitive world.

References

Aebli H. (2001). Factores de la enseñanza que favorecen el aprendizaje autónomo. Narcea, S.A. https://bit.ly/3XAGP2j

Aguilar Gordón, F. D. R. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213-223. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213

Aliaga, C. E. (2022). Estrategias personalizadas para la enseñanza en educación básica: estudio de revisión. 593 Digital Publisher CEIT, 7(1), 332-342. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.1-1.975

Carnone, S. Y. R. (2022). Las TIC en el aprendizaje en educación básica, una revisión sistemática. Revista Cientifica Emprendimiento Científico Tecnologico, (3), 13-13. https://bit.ly/3JHYeQR

Crispín Bernardo, M. L., Caudillo Zambrano, M. D. L., Doria Serrano, M. D. C., & Esquivel Peña, M. (2011). Aprendizaje autónomo. https://bit.ly/3D1tpmi

Dewey, J. (1933, ed. 1989). Cómo pensamos: Nuestra exposición de la relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. (pp. 4-73). Paidós. https://bit.ly/3r9mu7T

Enríquez, V. L., & Hernández, G. M. (2021). Alumnos en pandemia: una mirada desde el aprendizaje autónomo. Revista digital universitaria, 2(22). http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.2.11

Estacio-Chang, M. A., & Medina-Zuta, P. (2020). Rol del docente para la formación en investigación: reto pendiente de la educación peruana. Maestro y Sociedad, 17(2), 354-369. https://bit.ly/3XSQ8uJ

Fondo de las naciones unidas para la infancia (UNICEF 2019). Segundo año Taller de aprendizaje /proyecto 02 Autoevaluación y evaluación entre pares. https://uni.cf/3NE1cXF

Freire, P. (2004), Pedagogía de la autonomía. Paz e terra S.A. https://bit.ly/46CkRQi

Lip, L. C. A. (2022). Desarrollando autonomía en los niños a través del juego didáctico: Developing autonomy in children through educational game. Revista científica ecociencia, 9(1), 30-46. https://doi.org/10.21855/ecociencia.91.583

Loja, C. & Quito, L. (2021). El rol docente y las innovaciones pedagógicas como elementos para la transformación educativa. Revista Scientific, 6(20). https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.20.16.296-310

Luna, S. C. (2015). El futuro del aprendizaje 2 ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? Investigación y Prospectiva en Educación: contribuciones temáticas UNESCO, París (14). https://bit.ly/3PGRt5s

Mena Terry, M.A.T, & Ruíz Cumapa, M. (2022). Educación híbrida: alternativa para el aprendizaje autónomo de las matemáticas. Educación Y Sociedad, 20(3), 190–210. https://bit.ly/44sOfXB

Mendoza L. (2022). Las Tics como soporte en el aprendizaje autónomo en estudiantes de nivel secundario: retos a alcanzar en la educación digital. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 1379–1406. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1960

Ministerio de Educación (2016). Currículo Nacional de Educación Básica. https://bit.ly/3CZihGD

Ministerio de Educación (2021). Desarrollo de la autonomía de las y los estudiantes: brindar orientaciones generales a los docentes tutores sobre el desarrollo de la autonomía en sus estudiantes con el fin que sean gestores de su propio aprendizaje. Repositorio MINEDU. https://bit.ly/3rjxoYJ

Monteza, D. (2022). Estrategias didácticas para el pensamiento creativo en estudiantes de secundaria: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 4(1), 120-134. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.01.009

Moreira, M. K.M., Marín, L. R. M., & Vera, V. L. (2021). La educación de la autonomía en niños y niñas del subnivel inicial 2 de la escuela Gabriela Mistral. Polo del conocimiento, 6(8), 135-153. https://bit.ly/3NI2Rvu

Ñontol Oyarce, L. M., Montenegro Marín, M. R., Ruíz Acuña, H. M., & Fernández Otoya, F. A. (2022). El design thinking como metodología para desarrollar el aprendizaje autónomo en estudiantes de escuelas peruanas. Revista San Gregorio, 1(51), 209-230. https://bit.ly/3XCXS3w

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2022). Reimaginar juntos nuestro futro: un nuevo contrato social para la educación. https://bit.ly/44w6ECU

Quiquije, L. A. L., & Flores, A. (2022). Guía de actividades lúdicas que fomenten la autonomía en los niños de Educación Inicial II. Revista Educare-Upel-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(Extraordinario), 215-235. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1704

Rodríguez, T. Á. F., Chicaiza, P. L. E., & Cusme, T. A. C. (2022). Metodologías emergentes para la enseñanza de la Educación Física (Revisión). Olimpia, 19(1). https://bit.ly/46uD2HX

Ruiz, B. E., Escudero, N. A., & Mercado, L. E. P. (2022). Evaluación del aprendizaje autónomo dentro del aula invertida: revisión sistemática. Voces de la educación, 7(14), 143_168-143_168. https://bit.ly/3JJhqgY

Ruiz, H.D. & Ortega-Sánchez, D. (2022). El aprendizaje basado en proyectos: una revisión sistemática de la literatura (2015-2022). Revisión humana. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 11 (Monográfico), 1-14. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4181

Ulloa, O. A. (2022). Desarrollo de capacidades investigativas en estudiantes de educación básica: estudio de revisión. 593 Digital Publisher CEIT, 7(4), 114-128. doi.org/10.33386/593dp.2022.4.992. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.4.992

Published

2023-07-30

How to Cite

Peralta Macedo, A. M. . (2023). Autonomous learning of the basic education student: A review bibliographic. UCV-Scientia, 15(1), 72–86. https://doi.org/10.18050/revucv-scientia.v15n1a6

Issue

Section

Review Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.