Collaborative learning in virtual environments
DOI:
https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v14n1a7Keywords:
collaborative learning; virtual environments and higher educationAbstract
The research developed is a bibliographical review whose purpose was to analyze the research on collaborative learning in virtual environments in higher education. The objective of the research is to present a documentary study and explain the main research related to the implementation of collaborative learning in virtuality. To develop the research, 25 research articles were consulted on the subject, through the Dialnet, Eric, Scopus, Redalyc, Scielo, Proquest, EBSCOhost databases. The result shows that collaborative learning is favorable and an opportunity for higher level students to acquire abilities, skills and abilities that favor their comprehensive development and this will be evidenced in their academic and professional performance.
References
Alfonso Cuellar, J. J., Mancera Valetts, L. P., & Cardenas, Y. (2018). Trabajo colaborativo mediado por las TIC: estrategia para el fomento de la competencia argumentativa. Trabajo Colaborativo Revista Virtual, 54, 41–55. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/981
Aties López, L., Burgal Cintra, C. J., & Antúnez Coca, C. J. (2020). Experiencias de la aplicación del aprendizaje cooperativo para la enseñanza de Microbiología Clínica. Maestro y Sociedad, 18(1), 15–26. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5311
Baanqud, N. S., Samarraie, H., Alzahrani, A. I., & Alfarraj, O. (2020). Engagement in cloud-supported collaborative learning and student knowledge construction: a modeling study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(1), 2–23. https://doi.org/10.1186/s41239-020-00232-z
Bastidas, J. A. (2019). El proceso de aprendizaje en la educacion superior. Hechos y Proyecciones Del Lenguaje, 25, 98–114. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.36647.14249
Castellanos, J. C., & Niño, S. A. (2020). Aprendizaje colaborativo en lÍnea, una aproximaciÓn empÍrica al discurso socioemocional de los estudiantes. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 22, 1–12. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e20.2329
Castellanos Ramirez, J. C., & Niño Carrasco, S. A. (2020). Aprendizaje colaborativo en línea, una aproximación empírica al discurso socioemocional de los estudiantes. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 22, 1–12. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e20.2329
Chávez, M., Rivera, V., & Haro, G. (2021). Percepción de la Educación Virtual en Instituciones de Educación Superior 2020 - 2020. Revista de Investigación Enlace Universitario, 20(1), 8–21. https://doi.org/10.33789/enlace.20.1.81
Compte Guerrero, M., & Sanchez del Campo Lafita, M. (2019). Aprendizaje colaborativo en el sistema de educación superior ecuatoriano. Revista de Ciencias Sociales, 25(2), 131–140. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i2.27342
Contreras, J. J., & Chapetón, C. M. (2017). Transforming EFL Classroom Practices and Promoting Students’ Empowerment: Collaborative Learning From a Dialogical Approach. PROFILE Issues in Teachers’ Professional Development, 19(2), 135–149. https://doi.org/10.15446/profile.v19n2.57811
Cornide, H., & Villarroel, R. (2019). Método para promover el aprendizaje colaborativo en ingeniería de software. Formacion Universitaria, 12(4), 3–12. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000400003
Cotán, A., García, I., & Gallardo, A. (2021). Trabajo colaborativo en línea como estrategia de aprendizaje en entornos virtuales: una investigación con estudiantes universitarios de Educación Infantil y Educación Primaria. Educación, 30(58), 147–168. https://doi.org/10.18800/educacion.202101.007
Dapia, M. D., & Escudero, R. (2014). Aprendizaje colaborativo mediante el uso de edublog en la enseñanza universitaria. Valoración de una experiencia. Enseñanza & Teaching, 32(2), 53. https://doi.org/10.14201/et20143215372
Deroncele Acosta, A., Medina Coronado, D., & Nagamine, M. (2020). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico en la educación peruana. Revista Inclusiones, 7(1), 68–87. ttps://www.researchgate.net/publication/340570387
