Gaps and Inequity in Educational Infrastructures in Peru
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v14n2a5Keywords:
equity, educational quality, spending on educational infrastructureAbstract
The purpose of this text is to analyze the specific and disaggregated information regarding the pending gaps in equity and equality of educational infrastructure in relation to the marginal urban and rural areas of Peru. For the Ministry of Education (2016b), the primary objective of the educational public policies of the Peruvian state is to reduce the infrastructure quality and equity gaps that affect the provision of the educational service imposed on us by the 21st century society, according to the Educational Infrastructure Census (2014), a large part of the educational premises in the rural areas of Peru, have corrective maintenance needs in physical infrastructure, lack of furniture equipment, lack of installation of electrical energy, telecommunications and accessibility for the population with disabilities. The method used for this work is qualitative documentary analysis. Among the main conclusions we can affirm that the state prioritizes investments aimed at closing the gap in coverage and educational quality, however, 6% of the Gross Domestic Product destined for the education sector is below the world average (US$ 980.50), with an expenditure of approximately US$928.97 per student. Sanchez, et al. (2017) argue that one of the causes of the existing gap in the Latin American and Caribbean region is the low levels of public and private investment.
References
ANRG. (2017). La Inversión Privada en el Sector Educación. Obtenido de Grade: http://www.grade.org. pe/forge/descargas/APP yOXL.infraestructura.pdf
Campana, Y., Velasco, D. Aguirre, J. & Guerrero, E. (2014). Inversión en infraestructura educativa: https://www. researchgate.net/publication/264380726_Inversion_ en_infraestructura_educativa_una_aproximacion_a_ la_medicion_de_sus_impactos_a_partir_de_ la_experiencia_de_los_Colegios_Emblematicos_ Informe_Final_para_Comentarios_NO_CITAR_ Codigo_de_proyecto
Campos Delgado, G. (2018). Factores Asociados a La Inversion en Infraestructura Regional Decentralizada A 2008-2015. Perú.
Canaza, F. (2018). Educación y desigualdad en el Perú: rupturas y redes de esperanza en el plan de vivir juntos. UCV HACER Rev. Inv. Cult, 7(2), 69-79. Obtenido de https://n2t.net/ark:/13683/pxef/gk2
Carrillo, S., & Cuenca, R. (2018). Mujeres, relaciones de género y educación en el Perú, Lima: IEP. Vidas desiguales, 199-223. Obtenido de https:// fondoeditorial.iep.org.pe/producto/vidas-desiguales- mujeres-relaciones-de-genero-y-educacion-en-el- peru/
CEPAL. (2016). El enfoque de brechas estructurales. Obtenido de https://repositorio.cepal.org/bitstream/ handle/
Cuenca, R., & Reátegui, L. (2019). Vidas Desiguales. Mujeres, relaciones de género y educación en el Perú. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Cuenca, R., & Urrutia, C. (2019). Explorando las brechas de desigualdad educativa en el Perú. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Obtenido de https://www. redalyc.org/articulo
Duarte, J., Jaureguiberry, F., & Racimo, M. (2017). Suficiencia, equidad y efectividad de la infraestructura escolar en América Latina según el TERCE. UNESCO aproximación a la medición de sus impactos a partir de la experiencia.
El Comercio. (2014). Colegios-privados- publicos-342649- noticia. Obtenido de noticiero.com : https://elcomercio.pe/lima/lima-hay-tres
El Peruano. (2019). Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE), invierte por alumno de secundaria 7 veces menos que el promediode 50 países (La República, 2016).
Factores de riesgo en el bajo desempeño académico y desigualdad social en el Perú según PISA 2012. Apuntes 79, XLIII(79), 9–45. (2016). Apuntes 19, XI(79), 9-45.
Flores, J., Hernandez, R., & Garay, R. (2020). Information Technologies: Internet Access and Digital Divide in Peru. Obtenido de https://www.redalyc.org/ journal/290/29063559007/html/
Gallardo-Echenique, E. E. (2019). Brechas y asimetrías que emergen en la era digital, ¿nuevas formas de exclusión? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(1), 1- 3. Obtenido de https://redie.uabc. mx/redie/article/ view/2909/1754
Gestión. (2018). Perú entre los países que menos invierten en educación, por debajo de los US$ 50,000. Obtenido de https://gestion.pe/economia/peru-paises- invierten-educacion-debajo-us-50-000- 229121
Gestión. (2022). El déficit de la infraestructura educativa se muestra en la falta de servicios básicos. Obtenido de https://gestion.pe/economia/minedu- hay- 25-000-colegios-problemas- abastecimiento-agua- 133190-noticia/
Grande, Cañón, & Cantón . (2016). Information and communication technologies: Evolution of the concept and characteristics. Obtenido de https://www.upo.es/ revistas/index.php/IJERI/
Guadalupe, C., León, J., & Vargas, S. (2017). Estado de la educación en el Perú Análisis y perspectivas de la educación básica. Obtenido de http://www.grade. org.pe/forge/descargas/Estado%20de%20la%20 educaci%C3%B3n%20en%20el%20Per%C3%BA.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista , L. P. (2014 de 2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill. Obtenido de https://www. uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/ Investigacion.
Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y representaciones,, 5(1), 325-347. doi:http://dx.doi. org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
Hong, K., & Zimmer, R. (2016). Does Investing in School Capital Infrastructure Improve Student Achievement? Economics of Education Review, 53(Supplement C), 143-158. Obtenido de https://doi.org/10.1016/j. econedurev.2016.05
INEI. (2014). Estadísticas: índice temático sociales (Base de datos), INEI (Instituto Nacional de Estadística e Informática), Lima, Perú. Obtenido de http://www.inei. gob.pe/estadisticas/indicetema tico/sociales/
INEI El PNIE. (2014). Inició con el Censode Infraestructura Educativa (CIE) que el MINEDU concluyó en el 2014.
Jain, C., & Prasad, N. (2018). Quality of Secondary Education in India. Concepts, Indicators, and Measurement. Singapore: Springer Nature Singapore Pte Ltd.
La República. (09 de abril de 2016). Mayoría de escuelas de zonas rurales no tienen internet. Obtenido de https://larepublica.pe/ sociedad/930655-mayoria- de-escuelas- dezonas-rurales-no-tienen-internet
La República. (2016). Minedu dará mayor impulso a la educación en zonas rurales. Obtenido de Retrieved from https:// larepublica.pe/reportero-ciudadano/886499 - minedu-dara-mayor-impulso-la-educacionen- zonas- rurales
Ley Nro. 28044. (2003). Ley General de educación. Obtenido de http://www.minedu.gob.pe/p/ley_general_ de_educacion_28044.pdf
Marchesi, A., Tedesco, J., & Coll, C. (2021). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Obtenido de http://www. psyed.edu.es/archivos/grintie/MarchesiTedescoColl_ CalidadEquidadyReformas.
Marín, J., Barragán, X., & Zaballos, A. (2014). Informe sobre la situación de conectividad de Internet y Banda Ancha en Perú. S.l.: BID.
Matias, A. (2018). Más de 3 mil terrenos donde funcionan centros educativos no tienen saneamiento físico. Obtenido de Diario Correo Huancayo: https:// diariocorreo.pe/edicion/huancayo/mas-de-3-mil- terrenos-donde-funcionan-centros-educativos-no- tienen-saneamiento-fisico
MINEDU. (2016). Mecanismos de intervención Público Privadas para la inversión en educación. Obtenido de Ministerio de Educación.
MINEDU. (2017). Plan Nacional de infraestructura educativa al 2025. Obtenido de https://siteal.iiep. unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/plan_ nacional_de_infraestructura_educativa_al_2025.pdf
Ministerio de Educacion. (2016). Políticas de infraestructura educativa y su efecto en el aprendizaje de los estudiantes: un análisis comparado en países de América Latina. Obtenido de https://www.saece.com. ar/relec/revistas/13/es
Ministerio de Educación. (2016b). Por una educación con dignidad. Inversión en infraestructura educativa 2011-2016.
Morán, R. (2017). Evaluación censal (ECE) en II.EE. públicas focalizadas y no focalizadas del distrito de San Vicente de la UGEL 08 de Cañete en el año 2014. Obtenido de https://hdl.handle. net/20.500.12692/6672
Muelle, L. (2016). Factores de riesgo en el bajo desempeño académico y desigualdad social en el Perú según PISA 2012. Apuntes 79, XLIII(79), 9–45.
OCDE . (2015c). Education at a Glance 2015 .
OCDE. (2014). Latin American Economic Outlook 2015: Education, Skills and Innovation for Development, OECD Publishing, Paris. Obtenido de http://dx.doi. org/10.1787/leo-2015-en
OCDE. (2016). Avanzando Hacia Una Mejor Educación Para Perú. Obtenido de https://www.oecd.org/ dev/ Avanzando-hacia- una-mejoreducacion-en-Peru.pdf
OCDE. (2016). E-Learning in Higher Education in Latin America, Development Centre Studies, OECD Publishing, Paris. Obtenido de http://dx.doi. org/10.1787/9789264209992-en.
OCDE. (2018). Avanzando hacia una mejor educación en Perú. Obtenido de https://www.slideshare.net/ zqr/avanzando-haciaunamejoreducacionenpe ru-115498960
OCDE. (2018). Review of Policies to Improve the Effectiveness of Resource Use in.
OCDE/CAF/CEPAL. (2019). Latin American Economic Outlook 2015: Education, Skills and Innovation for Development, OECD Publishing, Paris. Obtenido de http://dx.doi.org/10.1787/leo-2015-en
Pantelis, K., Aija, L., & Llewellyn, T. (2020). Small is big in ICT: The impact of R&D on productivity. Telecommunications Policy. 44(1), 1-15. Obtenido de https://doi. org/10.1016/j.telpol.2019.101833
Plan Nacional de Infraestructura Educativa (PNIE) a 2025, publicado en 2015 por el Minedu Ley General de educación 28044, Perú.
