Student values practice in educational institutions 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18050/ucvs.v.13i1.06

Keywords:

Values, values practice, values education, values in educational institutions

Abstract

The absence of values and the practice of them in students is an attitudinal problem that afflicts not only nationally but also internationally, consequently it is considered a social and public problem, the objective of the research is to carry out a systematic review of the peculiarities of the articles published in indexed journals on values and the practice of them by students, The study methodology used is the qualitative approach where the objective is of an exploratory descriptive nature, the search was conducted in the databases Scopus, Scielo, Dialnet and Google Scholar, the latter where there are articles from journals that are not indexed. The unit of analysis was formed by twelve articles in which weaknesses stand out in the report of the bibliographic support of the research design, the sampling process, the inconsistency of the instruments and their reliability, without leaving aside the cut-off point that most of the articles do not report. Due to these analysis characteristics, it can be affirmed that the studies do not comply with the parameters established in the publication standards.

References

Alberto Bueno, Y. L. (2021). Factores de riesgo en adolescentes infractores del Centro Juvenil El Tambo Luchkanap kayninkuna huchapakuśha walaśhwamlakunaćhu maltakunap wichaśhawasi Tampukaćhu ( El Tambo ) Kantagetari ira iboingapage amasitagekengicha inaigiro kara tampokë. Horizonte de La Ciencia, 11, 95–106. https://doi.org/https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.770

Ana Hirsch, A. (2005). Revista Electrónica de Investigación Educativa Construcción de una escala de actitudes sobre ética profesional The Construction of an Attitude Scale About Professional Ethics. Sistema de Información Científica Redalyc, 7, 0–14. http://redie.uabc.mx/vol7no1/contenido-hirsch.html

Avilés Martínez, J. M., De Stefano Menin, M. S., & Rossi Tavares, M. (2019). Evaluation of sociomoral values in students. Comparative research between Brazil and Spain. Revista de Educacion, 2019(384), 191–219. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-384-410

Azkarate Morales, A., Bartau Rojas, I., & Lizasoain Hernández, L. (2019). Values education and secondary teacher training: The case of the UPV/EHU. Profesorado, 23(3), 493–516. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11240

AzkarateMorales, A., Lizasoain Hernández, L., & Bartau Rojas, I. (2019). Students’ habits and values in elementary schools with high level of effectivene. Estudios Sobre Educacion, 37, 199–222. https://doi.org/10.15581/004.37.199-222

Chiva-bartoll, O. (2019). Los valores educativos del deporte : el fair-play como ética cívica. Biblioteca Digital. Universida Del Zulia, 87, 86–96. https://doi.org/http://doi.org/10.5281/zenodo.3464041

Dalouh, R., & Encarnación Soriano, A. (2020). Education in securities as a prevention of violence in adolescent couples in transcultural environments. Publicaciones de la Facultad de Educacion y Humanidades Del Campus de Melilla, 50(1), 61–81. https://doi.org/10.30827/PUBLICACIONES.V50I1.15345

Fernández-Ríos, L. y Buela-Casal, G. (2009). Estándares para la preparación y redacción de artículos de revisión de psicología. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud , 9 (2), 329-344.

García Ramos, A. (2020). ( Enero – junio 2020) Año 13. Núm. 32. https://doi.org/https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi32.320

García Rodríguez, R. (2020). Formación de secretarios en la práctica de valores éticos y morales en la atención al público Training of secretaries in the practice of ethical and moral values in customer service Formación secretarios en la práctica de valores éticos. 1. https://www.itsup.edu.ec/sinapsis

González-Gijón, G., Martínez-Heredia, N., Amaro-Agudo, A., & Soriano-Díaz, A. (2020). Study of the values present in the students pursuing the degree of teacher in primary education in the public universities of Andalucia. Formacion Universitaria, 13(2), 83–92. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000200083

Martínez-Sanz, R., & Durántez-Stolle, P. (2021). Corporate communication and value-based education in the university classroom. a project of service-learning (s-l). Obets, 15(2), 563–588. https://doi.org/10.14198/OBETS2020.15.2.07

Moreno Jácome, M. C., Ramírez Ramírez, L. N., & Escobar Pérez, J. Z. (2019). Revisión de educación en valores para el nivel superior en Latinoamérica. Revista Educación, 44, 32. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.35636

Moreno Tapia, J. (2014). Tipos de Investigación. DIVULGARE Boletín Científico de La Escuela Superior de Actopan, 1(1), 4–7. https://doi.org/10.29057/esa.v1i1.1580

Palomeque López, M., & Hernández Romero, G. (2021). Value Formation in University Students. http://scielo.

sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000200010&lang=esParra, C., Durán, X., & Chamba, J. (2020). Estrategias Didácticas para Fortalecer la Dimensión Ética en Instituciones de Básica Primaria Didactic Strategies to Strengthen the Ethical Dimension in Primary Basic Institutions. 2, 44–56.

Pazmay pazmay, P. D., & Pazmay-Pazmay, S. F. (2021). Educational Law and Orientation towards a Culture of Peace and Non-Violence. 7, 1212–1230. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i2.1856

Prado Fernández, O., Lúquez de Camacho, P., & Leal, E. (2010). Procesos socio-afectivos asociados al aprendizaje y práctica de valores en el ámbito escolar. Telos (Maracaibo), 12(1), 63–78. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99312518005

Rams-de la Cruz, R. A., Aranda-Cintra, B. L., & Infante-Villafañe, M. (2020). La formación del valor moral patriotismo en la escuela primaria. 18(1), 78–90

Rodrigo Martín, I., Rodrigo Martín, L., & Mañas Viniegra, L. (2020). Educación, Valores, Tecnología y Música. Hacia un modelo inclusivo que apueste por la igualdad y las relaciones interpersonales. Revista Electrónica Complutense de Investigación En Educación Musical - RECIEM, 17, 33–47. https://doi.org/10.5209/reciem.64141

SANCHEZ GONZALES, E., GATICA COYA, M., & AGUIRRE MUNIZAGA, C. (2020). Educando en valores democráticos y habilidades cívicas. Estudio de caso: estudiantes secundarios vulnerables en la frontera norte de Chile. / Educating on democratic values and civic skills. Case study: vulnerable high school students on the northern bord. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(1), 91–99. https://doi.org/http://doi.org/10.5281/zenodo.4292712

Valiente Barroso, C., Arguedas-Morales, M., Marcos Sánchez, R., & Martínez Vicente, M. (2020). Fortaleza psicológica adolescente: relación con la inteligencia emocional y los valores. Aula Abierta, 49(4), 385394. https://doi.org/https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.385-394

VELASCO MORENO, C. F. (2021). ÉTICA Y EN VALORES P HILOSOPHY FOR C HILDREN : A CHALLENGE FOR E THICAL AND VALUES EDUCATION Universidad Santo Tomás - Universidad Abierta y a Distancia. Universidad Santo Tomás - Universidad Abierta y a Distancia Colombia, 13–45. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.12795/HASER/2021.i12.01 FILOSOFÍA

Weber Sánchez, A., & Eliud Silva, J. (2018). Análisis de valores éticos entre estudiantes de medicina en la Universidad Anáhuac, México. Investigación En Educación Médica, 27(3), 25–34. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2018.27.1726

Published

2021-11-26

How to Cite

Chávez Guillermo, C. M. . (2021). Student values practice in educational institutions 2021. UCV-Scientia, 13(1), 65–76. https://doi.org/10.18050/ucvs.v.13i1.06

Issue

Section

Review Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.