Deroncele Acosta, A., Nagamine Miyashiro, M., & Medina Coronado, D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 17(3), 532–546. https://www.researchgate.net/publication/343079756_Desarrollo_del_pensamiento_critico_Development_of_critical_thinking
Ekundayo, D., Shelbourn, M., & Babatunde, S. O. (2021). Collaborative multidisciplinary learning: Quantity surveying students’ perspectives. Industry and Higher Education, 35(3), 211–222. https://doi.org/10.1177/0950422220944127
Flores, J. J., Garay, R., & Hernández, R. M. (2020). El uso de la wiki y la mejora en el aprendizaje colaborativo. Propósitos y Representaciones, 8(1). https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.447
Galindo Gonzáles, L., Ruíz Aguirre, E. I., Martínez de la Cruz, N. L., & Galindo Gonzáles, R. M. (2015). El aprendizaje colaborativo en ambientes virtuales (C. Editorial (ed.)). www.cenid.org.mx
García, M. del P. (2021). Aprendizaje colaborativo, mediado por internet, en procesos de educación superior. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1–19. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.23
González Lozada, S., & Triviño Garcia, M. Á. (2018). Las estrategias didácticas en la práctica docente universitaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 22(2), 371–388. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7728
Guerra Santana, M., Rodríguez Pulido, J., & Artiles, J. (2019). Aprendizaje colaborativo: experiencia innovadora en el alumnado universitario. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 18(36), 269–281. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836guerra5
Lizcano, A. R., Barbosa, J. W., & Villamizar, J. D. (2019). Aprendizaje colaborativo con apoyo en TIC: concepto, metodología y recursos. Magis, Revista Internacional de Investigación En Educación, 12(24), 5–24. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.acat
Loes, C. N., & Pascarella, E. T. (2017). Collaborative Learning and Critical Thinking: Testing the Link. Journal of Higher Education, 88(5), 726–753. https://doi.org/10.1080/00221546.2017.1291257
Matzumura, J. P., Gutiérrez, H., Pastor, C., & Ruiz, R. A. (2019). Valoración del trabajo colaborativo y rendimiento académico en el proceso de enseñanza de un curso de investigación en estudiantes de medicina. Anales de La Facultad de Medicina, 80(4), 457–464. https://doi.org/10.15381/anales.v80i4.17251
Medina, J. C., Calla, G. J., & Romero, P. A. (2019). Las teorías de aprendizaje y su evolución adecuada a la necesidad de la conectividad. Lex, 17(23), 377. https://doi.org/10.21503/lex.v17i23.1683
Mehta, K. J., Miletich, I., & Detyna, M. (2021). Content-specific differences in padlet perception for collaborative learning amongst undergraduate students. Research in Learning Technology, 29(0), 1–19. https://doi.org/10.25304/rlt.v29.2551
Meza, J., Castro, M., Vivas, R., & Rueda, A. (2020). Herramientas de aprendizaje colaborativo soportado por computador utilizadas en programas virtuales de educación superior: Una revisión sistemática de la literatura en Iberoamerica. Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI, June, 24–27. https://doi.org/10.23919/CISTI49556.2020.9140901
Montoya, L., Parra, M. del R., Lescay, M., Cabello, O. A., & Coloma, G. (2019). Teorías pedagógicas que sustentan el aprendizaje con el uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Revista de Información Cientifica, 98(2), 241–255. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332019000200241
Mora, A. M., & Mora, J. E. (2020). El aprendizaje colaborativo y su contribución en los ambientes virtuales. Journal of Science and Research, 6(1), 164–184. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.4914760
Mora, A. M., & Mora, J. E. (2020). El aprendizaje colaborativo y su contribución en los ambientes virtuales. Journal of Science and Research, 6(1), 164–184. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.4914760
Moreno Pinado, W., & Velázquez Tejeda, M. E. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 15.2(0), 53–73. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003