PCM/MEF . (2016). Informe Pre electoral, Administración 2011-2016, Presidencia del Consejo de Ministros y Ministerio de RPP (2019) . Obtenido de https://rpp. pe/economia/economia/ipe- mas-de-la- mitad-de-las- escuelas-publicas-no- tienen-agua-ni- electricidad- noticia-12296
Pezzini, M. (2015). Avanzando hacia una mejor educación para Perú. Making Development Happen OECD, 3. https://www.oecd.org/dev/Avanzando-hacia- una-mejor-educacion-en-Peru.pdf
Proyecto de Ley N° 5647 -2020. (2020). Proyecto de ley que declara en situación de emergencia sanitaria los servicios básicos de agua potable y alcantarillado en las instituciones educqativas públicas del Perú . Obtenido de https://www.google.com/search?q=Proyec to+de+Ley+N%C2%B0+5647+-hrome&ie=UTF-8
Quezada, M. (2019). Condiciones de la infraestructura educativa en la región pacífico central: los espacios escolares que promueven el aprendizaje en las aulas. doi:https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28179
Ramos, A., Málik, B., & Sánchez , G. (2018). Educar y orientar para la igualdad en razón de género. Madrid: Universidad Nacional de Educación. https://dialnet. unirioja.es/servlet/libro?codigo=60939
Ricardo, S., Lardé, P., & Chauvet, P., Azhar, J. (2018). Inversiones en infraestructura en América Latina: tendencias, brechas y oportunidades. https://www. cepal.org/es/publicaciones/43134-inversiones- infraestructura-america-latina-tendencias-brechas- oportunidades
RM N° 153 . (2017). Aprobar El Plan Nacional de la infraestructura educativa pública https://www.gob.pe/ institucion/minedu/normas-legales/169809-153-2017- minedu-parte-1
Rojas, V., & Guerrero, G. (2016). Gendered trajectories through education, work and parenthood in Peru, Working paper. (157). https://www.grade.org.pe/ en/publicaciones/gendered-trajectories-through- education-work-and-parenthood-in-peru/
RPP. (2019). IPE: Mas de la mitad de las escuelas públicas no tienen agua ni electricidad. Obtenido de https://rpp.pe/economia/economia/ipe-mas-de-la- mitad-de-las-escuelas-publicas-no-tienen-agua-ni- electricidad-noticia-1229672
Sánchez, R., Lardé, Y., Chauvet, P., & Jaimurzina, A. (2017). Inversiones en infraestructura en América Latina: tendencias, brechas y oportunidades. http:// hdl.handle.net/11362/43134
Santiago, C. (2020). Inversión en la educación una educación de segunda o tercera calidad”. Obtenido de https://inversionenlainfancia.net/blog/entrada/ noticia/1763/0
Sanz, R. & González, A. (2018). La educación sigue siendo un “tesoro”. Educación y docentes en los informes internacionales de la UNESCO. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9 (25), 157–174 https://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v9n25/2007-2872- ries-9-25-157.pdf
Saravia, J., & Terrones, M. (2016). Cómo se relaciona la infraestructura de la escuela con los aprendizajes de los estudiantes. http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/ uploads/2017/05/VF_zoomeducativo_3.pdf
Sutep. (2020). En 25 años se cerrará la brecha en infraestructura educativa. Obtenido de https://sutep. org/articulos/en-25-anos-se-cerrara-la-brecha-en- infraestructura-educativa/
Terán, O. (2017). Diagnóstico del acceso, uso de las TIC’s y medición de la brecha digital en la carrera de Ingeniería Industrial. Educación Superior, 3(1), 52- 66. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2518- 82832017000200007&script=sci_abstract
Tomas, B. (2020). El saneamiento físico legal y la percepción de la calidad del servicio educativo. Obtenido de https://hdl.handle.net/20.500.12692/40661
Umayahara, M. (2004). En búsqueda de la equidad y calidad de la educación de la primera infancia en América Latina. https://revistaumanizales.cinde.org. co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/ view/315
Vaillant, D., & Rodriguez, E. (2018). Perspectivas de UNESCO y la OEI sobre la calidad de la educación. Obtenido de https://ie.ort.edu.uy/innovaportal/ file/73018/1/p erspectivas-de-unesco-y-oeivaillant- rodriguez.pdf
Vega, P. (2017). La desigualdad invisible: el uso cotidiano de los espacios públicos en la Lima del siglo XXI. Territorios. http://www.scielo.org.co/pdf/terri/n36/ n36a02.pdf
Vegas, E., & Coffin, C. (2015). Cuando el gasto en la educación importa: Un análisis empírico de información internacional reciente, Banco Interamericano de Desarrollo. Obtenido de https://www.duplichecker.com/ es https://www.econstor.eu/bitstream/10419/115518/1/ IDB-WP-574.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.