Problem - based learning (PBL) as a teaching strategy in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/ucvs.v.13i1.07

Keywords:

Teaching Strategy, Problem Based Learning and Higher Education

Abstract

Nowdays, Higher Education in Peru continues with significant changes in the teaching process, with contemporary strategies such as Problem-Based Learning, whose purpose is promoting and developing competencies and skills, leading to a meaningful learning in professional training. The aim of this study is to carry out a systematic review on the importance of (PBL), its application as a teaching strategy in Higher Education and how it can contribute to the development of the training of competent professionals according to the demands of today’s society. The inquiry was carried out in databases such as Dialnet, Scielo, ProQuest, EBSCO and through Google Scholar, using a combination of keywords such as teaching strategies in higher education, problem-based learning, PBL as a teaching strategy in higher education. The unit of analysis consisted of 25 articles. In the studies, the use of instruments of their own creation stands out, as well as articles with a type of design, but without any evidence of type of sampling, giving inconsistency in the report and bibliographic support of the research design, hence some studies don’t comply in fully compliant with publication standards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrios Salas, J. S., & Pernett Deulufeut, H. K. (2019). El aprendizaje basado en problemas y estilos cognitivos en la enseñanza del idioma inglés. In Revista Adelante-AHEAD (Vol. 9, Issue 1). http://ojs.unicolombo.edu.co/index.php/adelante-ahead/article/view/158

Bashith, A., & Amin, S. (2017). The Effect of Problem Based Learning on EFL Students’ Critical Thinking Skill and Learning Outcome. Al-Ta Lim Journal, 24(2), 93. https://doi.org/10.15548/jt.v0i0.271

Bernal Fajardo, E. S., & Vargas Rodríguez, P. (2019). Experiencia de formación del graduado de la Fundación Universitaria Sanitas: una vivencia desde el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). Desarrollo Profesoral Universitario, 7(1), 48–53. https://doi.org/10.26852/2357593x.190

Campaña-Jiménez, R. L., Muñoz-Leiva, F., & Gallego-Arrufat, M. J. (2019). Estrategias de enseñanza para la adquisición de competencias en formación profesional: perfiles de estudiantes. Educar, 55(1), 203–229. https://doi.org/10.5565/rev/educar.876

Duque-Cardona, V., & Largo-Taborda, W. A. (2021). Desarrollo de las competencias científicas mediante la implementación del aprendizaje basado en problemas (ABP) en los estudiantes de grado quinto del instituto universitario de Caldas (Manizales). Panorama, 15(28), 143–156. https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i28.1821

Fernández-Domene, R. M., Sánchez-Tovar, R., Roselló-Márquez, G., Batista-Grau, P., & García-Antón, J. (2020). Evaluación de las actividades realizadas mediante la metodología de aprendizaje basado en problemas. IN-RED 2020: VI Congreso de Innovación Educativa y Docencia En Red, 439–448. https://doi.org/10.4995/inred2020.2020.11952

Ferrandis García, I., Ferrandis García, X., & Latorre Moreno, E. (2018). Percepción de alumnado universitario sobre estrategias de enseñanza aprendizaje activas. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencia, 17(3), 642–663. https://riucv.ucv.es/handle/20.500.12466/1416

Flores Tena, M. J., Ortega Navas, M. C., & Sánchez Fuster, M. C. (2021). Las nuevas tecnologías como estrategias innovadoras de enseñanza-aprendizaje en la era digital. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 24(1), 29–42. https://doi.org/10.6018/reifop.406051

Frontado, Y., Guaimaro, Y., & Flores, M. G. (2018). Metodología ABP como Herramienta Educativa Universitaria para Crear Ciudades Sustentables. In Rev. Tekhné (Vol. 21, Issue 1). http://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/temas/index.php/tekhne/article/view/3549

Gil-Galvan, R. (2018). The Use of Problem-Based Learning in University Education: Analysis of Acquired Competencies and Impact. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 73–93. http://www.emadridnet.orgviewprojectwww.us.es/investigaciondocente/2011Viewproject

Hernández Barbosa, R., & Moreno Cardozo, S. M. (2021). El aprendizaje basado en problemas: una propuesta de cualificación docente. Praxis & Saber, 12(31 e11174), 1–16. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n31.2021.11174

Jiménez-Consuegra, M. A., Flórez Maldonado, E., Domenech Pantoja, G., Berrio-Valbuena, J., Rodríguez-Nieto, C. A., Cervantes-Barraza, J. A., & Aroca Araújo, A. (2021). Estrategias y organización digital de los profesores universitarios en enseñanza y conectividad en el contexto de la pandemia generada por el COVID-19. Academia y Virtualidad, 14(1), 63–85. https://doi.org/10.18359/ravi.5027

Lagos-Rodríguez, M. G., Jiménez-Moreno, J. J., Jareño-Cebrian, F., & Álamo Cerrillo, R. (2019). Una experiencia de formación en ABP para profesorado universitario. InnoEducaTIC, 143–150. https://previa.uclm.es/profesorado/glagos/