Palacio, M. (2020). Aprendizaje colaborativo con TIC y las excepciones y limitaciones al derecho de autor: Colombia. Revista La Propiedad Inmaterial, 29, 117–136. https://doi.org/10.18601/16571959.n29.05
Pegalajar Palomino, M. del C. (2018). Formación en competencias en alumnado universitario de Educación Social mediante prácticas basadas en aprendizaje cooperativo. Revista Complutense de Educacion, 29(3), 829–845. https://doi.org/10.5209/RCED.53970
Peña Miranda, C. A., & Cosi Cruz, E. (2017). Relación entre las habilidades de Pensamiento Crítico y Creativo y el Aprendizaje autónomo en estudiantes de la Facultad de Ciencias Matemáticas. PESQUIMAT, 20(2), 37–40. https://doi.org/10.15381/pes.v20i2.13965
Peña, S., Larrondo, A., Meso, K., & Perez, J. Á. (2021). Aprendizaje colaborativo en grupos virtuales internacionales: creación de reportajes multimedia. Revista Brasileira de Educação, 26, 1–16. https://doi.org/10.1590/s1413-24782021260032
Pervaz Iqbal, M., Velan, G., O’Sullivan, A. J., & Balasooriya, C. (2020). The collaborative learning development exercise (CLeD-EX): An educational instrument to promote key collaborative learning behaviours in medical students. BMC Medical Education, 20(1), 1–11. https://doi.org/10.1186/s12909-020-1977-0
Pinto Lorente, A. M., Gómez Pablos, V. B., & Izquierdo Alvarez, V. (2019). La mejora del aprendizaje y el desarrollo de competencias en estudiantes universitarios a través de la colaboración. Revista Lusofona de Educacao, 45, 257–272. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle45.17
Ralston A.S., P., Tretter, T. R., & Kendall Brown, M. (2017). Implementing Collaborative Learning across the Engineering Curriculum. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 17(3), 89–108. https://doi.org/10.14434/v17i3.21323
Romero Andonegui, A., & Gray Ruiz, U. (2017). Aprendizaje colaborativo a través de redes sociales en contextos universitarios. EDUTEC, Revista Electronica de Tecnologia Educativa, 62, 62–72. https://doi.org/dx.doi.org/10.21556/edutec.2017.62.999
Sánchez, I., Bonilla, M., & De Oliveira, I. (2021). Creatividad digital para transformar el aprendizaje: Empoderamiento desde un enfoque com-educativo. Comunicar, 29(69). https://doi.org/10.3916/c69-2021-09
Solórzano Cahuana, H. R. (2021). Aprendizaje colaborativo en los entornos virtuales. Polo Del Conocimiento, 6(11), 46–70. https://doi.org/10.23857/pc.v6i11.3250
Solórzano Quispe, L., Núñez Zamalloa, F., & Nagamine Miyashiro, M. M. (2021). Estrategias para desarrollar el pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 18(4), 1321–1340. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5311
Tello, I., Lázaro, P., & Méndez, M. (2017). Aprendizaje colaborativo a través de las TIC en educación superior. Revista Internacional de Didáctica y Organización Educativa, 3(2), 10–25. http://www.re-doe.com/index.php?journal=reidoe&page=article&op=view&path%-5B%5D=86&path%5B%5D=47%0Ahttp://www.re-doe.com/index.php?journal=reidoe&page=article&op=-view&path%5B%5D=86
omalá, M. A., Gallo, G. G., Mosquera, J. L., & Chancusig, J. C. (2020). Las plataformas virtuales para fomentar aprendizaje colaborativo en los estudiantes del bachillerato. Recimundo, 4(4), 199–212. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(4).octubre.2020.199-212
Vargas, K., Yana, M., Perez, K., Chura, W., & Alanoca, R. (2020). Aprendizaje colaborativo: una estrategia que humaniza la educación. Revista Innova Educación, 2(2), 1–17. https://doi.org/https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.02.009
Vera, C. A. (2019). La enseñanza en entornos virtuales de aprendizaje. 142.
Vera Romero, C. A. (2021). La nueva didactica deldocente universitario en la enseñanza en entornos virtuales de aprendizaje. Dialéctica, 1(18), 39–57. http://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/viewFile/9325/5817
Yaxón Baten, S. E. (2020). Aprendizaje Colaborativo con TiC ́s en la Educación Superior. Revista Científica Internacional, 3(1), 131–137. https://doi.org/10.46734/revcientifica.v3i1.29
Zuta Conde, L. (2021). Reflexiones sobre estrategias para fortalecer el pensamiento crítico en los estudiantes. Maestro y Sociedad, 76–84. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5447/5147
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.