Lara, A., Lara, N., Lara, G., & Bonilla, D. (2018). Aprendizaje basado en problemas como estrategia significativa en la formación académica. Universidad Ciencia y Tecnología, 1, 142–149. https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/60

Lazo Calle, A. J., & Horna Carranza, D. E. (2019). Evaluación del aprendizaje de los estudiantes del curso de metodología del trabajo universitario, utilizando el modelo ABP en una universidad pública. Balance ́s, 6(7), 18–23. http://www.intjmorphol.com/wp-content/uploads/2021/03/art_11_3921.pdf

Luy-Montejo, C. (2019). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7(2), 353–383. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.288

Marsiglia-Fuentes, R. M., Llamas-Chávez, J., & Torregroza-Fuentes, E. (2020). Teaching strategies and learning styles an approach to the case of the degree in education of the university of Cartagena (Colombia). Formacion Universitaria, 13(1), 27–34. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000100027

Mejia, C. R., Diaz, A. V., Alegría, G. A., Laveriano, D. M. Q., Lopez, C. E., Toro Huamanchumo, C. J., Altamirano, J. V. A., Villalobos, L. R. A., & R, S. Y. D. (2017). Nivel de satisfacción de ciencias básicas en estudiantes de medicina de siete universidades de Perú. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 31(3), 45–52. http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/918

MINEDU-PERÚ. (2015). 10 metodologías alternativas para desarrollar competencias y dinamizar el aprendizaje. In Ministerio de Educación. http://jec.perueduca.pe/?page_id=3469

Morales Bueno, P. (2020). Aprendizaje basado en problemas (ABP) como medio para la enseñanza del pensamiento crítico. Poiésis - Revista Do Programa de Pós-Graduação Em Educação, 14(26), 91–108. https://doi.org/10.19177/prppge.v14e262020308-324

Pérez Granado, L. (2018). El aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica en educación superior. Voces de La Educación, 3(6), 155–167. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02528555Phungsuk, R., Viriyavejakul, C., & Ratanaolarn, T. (2017). Development of a problem-based learning model via a virtual learning environment. Kasetsart Journal of Social Sciences, 38(3), 297–306. https://doi.org/10.1016/j.kjss.2017.01.001

Ruiz-Meza, J., Castellanos-Adarme, M., Alzate-Ortiz, F., & Flórez-Gutiérrez, A. (2021). Aplicación del aprendizaje basado en problemas en el programa de Ingeniería Industrial: caso de estudio aplicado en el curso de Gestión de Cadenas de Suministro. Revista Científica, 41(2), 169–183. https://doi.org/10.14483/23448350.16248

Sánchez-Otero, M., García-Guiliany, J., Steffens-Sanabria, E., & Hernández-Palma, H. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Información Tecnológica, 30(3), 277–286. https://doi.org/10.4067/s0718-07642019000300277

Sancho, M., Garcia Fayos, B., García-Castelló, E. M., Martí Calatayud, M. C., Rodríguez-López, A. D., Bes-Pia, A., Mendoza-Roca, J. A., & Santafé-Moros, A. (2020). Aplicación del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en una asignatura del Máster Universitario de Ingeniería Industrial: propuesta metodológica y de evaluación. IN-RED 2020: VI Congreso de Innovación Educativa y Docencia En Red, 945–957. https://doi.org/10.4995/inred2020.2020.12004

Thorndahl, K. L., & Stentoft, D. (2020). Thinking critically about critical thinking and prob-lem-based learning in higher education: A scoping review. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 14(1), 1–21. https://doi.org/10.14434/ijpbl.v14i1.28773

Valderrama Sanabria, M. L., & Castaño Riobueno, G. A. (2017). Solucionando dificultades en el aula: una estrategia usando el aprendizaje basado en problemas. Revista CUIDARTE, 8(3), 1907. https://doi.org/10.15649/cuidarte.v8i3.456

Vera Sagredo, A., Poblete Correa, S., Días Larenas, C., Vera Sagredo, A., Poblete Correa, S., & Días Larenas, C. (2019). Percepción de estrategias y estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año. Revista Cubana de Educación Superior, 38(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Vidal Figueroa, C., Castillo Rozas, G., & Castillo Rozas, C. (2019). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en Ciencias Sociales: resultados de una experiencia en estudiantes de postgrado en Chile. International Conference on Innovation, Documentation and Teaching Technologies, INNODOCT, 14–16. https://doi.org/10.4995/inn2018.2018.8805

Villalobos Claveria, A. A. (2018). Enfoques de aprendizaje y enfoques de enseñanza en la educación superior chilena: un análisis comparativo. Tendencias Pedagógicas, 31(2018), 127–136. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.007

Published

2021-11-26

How to Cite

Calero Romero, C. Y. . (2021). Problem - based learning (PBL) as a teaching strategy in higher education. UCV-Scientia, 13(1), 77–87. https://doi.org/10.18050/ucvs.v.13i1.07

Issue

Section

Review Articles